-
201. Data: 2019-08-30 19:32:50
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello sirapacz,
Friday, August 30, 2019, 5:27:56 PM, you wrote:
>> Nie ma potrzeby przy napędzie ,,odrzutowym". Sprzęgło odśrodkowe
>> wystarczy.
> ale aby zrobić wsteczny to musiałbyś w praktyce obracać śrubą - tylko
> napęd hydrauliczny lub elektryczny wchodzi w grę...gruby temat się z
> tego by zrobił.
Przy napędzie ,,odrzutowym" masz ,,odwracacz ciągu". Strumień wodu jest
kierowany na nakładkę, która go kieruje do przodu. I już masz
wsteczny.
> Nie wiemy w ogóle do czego ten silnik - czy mała motorówka, czy 12
> metrowy jacht.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
202. Data: 2019-08-30 19:39:11
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
> Hello sirapacz,
> Friday, August 30, 2019, 5:27:56 PM, you wrote:
>>> Nie ma potrzeby przy napędzie ,,odrzutowym". Sprzęgło odśrodkowe
>>> wystarczy.
>> ale aby zrobić wsteczny to musiałbyś w praktyce obracać śrubą - tylko
>> napęd hydrauliczny lub elektryczny wchodzi w grę...gruby temat się z
>> tego by zrobił.
> Przy napędzie ,,odrzutowym" masz ,,odwracacz ciągu". Strumień wodu jest
> kierowany na nakładkę, która go kieruje do przodu. I już masz
> wsteczny.
Znalazłem - nazywa się to napęd strugowodny i tu masz zdjęcie wylotu z
nakładką:
http://www.autowir.com.pl/file_upl/Zdj%C4%99cia_z_te
lefonu_532.jpg
[...]
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
203. Data: 2019-08-30 19:45:51
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
Od: sirapacz <n...@s...pl>
ciekawe - nie widziałem takiego rozwiązania
-
204. Data: 2019-08-30 20:45:40
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Fri, 30 Aug 2019 19:32:50 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Przy napędzie ,,odrzutowym" masz ,,odwracacz ciągu". Strumień wodu jest
> kierowany na nakładkę, która go kieruje do przodu. I już masz wsteczny.
Wygląda na to, że i przy śrubie da się płynąć wstecz bez dotykania
sprzęgła:
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-pitch_propell
er#Ships
Jeśli OP buduje okręt, to rozwiązanie jak znalazł.
Mateusz
-
205. Data: 2019-08-30 21:43:57
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello sirapacz,
Friday, August 30, 2019, 7:45:51 PM, you wrote:
> ciekawe - nie widziałem takiego rozwiązania
Jest powszechnie stosowane
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
206. Data: 2019-08-31 00:08:02
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
Od: sirapacz <n...@s...pl>
>> ciekawe - nie widziałem takiego rozwiązania
>
> Jest powszechnie stosowane
być może:) ale i tak go nie widziałem (w utkach) :)
-
207. Data: 2019-08-31 00:09:22
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
Od: sirapacz <n...@s...pl>
> Wygląda na to, że i przy śrubie da się płynąć wstecz bez dotykania
> sprzęgła:
> https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-pitch_propell
er#Ships
>
> Jeśli OP buduje okręt, to rozwiązanie jak znalazł.
Ale wtedy dieselek samochodowy może być nieco mały;)
-
208. Data: 2019-08-31 12:58:53
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje
Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>
On 30/08/2019 14:37, Mateusz Viste wrote:
> On Fri, 30 Aug 2019 15:15:46 +0200, sirapacz wrote:
>> W dniu 2019-08-30 o 15:12, abn140 pisze:
>>>> Najwikszy
>>> znaczy wolne obroty to nadal za szybko dla takiego yyy... smigla czy
>>> jak to tam sie zwie....?
>>
>> Dla śruby trochę za wysoko wg mnie. Pamiętaj, że manewrujesz przy małych
>> prędkościach. Pewnie dla diesla wystarczyłoby 1:1. Ponadto musisz mieć
>> możliwość rozłączenia napędu i wrzucenia wstecznego biegu.
>
> Wsteczny bieg może też być realizowany przez samą śrubę (tak przeczytałem,
> nie znam się).
>
> Mateusz
Też się nie znam, ale gdzieś czytałem, że są dwie szkoły: falenicka to
zwykła śruba o stałych łopatkach jak w silniku zaburtowym, prędkość
reguluje się obrotami silnika, do tego potrzebne jest jakieś sprzęgło,
by móc się zatrzymać, w mniejszych jednostkach do cofania wystarczają
wiosła i praca ludzkich mięśni, w większych jest też bieg wsteczny.
Otwocka to śruba z łopatkami o zmiennym skoku, prędkość zależy od
obrotów i kąta natarcia łopatek, ten kąt można zmienić na ujemny, dając
możliwość cofnięcia bez wrzucania wstecznego. Pewnie piszesz o tym
rozwiązaniu.
--
MF
-
209. Data: 2019-09-02 22:38:25
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 30 Aug 2019 03:13:07 -0700 (PDT), i...@g...com
napisał(a):
> Podpinam się pod pytanie czy można silnik auta zamontować w łodzi. Masz jakąś
podpowiedź może?
Bez przeróbki układu chłodzenia - IMHO nie bardzo.
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
-
210. Data: 2019-09-03 09:50:58
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: sirapacz <n...@s...pl>
>> Podpinam się pod pytanie czy można silnik auta zamontować w łodzi. Masz jakąś
podpowiedź może?
>
> Bez przeróbki układu chłodzenia - IMHO nie bardzo.
tak samo jak sprzęgła, przekładni i elektryki