-
121. Data: 2010-04-07 18:24:00
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: "Plumpi" <p...@o...pl>
Użytkownik "Jurand" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
news:hphcir$v2u$1@news.onet.pl...
>>> Interesujące rozwiązanie. Ma jedną wadę - nie będzie działało. Jak
>>> wyobrażasz sobie "stabilizację temperatury wody wlatującej do silnika"
>>> przy
>>> zamkniętym, z oczywistych względów, termostacie i doprowadzonej do
>>> obiegu
>>> wodzie zaburtowej o temperaturze c.a. 20 stopni.
>>
>> Banalnie. Tak jak to miały silniki V6 koeln z Granady.
>> Termostat miał dwa zawory, a nie jeden. Zamykając dolot z chłodnicy
>> jednocześnie otwierał dolot z by-passu tejże.
>
> To dlaczego takie rozwiązanie jest lepsze, niż zwykły termostat na
> wylocie, stabilizujący temperaturę wypływającej z silnika wody? Dopóki
> silnik nie osiągnie temperatury roboczej, będzie zamknięty, potem
> pozostanie delikatnie uchylony.
Bo tak uważa Adaś, a on zawsze uważa się za najmądrzejszego :)
-
122. Data: 2010-04-07 18:29:10
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: "Plumpi" <p...@o...pl>
Użytkownik "Jurand" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
news:hphdqi$2o6$1@news.onet.pl...
> Poza tym rozwiązanie przez Ciebie proponowane będzie mogło działać tylko w
> warunkach obiegu zamkniętego - inaczej woda z bypassu "wyleci" do jeziora
> i będziesz miał taaaaką stablizację temperatury.
No wiez, jak możesz w taki sposób podważać adasiowe twierdzenia ? :)
Teraz Adaś zacznie Cię wyzywać od idiotów, albo nabierze wody w usta i
będzie udawał, że tego tematu nie było i Twojego pytania także.
Ot, taka jego natura. Choćby nie wiem co to nie przyzna się swojego do błędu
i błędnych założeń :D
-
123. Data: 2010-04-07 19:00:43
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: "Plumpi" <p...@o...pl>
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał w
wiadomości news:12x2gc0kznoxr$.dlg@oldfield.org.pl...
> Ona jest odśrodkowa i zapewniam Cię, zaróno tłoczy jak i zasysa.
Zasysa jak ma co zasysać.
Wystarczy tylko niewielka przerwa w ciągłości cieczy (pęcherz powietrza) i
doopa.
Sam rozruch takiego układu wymagałby pompy odpowietrzającej.
>> wymusza tylko cyrkulację medium chłodzącego ale nie powoduje
>> powstawania jakichś ciśnień i podciśnień w układzie. Przy otwartym
>
> LOL, to może jednak sprawdź ;)
>
>> układzie chłodzenia silnika w łodzi, gdy silnik nie pracuje - woda
>> spłynie z układu,
>
> Mhm. A powietrze którędy wejdzie?
A choćby spod łodzi podczas większego przechyłu łodzi powodującego
podniesienie wlotu powyżej lustra wody.
Ale takze i na skutek małe nieszczelności na uszczelniaczach pompy, które
nie przepuszczą wody, ale potrafią przepuścić powietrze.
>> wodę będzie podawać. Dobrze byłoby mieć też pompę elektryczną która po
>> wyłączeniu silnika po intensywnej pracy przepompowałaby jeszcze przez
>> silnik wodę chłodzącą przez minutę lub dwie, w przeciwnym przypadku
>> warto zostawić silnik na minutę dwie na wolnych obrotach aby w silniku
>> nie została gorąca woda która po jego wyłączeniu zacznie wrzeć.
>
> OK, a teraz się zastanów, co się dzieje w aucie po wyłączeniu i czemu
> jakoś
> nie wrze ;)
Bo po wyłaczeniu silnika w razie potrzeby pracuje wentylator chłodzący
chłodnicę oraz silnik powietrzem.
-
124. Data: 2010-04-07 19:09:54
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: "Plumpi" <p...@o...pl>
Użytkownik "Jackare" <j...@g...com> napisał w wiadomości
news:01ae7ae4-8a07-4efa-be0c-
No co Ty ?
