-
31. Data: 2009-05-15 17:40:45
Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
Od: "Marcin Narzynski" <narzynka.to_usun@a_to_wykasuj.onet.pl>
> A to już zupełnie inna bajka. Jako świeżo upieczony motocyklista, próbując
> zahamować na takim odcinku jak samochód prawdopodobnie skończysz na
> glebie. Możliwości teoretyczne to jedno, a umiejętność ich wykorzystania
> to zupełnie co innego.
A ile razy w ciągu powiedzmy ostatniego roku zdarzyło Ci się hamować
skrajnie awaryjnie?
Mi ani razu.
-
32. Data: 2009-05-15 19:15:15
Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
Od: Monster <"alpy2usun _to"@op.pl>
Marcin Narzynski pisze:
>> A to już zupełnie inna bajka. Jako świeżo upieczony motocyklista,
>> próbując zahamować na takim odcinku jak samochód prawdopodobnie
>> skończysz na glebie. Możliwości teoretyczne to jedno, a umiejętność
>> ich wykorzystania to zupełnie co innego.
>
> A ile razy w ciągu powiedzmy ostatniego roku zdarzyło Ci się hamować
> skrajnie awaryjnie?
> Mi ani razu.
Dzisiaj raz,od prędkości 40-50km/h(klient pchał się na czołowe) w tym
miesiącu na pewno kilka razy,chyba mało jeździsz
--
Tomek
BMW R1100S
Dniepr z wozem
-
33. Data: 2009-05-15 19:22:22
Temat: Re: Czy motocykl moze skrecac ostrzej niz samochód?
Od: "Ivam" <f...@-...fm>
"doktorski" <d...@g...com> wrote in message
news:ad35733d-0be3-40ef-a61e-096dae5cf11b@o20g2000vb
h.googlegroups.com...
>> Co do naturalnych odruchow - w moto ktos niedoswiadczony szybko sie
>> nauczy
>> uzywac ABS'u, bo odruchem w pance jest scisniecie klamki na max i nie
>> odpuszczanie (co sie moze roznie skonczyc).
> Mozesz rozwinac te teorie? Szczegolnie chodzi mi o "co sie moze roznie
> skonczyc". Bardzom jej ciekawy jako, ze mam ABS w dryndzie....
Zle napisalem - chodzi, ze trzymanie klamki ma max bez ABS'u moze sie roznie
skonczyc;)... czyli, ze odruchy u niedoswiadczonego jezdzca sa niezbyt
prawidlowe.
--
pzdr:
Ivam
-
34. Data: 2009-05-15 19:57:41
Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
Od: fv <f...@c...com>
Marcin Narzynski pisze:
> Brak jednoznacznej odpowiedzi też jest odpowiedzią. Mianowicie taką, że
> jako kierowca samochodu z 20 latnim stażem i równocześnie świeżo
> upieczony motocyklista mogę oceniać sytuację na drodze korzystając z
> doświadczeń i odruchów samochodowych, ponieważ motocykl ma podobne do
> samochodu możliwości hamowania i trzymania się drogi.
>
> O to mi chodziło w tym wątku. Dzięki za porady.
Oj jeśli o to pytałeś, to idziesz w złą stronę.
Motocyklista w stosunku do nawet doświadczonego kierowcy musi
uwzględniać następujące dodatki:
a) auto lecące na czołówkę kogoś wystraszy, motocykl nie koniecznie
b) stan nawierzchni i niewidoczne zagrożenia
c) to że błąd dowolnego uczestnika ruchu (w tym rowerzysty) jest realnym
poważnym zagrożeniem dla życia. Narzuca to znacznie poważniejsze
ograniczenia niż przy jeździe autem
d) konieczne jest o wiele wyższe natężenie uwagi kierującego motocyklem;
co dla niektórych stanowi część zabawy
Wsiadając na motocykl miałem już za sobą 8 lat stażu jako kierowca
samochodu i dowiedziałem się tylko jednego: dobrze było wcześniej
obserwować własną i innych nieodpowiedzialność, żeby wiedzieć na co
uważać. Poza tym wszystko jest inne.
Tam gdzie autem można lecieć 150, motocyklem czasem nie przekraczam 100.
