  • Data: 2010-04-04 21:49:10
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 4 Apr 2010 19:12:42 +0200, p47 <k...@w...pl>
    wrote:

    > Bardzo ogólnikowo to uzasadniłeś,- a czego konkretnie nie ogarnie w
    > elektronice i w ogóle dlaczego ma wprowadzać jakies daleko idace zmiany (
    > jakie?) do ECU? Dlaczego od razu ma wywalac CEL??

    Ja nie wiem w jakiej epoce usnąłeś, ale obudź się: mamy rok
    2010, czasy gdzie silnik jest bardziej dodatkiem do całego
    systemu zarządzajacego niż ECU dodatkiem do silnika. Macki ECU
    już dawno wyszły poza sam silnik, a wykastrowanie go z tych
    funkcji może nie być proste czy w ogóle możliwe.

    Co zrobić, jeśli ECU winszuje sobie znać stan skrzyni i sprzęgła
    (a w wariancie pesymistycznym zarządzanie silnika może być
    połączone z zarządzaniem ASB). I dlaczego nie mam na myśli
    rewersu?

    Co z immobilizerem? Co z alarmem?

    Co z filtrem cząstek stałych, jeśli takowy jest i całą
    czujnikologią do niego?

    Co z ABS-em (hello, są samochody, w których uszkodzenie ABS-u
    wywala CEL!) i w ogólności pomiarem prędkości kół/raportowaniem
    uszkodzeń przez sterownik ABS/ASC/EBC/BAS/whatever.

    Co z czujnikiem płynu w chłodnicy? (jakiej chłodnicy?)

    Co z systemem klimatyzacji? (tak ECU też lubi wiedzieć, co robi
    klimatyzacja)

    Co z elektronicznym pedałem gazu?

    Co z deską rozdzielczą/zestawem wskaźników? Tak, z nimi też gada
    nowoczesne ECU.

    Takich pytań są setki. W autach do sportu te wszystkie problemy
    obchodzi się całkiem łatwo, za pomocą sportowego ECU. Widziałeś
    już takowe do silnika CR? Na wolnym rynku, nie w Audi R15TDI?

    Ja znalazłem jedno: wiem że istnieje i to właściwie wszystko,
    nawet jego ceny nie mogę znaleźć. Vapourware?

    O takich drobiazgach jak konieczność wystrojenia takiego ECU pod
    konkretny silnik (szczególnie poza samochodem, wszak hamownie
    silnikowe to stoją u każdego Mietka w stodole), o jego brakach,
    które nie przeszkadzają w sporcie, ale poza już tak (przeróżne
    korekcje temperaturowe, zarządzanie stanami nieustalonymi, etc)
    nie wspominam.

    > Dlaczego zatem akurat CR 320TD ma stanowic przeszkodę nie do pokonania, i
    > "się nie nadaje"?

    Prawidłowo postawione pytanie brzmi: dlaczego nowoczesny silnik
    jest trudny w swapowaniu do czegokolwiek (szczególnie
    czegokolwiek nie będącego samochodem), a diesel jeszcze
    bardziej? Byli tacy, co próbowali przeszczepić N57B30 do BMW E30
    i efekt był mizerny, a to wciąż samochód i silnik tego samego
    producenta, ale skoro Ty nie widzisz problemu z przerzuceniem
    nowoczesnego turbodiesla do łódki, to jak rozumiem robisz takie
    przekładki co tydzień?

    I dlaczego w tej łódce były dwa hamerykanckie V8, być może nawet
    na gaźnikach...

    r.