Jak śmiesz podważać tak wielki autorytet i tak ogromne adasiowe
doświadczenie ?
On co prawda nigdy na oczy nie widział takiego silnika, ale on wie najlepiej
:D
-
125. Data: 2010-04-07 19:18:36
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: "Plumpi" <p...@o...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:vhgjr5lb2eh91u9ivlp3pf4f1t6tpfdp14@4ax.com...
>>> Herezje to nie. Pompa odsrodkowa, czyli obiegowa, o znikomym
>>> cisnieniu.
>>>
>>Pewnie wszystko zalezy od wirnika ale 150 bar to nie takie znikome
>>cisnienie
>>:)
>>http://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_odśrodkowa
>
> 150m to tylko 15 bar, choc to i tak sporo jak na urzadzenie ktore jest
> przelotowe :-)
>
> Ale z malego wirniczka samochodowego tyle nie wyjdzie.
I do tego działa tylko jak jest zalana wodą. Jak tylko dostanie się
powietrze to już wody nie podciągnie.
-
126. Data: 2010-04-07 19:29:57
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: "Plumpi" <p...@o...pl>
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał w
wiadomości news:sumrzrdomcih$.dlg@oldfield.org.pl...
>>>coz za herezje!
>>>Jest to najzwyczajniejsza pompa odsrodkowa, chyba najczesciej stosowana
>>>konstrukcja.
>>
>> Herezje to nie. Pompa odsrodkowa, czyli obiegowa, o znikomym
>> cisnieniu.
>
> Ciśnienie jest znikome, bo układ nie daje oporów za duzych. Jednak
> podobnej
> wielkości pompy odśrodkowe w hydroforach dają 4-5 atmosfer aż miło.
Przy jakiej prędkości obrotowej ?
Poza tym są to pompy wielostopniowe.
Jaką masz prekość obrotową pompy w silniku spalinowym ?
-
127. Data: 2010-04-08 00:07:56
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 7 Apr 2010 09:35:10 +0200, Jurand napisał(a):
>> Banalnie. Tak jak to miały silniki V6 koeln z Granady.
>> Termostat miał dwa zawory, a nie jeden. Zamykając dolot z chłodnicy
>> jednocześnie otwierał dolot z by-passu tejże.
>
> To dlaczego takie rozwiązanie jest lepsze, niż zwykły termostat na wylocie,
> stabilizujący temperaturę wypływającej z silnika wody? Dopóki silnik nie
> osiągnie temperatury roboczej, będzie zamknięty, potem pozostanie delikatnie
> uchylony.
A jak sie otworzy, to rozgrzany silnik dostanie miły zastrzyk zimniutkiej
wody i podziękuje Ci za to.
Zresztą w wypadku aut jest również podobnie, choć jednorazowo - otwarcie
termostatu skutkuje zastrzykiem zimnej wody w układ (to co było w
chłodnicy).
Układ z termostatem na dolocie powoduje, że silnik nie przeżywa udarów
termicznych.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
128. Data: 2010-04-08 00:08:24
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 7 Apr 2010 09:56:25 +0200, Jurand napisał(a):
> Poza tym rozwiązanie przez Ciebie proponowane będzie mogło działać tylko w
> warunkach obiegu zamkniętego - inaczej woda z bypassu "wyleci" do jeziora i
> będziesz miał taaaaką stablizację temperatury.
Woda z By-passu nie wyleci do jeziora, tylko z powrotem do pompy wody.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
129. Data: 2010-04-08 00:14:34
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Tue, 6 Apr 2010 16:18:02 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):
>> Ojej, naprawdę? Wiesz, a hydrofory jakoś mają to rozwiązanie. Wiesz,
>> zdradzę Ci wielka tajemnicę - są uwaga, zawory zwrotne.
>>
> Przeciwzwrotne jeśli już. Niepotrzebna komplikacja układu. W dodatku
> komplikacja która nic nie daje. W hydroforze ciśnienie zapewnia
> jeszcze membrana i zawory przeciwzwrotne są tym cisnieniem dodatkowo
> domykane. W silniku byłoby to tylko statyczne ciśnienie wywierane
> przez masę wody. Nie ma w tym specjalnego ani celu ani sensu. Lepiej
Jurand, widziałeś Ty kiedyś taką prosta, odśrodkową pompe hydroforową?