Szczególnie uciążliwe przy twardych zawieszeniach motocykla są wyboje,
które auto łyka nie tracąc przyczepności.
--
fv
-
35. Data: 2009-05-15 20:40:02
Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
Od: Nikanor <p...@g...com>
On 15 Maj, 21:57, fv <f...@c...com> wrote:
> Tam gdzie autem można lecieć 150, motocyklem czasem nie
> przekraczam 100. Szczególnie uciążliwe przy twardych
> zawieszeniach motocykla są wyboje,
> które auto łyka nie tracąc przyczepności.
Dziwny ten twój motocykl.
--
Nikanor [DL650, DR350, Agility 125]
-
36. Data: 2009-05-15 20:53:19
Temat: Re: Czy motocykl moze skrecac ostrzej niz samochód?
Od: The_EaGle <t...@d...com>
Piotr Rezmer pisze:
> doktorski pisze:
>
>> Mozesz rozwinac te teorie? Szczegolnie chodzi mi o "co sie moze roznie
>> skonczyc". Bardzom jej ciekawy jako, ze mam ABS w dryndzie....
>
> Nie wiem czy przedpiśca miał to na myśli: kiedyś w programie
> realizowanym w ADAC (coś w rodzaju szkoła jazdy) usłyszałem informację
> (dotyczy to samochodu) że w przypadku gdy mamy ABS, hamujemy, samochód
> obraca (podejrzewam że więcej niż maksymalny kąt skrętu kół) nie należy
> odpuszczać hamowania, tylko trzymać do całkowitego zatrzymania. Mam
> nadzieję, że nie pokręciłem.
No to całkiem logiczne. Jak samochód sie obraca wokół własnej osi w
poślizgu i znajduje sie wychyleniu większym niz max skrecone kola to jak
puścisz hamulce to koła złapią przyczepność i zamiast jechać wzdłuż
drogi pojedziesz w zielone :> dlatego warto w tym momencie nie puszczać
już hamulca. Chyba że jesteś jak Ari Vatanen i potrafisz robić bączki
360 stopni przy 150km/h i to za każdym razeym poprawnie puszczać hamulce ;)
Pozdrawiam
Rafał
-
37. Data: 2009-05-15 20:59:04
Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
Od: kocyk <k...@Z...pl>
fv wrote:
> Marcin Narzynski pisze:
>> Brak jednoznacznej odpowiedzi też jest odpowiedzią. Mianowicie taką, że
>> jako kierowca samochodu z 20 latnim stażem i równocześnie świeżo
>> upieczony motocyklista mogę oceniać sytuację na drodze korzystając z
>> doświadczeń i odruchów samochodowych, ponieważ motocykl ma podobne do
>> samochodu możliwości hamowania i trzymania się drogi.
>>
>> O to mi chodziło w tym wątku. Dzięki za porady.
>
> Oj jeśli o to pytałeś, to idziesz w złą stronę.
>
> Motocyklista w stosunku do nawet doświadczonego kierowcy musi
> uwzględniać następujące dodatki:
> a) auto lecące na czołówkę kogoś wystraszy, motocykl nie koniecznie
> b) stan nawierzchni i niewidoczne zagrożenia
> c) to że błąd dowolnego uczestnika ruchu (w tym rowerzysty) jest realnym
> poważnym zagrożeniem dla życia. Narzuca to znacznie poważniejsze
> ograniczenia niż przy jeździe autem
> d) konieczne jest o wiele wyższe natężenie uwagi kierującego motocyklem;
> co dla niektórych stanowi część zabawy
Jezu, jak rany, czy wy wychodzicie grac w szachy, czy polatac? Motocykl
to ma byc PASJA, przyjemnosc, nie kurwa zbior kolejnych zasad...
K.14.
-
38. Data: 2009-05-15 21:12:05
Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
Od: The_EaGle <t...@d...com>
fv pisze:
> Spider A.J. wrote:
>>> Czy jadąc za samochodem i widząc, że samochód bezproblemowo pokonuje
>>> zakręt - mogę być pewny, że i motocykl się spokojnie zmieści?
>> Nie mozesz byc pewny.
>
> Dodatkowym kłopotem jest stan nawierzchni. Podam jeden przykład: plama oleju w
którą auto nie
> wjedzie żadnym kołem (akurat na środku pasa).
