  • 1. Data: 2014-04-25 21:22:18
    Temat: Czy regulować prąd dla ogniwa Peltiera?
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    Witajcie.

    Rozebrałem lodówkę samochodową i jestem zdziwiony że nie jest w żaden
    sposób regulowany prąd dla o.Peltiera. Jest ono podłączone
    bezpośrednio do akumulatora. (zapalniczka)
    Czytałem że maksymalną sprawność osiąga o.Peltiera przy jakimś tam
    prądzie. Zbyt duży powoduje że efekt Joule'a niweczy korzyści jakie
    daje zwiększenie prądu.
    Jak myślicie czy warto zbudować jakiś regulator prądu ?
    Czy te proste ogniwa nie wymagają żadnej elektroniki ?

    Tu rysunki żeby naświetlić zagadnienie:
    http://tinyurl.com/lzfdnv9

    Pozdrawiam. PK.

  • 2. Data: 2014-04-25 23:11:51
    Temat: Re: Czy regulować prąd dla ogniwa Peltiera?
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 25-04-2014 21:22, Paweł Kasztelan wrote:
> [...]
    > Jak myślicie czy warto zbudować jakiś regulator prądu ?
    > Czy te proste ogniwa nie wymagają żadnej elektroniki ?

    Bardzo dawno już nie analizowałem charakterystyk pracy ogniw,
    ZTCP 15.4V to maksymalna wydajność, ale przy napięciu mniejszym
    poprawia się sprawność.
    Regulację napięcia warto wprowadzić tylko wtedy gdy tętnienia
    napięcia na ogniwie przekraczają 10%, czyli 1.2V, gdyż przekształcają
    się w ciepło.
    K.

  • 3. Data: 2014-04-26 16:02:18
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-04-25 23:11, John Smith pisze:

> [...]
    > Regulację napięcia warto wprowadzić tylko wtedy gdy tętnienia
    > napięcia na ogniwie przekraczają 10%, czyli 1.2V, gdyż przekształcają

    Przepraszam ale nie wyraziłem się chyba dość jasno.
    Zastanawia mnie natężenie prądu a nie jego napięcie.
    Czy warto regulować natężenie prądu ?

    Pozdrawiam. PK.

  • 4. Data: 2014-04-26 16:28:35
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 26 kwietnia 2014 16:02:18 UTC+2 użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

    > Przepraszam ale nie wyraziłem się chyba dość jasno.
    >
    > Zastanawia mnie natężenie prądu a nie jego napięcie.
    >
    > Czy warto regulować natężenie prądu ?
    >

    > Pozdrawiam. PK.

    Najprościej napięciem. I=U/R

  • 5. Data: 2014-04-26 16:46:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 26 Apr 2014 07:28:35 -0700 (PDT), Zachariasz Dorożyński
    napisał(a):

    > Najprościej napięciem. I=U/R

    Przecież to nieliniowy opornik o małej oporności dynamicznej w punkcie
    pracy, jak sądzę.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2014-04-26 16:53:30
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 26 kwietnia 2014 16:46:51 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Przecież to nieliniowy opornik o małej oporności dynamicznej w punkcie
    >
    > pracy, jak sądzę.
    >
    > --
    >
    > Jacek

    I uważasz że jak zmniejszyć napięcie z 12 do 2V to prąd nie spadnie?

  • 7. Data: 2014-04-26 17:42:23
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 26-04-2014 16:02, Paweł Kasztelan wrote:

    > Przepraszam ale nie wyraziłem się chyba dość jasno.
    > Zastanawia mnie natężenie prądu a nie jego napięcie.
    > Czy warto regulować natężenie prądu ?

    W lodówce samochodowej? Po co? Rozumiałbym potrzebę przy
    precyzyjnej regulacji ciągłej, a tu prawdopodobnie nie ma nawet
    regulacji dwustawnej.
    To układ regulacji otwartej opartej na charakterystyce statycznej.
    Po co robić dodatkowe koszta?
    K.

  • 8. Data: 2014-04-26 19:31:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 26 Apr 2014 07:53:30 -0700 (PDT), Zachariasz Dorożyński
    napisał(a):

    > I uważasz że jak zmniejszyć napięcie z 12 do 2V to prąd nie spadnie?

    Tak uważam, ale nie ma to związku z problemem pytającego. Niezbyt
    szczęśliwie zapytał o możliwość regulacji prądu zamiast o możliwość
    stabilizacji i regulacji prądu. Regulowanie prądu ogniwa za pomocą zmiany
    napięcia (zasilacza o stabilizowanym napięciu) prowadzi do określonych
    problemów, z czym się zapewne zgodzisz o ile masz jakieś pojęcie o czym
    mówisz. Dlatego poddałem jej przydatność w wątpliwość. Poza tym wykazujesz
    złą wolę w dyskusji, więc na więcej zainteresowania z mojej strony nie
    licz.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2014-04-26 19:31:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 26 Apr 2014 17:42:23 +0200, John Smith napisał(a):

    > Po co robić dodatkowe koszta?

    Dla zabawy? :) Co w tym złego...
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2014-04-26 22:15:21
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Zachariasz Dorożyński napisał:
> [...]
    [..]
    > I uważasz że jak zmniejszyć napięcie z 12 do 2V to prąd nie spadnie?

    Ależ spadnie, do zera, peltiery są złożone z półprzewodnika, wzór I=U/R
    jest tu co najmniej niedokładny.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html