> Jest jeszcze jedna rzecz o której nie pisałem. Łódź po wyciągnięciu z
> wody powinno się opróżnić z cieczy chłodzącej. Zaleca to (wręcz
> wymaga) każdy producent. Zaleca też by zrobić to przez "odcieknięcie"
> bo "przedmuchanie" pracującym silnikiem to najdroższy z możliwych
> sposobów. Wszystkie te zwrotno-blokujące systemy tylko by w tym
> przeszkadzały.
Zaleca się, bo?
>> Świetnie. SKĄD TO POWIETRZE? Bo wiesz, wprowadzanie wody do wydechu
>> niekoniecznie musi być ponad linia wody.
>>
> Ale ja nie pisze tutaj jak coś można zrobić tylko jak się to w
> rzeczywistych istniejących rozwiązaniach robi. Jeżeli poobserwujesz
> łodzie i statki zauważysz że nawet jeżeli woda chłodząca nie jest
> kierowana do wydechu, to i tak jest wypuszczana poza łódź ponad linią
> zanurzenia statku.
Ja wiem, że się robi. Rzecz w tym, że to, iż coś 'się robi' nie oznacza, że
jest to w danym, konkretnym przypadku najlepsze.
>> Nie mam otwartego. mam zamknięty.
>>
> Tak ? Ciśnieniowy? Z naczyniem przeponowym ? Myślę że jednak otwarty z
> zaworkiem odpowietrzająco-napowietrzającym zbiornik wyrównawczy.
Myśl dalej. A ja jakoś zauważam, że w układzie otwartym nie pojawi się
nadciśnienie. Ale możesz zweryfikowac swoje myślenie odkręcając korek z
układu chłodzenia na rozgrzanym sinkiu i nachylając się nad wlewem.
> zrób proste doświadczenie: zagotuj wodę w czajniku elektrycznym do
> wrzenia i szybko ją wylej (zamiast czajnika może być automat do
> jajek). A potem nalej nieco zimnej wody na grzałkę lub płytę grzewczą.
> Co się dzieje? TAAAAK! Woda skwierczy, wrze i na tychmiast
> odparowuje. Pali się ognisko? Grzałka jest załączona ? Nic z tych
> rzeczy, przecież wszystko jest wyłączone
Zrób właściwe doświadczenie - włącz czajnik i doprowadź wode do temperatury
87 stopni i wyłącz. Teraz zrób to, co postulowałeś, albo w inny sposób
doprowadź do wrzenia wodę w nim zawartą.
Ja rozumiem, że silnik ma pewną bezwładność termiczną, jednak gdyby było
tak, jak postulujesz, to po wyłączeniu silnika każdy by się gotował jak ta
lala.
> wylotowych w głowicy rozpływa się po materiale głowicy i bloku. Zanim
> zostanie wypromieniowana jest w stanie gotować i odparowywać
> niewielkie ilości wody pozostałe w kanałach układu chłodzenia. Nie
Dlatego pozostawione są wielkie ilości.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
130. Data: 2010-04-08 00:24:12
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 7 Apr 2010 19:29:57 +0200, Plumpi napisał(a):
>> Ciśnienie jest znikome, bo układ nie daje oporów za duzych. Jednak
>> podobnej
>> wielkości pompy odśrodkowe w hydroforach dają 4-5 atmosfer aż miło.
>
> Przy jakiej prędkości obrotowej ?
1350 obr/min - czyli praktycznie tyle, co pompa w samochodzie na biegu
jałowym.
> Poza tym są to pompy wielostopniowe.
Nie są. Pisze o prostych, jednostopniowych.
> Jaką masz prekość obrotową pompy w silniku spalinowym ?
Na biegu jałowym okolice 1500, przy obrotach mocy maksymalnej około
7000obr/min.
A taka pompa:
http://www.allegro.pl/item979264398_pompa_wz750_hydr
ofor_wz_750_express_wysylka_hypo.html
Jakoś daje na jednym stopniu 7,8 bar... Czary, prawda, Jacusiu?
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++