>
> Kierowca auta mniej ryzykuje wjeżdżając szybko w zakręt.
Jeździłem troszkę po torze samochodem i sie z Tobą nie do końca zgodzę.
W zakręcie pokonywanym odpowiednio szybko samochód podobnie jak motocykl
ma praktycznie dwa koła na których spoczywa 95% przyczepności to są koła
zewnętrzne do zakrętu. Jeżeli wiec tymi kołami wiedziesz w szybko
pokonywany łuk w olej to możesz być pewny że wylecisz z drogi.
Moim zdaniem to różnica tkwi łatwości naprawy błędu w samochodzie i
motocyklu. W samochodzie jest margines błędu w przypadku takiej jak
wyżej sytuacji - tzn że gdybyś nawet wjechał w ten olej to od razu nie
leżysz jak w motocyklu ale wpadasz w poślizg który przy odrobinie
dodatkowego miejsca i marginesie przyczepności możesz naprawić i nawet
wrócić na tor lub drogę - ale to zależy od prędkości. Jeżeli jedziesz
samochodem na granicy poślizgu to już tego marginesu nie masz i tak jak
motocyklem lecisz w zielone... Wtedy ryzykujesz dokładnie tak samo jak
jadąc motocyklem.
>
> Gdybanie o pojedyńczych zakrętach jest jednak nieco bezcelowe, ponieważ gdy się
wezmie pod uwagę
> całą trasę to nie wiadomo kto wygra wyścig. Jeśli będą wolne zakręty a po nich
długie proste, to
> motocykl ma zdecydowaną przewagę ze względu na masę.
> W bardzo szybkich zakrętach, teoretyczną przewagę nadal ma motocykl chyba że
właściciel auta
> zainwestował w zawieszenie i opony oraz swoje umiejętności sporo czasu i pieniędzy.
Motocykl nie ma przewagi nigdzie po za prostymi. Byle sportowy samochód
(911,350Z, czy nawet STI )z niskim punktem ciężkości dobrymi oponami vs
sportowy motocykl. Testy robiono już wielokrotnie m.in Tiff Needel choć
motocykl wygrał o włos to dzięki przyspieszeniu na prostych.
Lambo vs Ducati 999
http://www.youtube.com/watch?v=vxDeXmAA5_Y&feature=P
layList&p=ED430BDD56EED26B&index=0
> Byłem niedawno w górach i zdecydowaną większość aut objeżdżałem mimo pasażerki i
załadowanego kufra.
> Trafił się delikwent w BMW M5 i długa prosta i tyle go widziałem. W zakrętach też
go nie
> doszedłem... Pocieszam się w duchu że może wcześniej skręcił ;-)
Na takiej nawierzchni jaka jest w Bieszczadach jeżeli nie objechał cię
M5 z 500KM to raczej ze względu na to że to był leszcz a nie kierowca ;)
Albo M5 była doklejana a to był jakiś diesel ;P
Pozdr
Rafał
-
39. Data: 2009-05-15 21:20:50
Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
Od: The_EaGle <t...@d...com>
> Lambo vs Ducati 999
> http://www.youtube.com/watch?v=vxDeXmAA5_Y&feature=P
layList&p=ED430BDD56EED26B&index=0
>
A tu dokładnie widac gdzie jest różnica :
http://www.youtube.com/watch?v=Man0X0bf8vk&NR=1
w szybko zmieniających się zakretach - lewy, prawy, lewy - motocykl
zostaje z tyłu - na łukach prawie rowno za samochodem a to tylko skyline.
-
40. Data: 2009-05-15 21:23:53
Temat: Re: Czy motocykl może skręcać ostrzej niż samochód?
Od: The_EaGle <t...@d...com>
Sqeeb pisze:
> Oglądasz F1? A MotoGP? No to porównaj sobie rekordy torów na których
> rozgrywane są w/w. Motocykle są na okrążeniu o 15-20s wolniejsze.
Motocykl nie ma żadnych szans w zakrętach z samochodem z downforce! To
jest oczywiste. Pytanie czy ma z samochodem bez tego rozwiązania?
Pozdrawiam
Rafał