  • 201. Data: 2019-08-30 19:32:50
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello sirapacz,

    Friday, August 30, 2019, 5:27:56 PM, you wrote:

    > ale aby zrobić wsteczny to musiałbyś w praktyce obracać śrubą - tylko
    > napęd hydrauliczny lub elektryczny wchodzi w grę...gruby temat się z
    > tego by zrobił.

    Przy napędzie ,,odrzutowym" masz ,,odwracacz ciągu". Strumień wodu jest
    kierowany na nakładkę, która go kieruje do przodu. I już masz
    wsteczny.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 202. Data: 2019-08-30 19:39:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    > Przy napędzie ,,odrzutowym" masz ,,odwracacz ciągu". Strumień wodu jest
    > kierowany na nakładkę, która go kieruje do przodu. I już masz
    > wsteczny.

    Znalazłem - nazywa się to napęd strugowodny i tu masz zdjęcie wylotu z
    nakładką:
    http://www.autowir.com.pl/file_upl/Zdj%C4%99cia_z_te
    lefonu_532.jpg

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 203. Data: 2019-08-30 19:45:51
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    ciekawe - nie widziałem takiego rozwiązania

  • 204. Data: 2019-08-30 20:45:40
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 30 Aug 2019 19:32:50 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Przy napędzie ,,odrzutowym" masz ,,odwracacz ciągu". Strumień wodu jest
    > kierowany na nakładkę, która go kieruje do przodu. I już masz wsteczny.

    Wygląda na to, że i przy śrubie da się płynąć wstecz bez dotykania
    sprzęgła:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-pitch_propell
    er#Ships

    Jeśli OP buduje okręt, to rozwiązanie jak znalazł.

    Mateusz

  • 205. Data: 2019-08-30 21:43:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello sirapacz,

    Friday, August 30, 2019, 7:45:51 PM, you wrote:

    > ciekawe - nie widziałem takiego rozwiązania

    Jest powszechnie stosowane

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 206. Data: 2019-08-31 00:08:02
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Jest powszechnie stosowane

    być może:) ale i tak go nie widziałem (w utkach) :)

  • 207. Data: 2019-08-31 00:09:22
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-pitch_propell
    er#Ships

    > Jeśli OP buduje okręt, to rozwiązanie jak znalazł.

    Ale wtedy dieselek samochodowy może być nieco mały;)

  • 208. Data: 2019-08-31 12:58:53
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 30/08/2019 14:37, Mateusz Viste wrote:

    > Wsteczny bieg może też być realizowany przez samą śrubę (tak przeczytałem,
    > nie znam się).
    >
    > Mateusz

    Też się nie znam, ale gdzieś czytałem, że są dwie szkoły: falenicka to
    zwykła śruba o stałych łopatkach jak w silniku zaburtowym, prędkość
    reguluje się obrotami silnika, do tego potrzebne jest jakieś sprzęgło,
    by móc się zatrzymać, w mniejszych jednostkach do cofania wystarczają
    wiosła i praca ludzkich mięśni, w większych jest też bieg wsteczny.
    Otwocka to śruba z łopatkami o zmiennym skoku, prędkość zależy od
    obrotów i kąta natarcia łopatek, ten kąt można zmienić na ujemny, dając
    możliwość cofnięcia bez wrzucania wstecznego. Pewnie piszesz o tym
    rozwiązaniu.

    --
    MF

  • 209. Data: 2019-09-02 22:38:25
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 30 Aug 2019 03:13:07 -0700 (PDT), i...@g...com
    napisał(a):

    > Podpinam się pod pytanie czy można silnik auta zamontować w łodzi. Masz jakąś
    podpowiedź może?

    Bez przeróbki układu chłodzenia - IMHO nie bardzo.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 210. Data: 2019-09-03 09:50:58
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Bez przeróbki układu chłodzenia - IMHO nie bardzo.

    tak samo jak sprzęgła, przekładni i elektryki