    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
    Subject: Re: Czy są specjalne zawory do lpg?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 12 Nov 2012 21:57:41 +0100

    Dnia Mon, 12 Nov 2012 10:04:01 +0100, Paweł Kajak napisał(a):

    > Witam!
    > Padła mi kompresja w dwóch cylindrach. Mechanik powiedział, że to wina gazu
    > i że trzeba zrobić remont głowicy. Już się z tym pogodziłem, ale chciałem
    > Was zapytać, czy słyszeliście coś o specjalnie wzmacnianych zaworach do
    > silników z instalacją gazową? To prawda, że takie istnieją? Czy to się
    > rzeczywiście opłaca montować w głowicy?

    Tu jest kilka spraw.

    Bo co do pytania to owszem są takie zawory - np. do tuningowanych silników.

    Ale problemy ze zbyt słabymi zaworami to raczej jakieś sporadyczne
    przypadki, zazwyczaj w starych modelach samochodów.
    W dodatku do opanowania tego zazwyczaj wystaczy trochę częstsza kontrola
    luzu zaworowego. Chociaż zdarzają się i współczesne silniki z
    zaworami/gniazdami niskiej jakości które robią problemy - np. podobno nowe
    silniki Kia w których problemy z wypalonymi zaworami występują nawet bez
    LPG.

    Ale prawdziwy problem zazwyczaj jest inny - paprak który gaz montował i
    stroił. Wśród niby doświadczonych gazowników nadal można usłyszeć
    niestworzone legendy jakoby silnik na LPG miał mieć niższą moc niż na
    benzynie, bo cośtam - powodem jest to że nie wiedzą o czym mówią.
    Dawno temu tak było, bo LPG wprowadzało zwężkę na dolocie, ale dziś gaz
    jest podawany wtryskiwaczami i moc poprawnie zestrojonej instalacji będzie
    taka jak na benzynie.
    A papraki stroją instalacje tak, że silnik działa na zbyt ubogiej mieszance
    i wtedy jak kierowca od czasu do czasu dociśnie gaz do dechy, to pojawiają
    się problemy z zaworami, świecami, uszczelkami pod głowicą, pierścieniami
    tłokowymi itp.

    Ogólnie to przed zamontowaniem gazu warto zadać gazownikowi pytanie
    kontrolne - czy spadnie moc. Jak zacznie coś mówić że spadnie, bo musi, to
    nie dyskutujemy, tylko idziemy do innego.
    Jak już jakiś instalacje zamontuje, to jedziemy kontrolnie na hamownie
    gdzie robimy badanie AFR na gazie i benzynie (można porobić nie tylko dla
    maksymalnego otwarcia przepustnicy).
    AFR na gazie nie powinien być nigdy wyższy niż na benzynie - bo oznacza to
    zbyt ubogą mieszankę. Daje to oszczędność paliwa, ale źle robi silnikowi.