  • Data: 2017-07-10 10:35:44
    Temat: Re: Czy mi się przyśniło, czy były kiedyś takie bateryjki?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:59629266$1$639$65785112@news.neostrada.pl...

    > Szkło NIE jest cieczą, jest to amorficzne ciało stałe. I nie jest to
    > kwestia definicji, tylko wiązań chemicznych.
    >
    > Od ładnych paru lat naukowcy mają pewność, że szkło to ciało stałe. Tu
    > jest
    > artykuł z ilustracją realnej struktury szkła (spod mikroskopu
    > elektronowego)
    > zestawionej ze strukturą teoretyczną:
    > https://phys.org/news/2013-09-guinness-world-thinnes
    t-glass-atoms.html
    > Tu jest po polsku:
    > http://kopalniawiedzy.pl/szklo-budowa-atomowa-grafen
    -struktura,18827
    > z moim komentarzem

    Rozumiem i przyjmuję do wiadomości. Jeszcze parę źródełek skonfrontuję (dla
    jasności przekazu, nie próbuję podważyć) i rozkminię jeszcze parę niuansów.
    A tak z ciekawości, załóżmy, że mielibyśmy możliwość dokładnego stwierdzenia
    właściwości szkła w każdym momencie. Kiedy, przy chłodzeniu z cieczy,
    nastepuje ten moment pstryk i staje się ciało stałe (i odwrotnie w drugą
    stronę)? Skoro szkło jest tworzywem wieloskładnikowym, to nie przypuszczam,
    by wszystkie one miały jednakowe temperatury przejścia ze stanu stałego w
    ciekły, czy będzie jednorodne i moment przejścia, to będzie takie pstryk?
    Albo gęstość cieczy, jak się ma w funkcji temperatury? Jeszcze to: Świeczka,
    parafina/stearyna/wosk - kiedy przestaje być cieczą, a staje się ciałem
    stałym? Czym jest, gdy pod palcami daje wrażenie gęstej plasteliny? A
    sprasowane pod naciskiem łączy się w całość?
    I na koniec, tego muszę poszukać - czy ktoś próbował zagotować roztopione
    szkło i uzyskać z niego parę? A następnie np. parę tę przechładzać,
    skraplać, nawet może resublimować? Pewną namiastką tego jest dla mnie pył
    piroklastyczny z wulkanu... A mnie chodzi o uzyskanie pyłu szklanego
    inaczej, niż przez mechaniczne miażdżenie.

    > Gdybyś chciał jakieś widoczne efekty płynięcia uzyskać w krótkim czasie,
    > musiałbyś najpierw szkło mocno podgrzać, a przecież w tym podwątku
    > chciałeś
    > się pozbyć żarzenia. I co właściwie chciałbyś zrobić z materiałem podatnym
    > na odkształcenia?

    Chodziło mi o to m.in., aby taki blok lampek, nie był narażony na destrukcję
    mechaniczną z powodu delikatności, naprężenia, takie tam, bo przespacerowała
    się po nim muszka owocówka. Już nie mówię o krewetce pistoletowej, ale o
    zwykłym robaczku, których w okolicy pełno.
    O... sobie pomyślałem... a co z mikrofonowaniem takich lampek? Żeby mi taka
    fałszywie nie przerzuciła między zerem a jedynką, bo teściowa bąka puściła.

    Przekimam się z tym, wykorzystam, że jeszcze się do końca nie obudziłem, to
    dośpię...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.