  • 31. Data: 2009-05-15 17:40:45
    Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
    Od: "Marcin Narzynski" <narzynka.to_usun@a_to_wykasuj.onet.pl>

    > A to już zupełnie inna bajka. Jako świeżo upieczony motocyklista, próbując
    > zahamować na takim odcinku jak samochód prawdopodobnie skończysz na
    > glebie. Możliwości teoretyczne to jedno, a umiejętność ich wykorzystania
    > to zupełnie co innego.

    A ile razy w ciągu powiedzmy ostatniego roku zdarzyło Ci się hamować
    skrajnie awaryjnie?
    Mi ani razu.

  • 32. Data: 2009-05-15 19:15:15
    Od: Monster <"alpy2usun _to"@op.pl>

    Marcin Narzynski pisze:

    > A ile razy w ciągu powiedzmy ostatniego roku zdarzyło Ci się hamować
    > skrajnie awaryjnie?
    > Mi ani razu.
    Dzisiaj raz,od prędkości 40-50km/h(klient pchał się na czołowe) w tym
    miesiącu na pewno kilka razy,chyba mało jeździsz

    --
    Tomek
    BMW R1100S

  • 33. Data: 2009-05-15 19:22:22
    Temat: Re: Czy motocykl moze skrecac ostrzej niz samochód?
    Od: "Ivam" <f...@-...fm>

    "doktorski" <d...@g...com> wrote in message
    h.googlegroups.com...
    > Mozesz rozwinac te teorie? Szczegolnie chodzi mi o "co sie moze roznie
    > skonczyc". Bardzom jej ciekawy jako, ze mam ABS w dryndzie....

    Zle napisalem - chodzi, ze trzymanie klamki ma max bez ABS'u moze sie roznie
    skonczyc;)... czyli, ze odruchy u niedoswiadczonego jezdzca sa niezbyt
    prawidlowe.

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 34. Data: 2009-05-15 19:57:41
    Od: fv <f...@c...com>

    Marcin Narzynski pisze:
    > Brak jednoznacznej odpowiedzi też jest odpowiedzią. Mianowicie taką, że
    > jako kierowca samochodu z 20 latnim stażem i równocześnie świeżo
    > upieczony motocyklista mogę oceniać sytuację na drodze korzystając z
    > doświadczeń i odruchów samochodowych, ponieważ motocykl ma podobne do
    > samochodu możliwości hamowania i trzymania się drogi.
    >
    > O to mi chodziło w tym wątku. Dzięki za porady.

    Oj jeśli o to pytałeś, to idziesz w złą stronę.

    Motocyklista w stosunku do nawet doświadczonego kierowcy musi
    uwzględniać następujące dodatki:
    a) auto lecące na czołówkę kogoś wystraszy, motocykl nie koniecznie
    b) stan nawierzchni i niewidoczne zagrożenia
    c) to że błąd dowolnego uczestnika ruchu (w tym rowerzysty) jest realnym
    poważnym zagrożeniem dla życia. Narzuca to znacznie poważniejsze
    ograniczenia niż przy jeździe autem
    d) konieczne jest o wiele wyższe natężenie uwagi kierującego motocyklem;
    co dla niektórych stanowi część zabawy

    Wsiadając na motocykl miałem już za sobą 8 lat stażu jako kierowca
    samochodu i dowiedziałem się tylko jednego: dobrze było wcześniej
    obserwować własną i innych nieodpowiedzialność, żeby wiedzieć na co
    uważać. Poza tym wszystko jest inne.

    Tam gdzie autem można lecieć 150, motocyklem czasem nie przekraczam 100.
    Szczególnie uciążliwe przy twardych zawieszeniach motocykla są wyboje,
    które auto łyka nie tracąc przyczepności.

    --
    fv

  • 35. Data: 2009-05-15 20:40:02
    Od: Nikanor <p...@g...com>

    On 15 Maj, 21:57, fv <f...@c...com> wrote:
    > Tam gdzie autem można lecieć 150, motocyklem czasem nie
    > przekraczam 100. Szczególnie uciążliwe przy twardych
    > zawieszeniach motocykla są wyboje,
    > które auto łyka nie tracąc przyczepności.

    Dziwny ten twój motocykl.

    --
    Nikanor [DL650, DR350, Agility 125]

  • 36. Data: 2009-05-15 20:53:19
    Od: The_EaGle <t...@d...com>

    Piotr Rezmer pisze:

    > Nie wiem czy przedpiśca miał to na myśli: kiedyś w programie
    > realizowanym w ADAC (coś w rodzaju szkoła jazdy) usłyszałem informację
    > (dotyczy to samochodu) że w przypadku gdy mamy ABS, hamujemy, samochód
    > obraca (podejrzewam że więcej niż maksymalny kąt skrętu kół) nie należy
    > odpuszczać hamowania, tylko trzymać do całkowitego zatrzymania. Mam
    > nadzieję, że nie pokręciłem.

