  • 21. Data: 2015-08-10 20:07:24
    Temat: Re: Czy są jakieś scalaki sterowniki do silników prądu stałego....
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie tyle nie chciałem co mi się nie podobało. Mogło mi się nie podobać? Mogło. Nie
    miałem tyle czasu żeby uczyć się żeby zbudować. Sceptycznie podchodzę do zasilania
    nie dostosowanych silników wysokimi częstotliwościami. Typowe mają za duże
    indukcyjności i prąd nie chce szybko narastać i są słabe. Takie zwykłe silniki dobrze
    pracują przy niskich częstotliwościach ale są głośne bo robią za głośniki. To wolę
    regulator liniowy pomimo że się grzeje. Końcówka mocy dostała radiator z wentylatorem
    który się ledwo kręci caly czas a na cały gwizdek włącza jak temperatura jest wyższa
    niż 70 stopni. Na razie nie udało mi się dojśc do 60 stopni.

  • 22. Data: 2015-08-10 20:31:58
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-08-10 o 18:25, kilokitu pisze:
    > A może tu jest coś ciekawego?
    > http://ep.com.pl/files/2897.pdf

    Proponowałem bardzo podobny układ. Nie podobał się.

    P.P.

  • 23. Data: 2015-08-10 20:42:02
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Nie tyle nie chciałem co mi się nie podobało. Mogło mi się nie podobać? Mogło.

    Mogło, ale czemu marudzisz, że nikt ci nie pomógł?

[...]

    Przecież na tej indukcyjność to prąd impulsowy uśrednia się do wartości
    skutecznej wynikającej ze współczynnika wypełnienia.
    Tak samo masz w przypadku falowników i silników klatkowych.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 24. Data: 2015-08-10 21:42:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie marudzę. Potrzebowałem konkretnego rozwiązania a nie takiego wyczytanego w necie
    że jest. Nikt nie znał nowocześniejszego niż moje to zrobiłe po swojemu. Co byś nie
    napisał o PWM to tani silniczek z nim niechętnie będzie współpracował. Popatrz na
    silnik krokowy. Opornosc uzwojenia kilka omów a do zasilania potrzebuje
    kkilkadziesiąt woltów żeby przy wyższych prędkościach miał użyteczny moment obrotowy.

  • 25. Data: 2015-08-10 21:56:34
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Nie marudzę. Potrzebowałem konkretnego rozwiązania a nie takiego wyczytanego w
    necie że jest.

    Podałem dwa rozwiązania, które osobiście zrobiłem (o czym napisałem).

    > Nikt nie znał nowocześniejszego niż moje to zrobiłe po swojemu.

    No to pojechałeś po bandzie...

    > Co byś nie napisał o PWM to tani silniczek z nim niechętnie będzie współpracował.

    Nie ma powodu, dla którego miałoby tak być.

    > Popatrz na silnik krokowy. Opornosc uzwojenia kilka omów a do zasilania potrzebuje
    kkilkadziesiąt woltów żeby przy wyższych prędkościach miał użyteczny moment obrotowy.

    No to dobrałeś porównanie.

    P.P.

  • 26. Data: 2015-08-10 22:05:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    masz rację.

  • 27. Data: 2015-08-10 22:40:24
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    kkilkadziesiąt woltów żeby przy wyższych prędkościach miał użyteczny moment obrotowy.

    Chyba nie masz pojęcia o czym piszesz. Krokowiec musi zareagować na
    każdy impuls dający krok. Indukcyjność się broni przed
    przemagnesowaniem, więc trzeba forsować napięciem, żeby w czasie trwania
    impulsu prąd uzyskał swoją wartość nominalną. W silniku dc sterowanym
    PWM, przez uzwojenie płynie prąd średni (uśredniający się na filtrze
    jakim jest indukcyjność) wynikający z wypełnienia impulsów. Identycznie
    uzwojenie silnika prądu zmiennego świetnie sobie radzi z PWMem rzędu
    4kHz mimo, że ma uzwojenie mogące pracować do np 120Hz. I taką
    maksymalnie częstotliwość dostaje w postaci modulacji wypełnienia tego PWMa.
    Nadal nie rozumiesz, że dostałeś dobre rady, ale nie jesteś przygotowany
    intelektualnie do ich skonsumowania, więc sztorcujesz tych, którzy
    próbowali ci pomóc. Wygląda na to, ze zamierzasz tu robić konkurencję
    platformowym głupkom vel identyfikatorowi2015cośtam. Powodzenia.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 28. Data: 2015-08-10 23:37:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    masz rację

  • 29. Data: 2015-08-12 09:56:19
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Proponowałem bardzo podobny układ. Nie podobał się.

    To ja mam pytanie a propos tego LM3524.
    Przepraszam, jeśli odpowiedź jest w PDF, ale jeszcze się nie przespałem
    od wczoraj :)

    Chodzi mi o schemat z rys.7

    Czy toto może mi działać jako stabilizator prędkości silnika DC, który
    ma nominalne zasilanie 24V, ale de facto może nań trafić nawet 38V ?

    Akurat mi nie zależy na super precyzyjnej stabilizacji - ot, żeby mniej
    więcej trzymał obroty. Może jakiś 10% powiedzmy.

    Da toto radę ?

  • 30. Data: 2015-08-12 18:51:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > Pracuje pod obciążeniem zmiennym. Potrzebny jest uklad ze sprzężeniem zwrotnym
    > opartym na SEM bo zakladanie enkoderow jak ktoś radził w tym
    przypadku nie ma
    > uzasadnienia ekonomicznego.

    Po co Ci enkoder tam, gdzie, wystarczy hallotron albo inny czujnik
    odbiciowy?

    Ja proponuję scałkować impulsy z takiego czujnika w prostym układzie RC
    i podać na wejście sprzężenia zwrotnego dowolnego kontrolera SMPS, np.
    UC3845. Przecież przetwornica nie musi stabilizować napięcia ani prądu,
    pętlę można zapiąć na dowolnym dostępnym w układzie sygnale.

    Pozdrawiam, Piotr