    No to całkiem logiczne. Jak samochód sie obraca wokół własnej osi w
    poślizgu i znajduje sie wychyleniu większym niz max skrecone kola to jak
    puścisz hamulce to koła złapią przyczepność i zamiast jechać wzdłuż
    drogi pojedziesz w zielone :> dlatego warto w tym momencie nie puszczać
    już hamulca. Chyba że jesteś jak Ari Vatanen i potrafisz robić bączki
    360 stopni przy 150km/h i to za każdym razeym poprawnie puszczać hamulce ;)

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 37. Data: 2009-05-15 20:59:04
    Od: kocyk <k...@Z...pl>

    fv wrote:

> [...]
    > ograniczenia niż przy jeździe autem
    > d) konieczne jest o wiele wyższe natężenie uwagi kierującego motocyklem;

    Jezu, jak rany, czy wy wychodzicie grac w szachy, czy polatac? Motocykl
    to ma byc PASJA, przyjemnosc, nie kurwa zbior kolejnych zasad...
    K.14.

  • 38. Data: 2009-05-15 21:12:05
    Od: The_EaGle <t...@d...com>

    fv pisze:

    > Dodatkowym kłopotem jest stan nawierzchni. Podam jeden przykład: plama oleju w
    którą auto nie
    > wjedzie żadnym kołem (akurat na środku pasa).
    >
    > Kierowca auta mniej ryzykuje wjeżdżając szybko w zakręt.

    Jeździłem troszkę po torze samochodem i sie z Tobą nie do końca zgodzę.
    W zakręcie pokonywanym odpowiednio szybko samochód podobnie jak motocykl
    ma praktycznie dwa koła na których spoczywa 95% przyczepności to są koła
    zewnętrzne do zakrętu. Jeżeli wiec tymi kołami wiedziesz w szybko
    pokonywany łuk w olej to możesz być pewny że wylecisz z drogi.

    Moim zdaniem to różnica tkwi łatwości naprawy błędu w samochodzie i
    motocyklu. W samochodzie jest margines błędu w przypadku takiej jak
    wyżej sytuacji - tzn że gdybyś nawet wjechał w ten olej to od razu nie
    leżysz jak w motocyklu ale wpadasz w poślizg który przy odrobinie
    dodatkowego miejsca i marginesie przyczepności możesz naprawić i nawet
    wrócić na tor lub drogę - ale to zależy od prędkości. Jeżeli jedziesz
    samochodem na granicy poślizgu to już tego marginesu nie masz i tak jak
    motocyklem lecisz w zielone... Wtedy ryzykujesz dokładnie tak samo jak
    jadąc motocyklem.

    > Gdybanie o pojedyńczych zakrętach jest jednak nieco bezcelowe, ponieważ gdy się
    wezmie pod uwagę
    > całą trasę to nie wiadomo kto wygra wyścig. Jeśli będą wolne zakręty a po nich
    długie proste, to
    > motocykl ma zdecydowaną przewagę ze względu na masę.
    > W bardzo szybkich zakrętach, teoretyczną przewagę nadal ma motocykl chyba że
    właściciel auta
    > zainwestował w zawieszenie i opony oraz swoje umiejętności sporo czasu i pieniędzy.

    Motocykl nie ma przewagi nigdzie po za prostymi. Byle sportowy samochód
    (911,350Z, czy nawet STI )z niskim punktem ciężkości dobrymi oponami vs
    sportowy motocykl. Testy robiono już wielokrotnie m.in Tiff Needel choć
    motocykl wygrał o włos to dzięki przyspieszeniu na prostych.

    Lambo vs Ducati 999
    http://www.youtube.com/watch?v=vxDeXmAA5_Y&feature=P
    layList&p=ED430BDD56EED26B&index=0

    > Byłem niedawno w górach i zdecydowaną większość aut objeżdżałem mimo pasażerki i
    załadowanego kufra.
    > Trafił się delikwent w BMW M5 i długa prosta i tyle go widziałem. W zakrętach też
    go nie
    > doszedłem... Pocieszam się w duchu że może wcześniej skręcił ;-)

    Na takiej nawierzchni jaka jest w Bieszczadach jeżeli nie objechał cię
    M5 z 500KM to raczej ze względu na to że to był leszcz a nie kierowca ;)
    Albo M5 była doklejana a to był jakiś diesel ;P

    Pozdr
    Rafał

  • 39. Data: 2009-05-15 21:20:50
    Od: The_EaGle <t...@d...com>

    > Lambo vs Ducati 999
    > http://www.youtube.com/watch?v=vxDeXmAA5_Y&feature=P
    layList&p=ED430BDD56EED26B&index=0

    A tu dokładnie widac gdzie jest różnica :

    http://www.youtube.com/watch?v=Man0X0bf8vk&NR=1

    w szybko zmieniających się zakretach - lewy, prawy, lewy - motocykl
    zostaje z tyłu - na łukach prawie rowno za samochodem a to tylko skyline.

  • 40. Data: 2009-05-15 21:23:53
    Od: The_EaGle <t...@d...com>

    Sqeeb pisze:

    > Oglądasz F1? A MotoGP? No to porównaj sobie rekordy torów na których
    > rozgrywane są w/w. Motocykle są na okrążeniu o 15-20s wolniejsze.

    Motocykl nie ma żadnych szans w zakrętach z samochodem z downforce! To
    jest oczywiste. Pytanie czy ma z samochodem bez tego rozwiązania?

    Pozdrawiam
    Rafał