  • Data: 2013-12-06 20:57:13
    Temat: Re: Czy ludzie juz zatracili kompletnie rozum?
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-12-06 20:19, sqlwiel pisze:

    > Więc ten, który ma w niego walnąć, ma trochę więcej na hamowanie, niż
    > wynosiła odległość między nimi, gdy jeszcze jechali. Chyba, że odległość
    > była tak duża, że ten z tyłu go nie widział.

    Przyjmujesz sobie dość wygodne założenia, ale niestety nieprawdziwe.

    > Tłumaczę, jak blondynce:

    To zdaje się dokładnie odpowiada Twojemu stwierdzeniu:
    "
    > Mam dziwne wrażenie, że na tej grupie umiłowanie do pyskówek i sprzeczek
    > jest znacznie silniejsze, niż szacunek dla logiki.
    ".
    Na szczęście zazwyczaj blondynki są inteligentniejsze niż takie
    głupie wtręty :>

    > Jedzie samochód A, 65m za nim samochód B. Oba
    > 130km/g. Kierujący A dostrzega przeszkodę (zwalone drzewo, karambol, czy
    > TIRa w poprzek, czy zderzające się właśnie samochody). Powiedzmy, że z
    > odległości 100m (w końcu to autostrada). Zaczyna hamować. Kierowca B
    > widzi hamowanie A i po ok. 0.5s też zaczyna hamować. Pojazd A nie stanie
    > "jak wryty", chyba, że spadł na niego kamień z kosmosu o wadze 100 ton.
    > Będzie hamował przez 20m - to B też zahamuje na 20m + 0.5s. Będzie
    > hamował 80m - to B będzie miał te 80 + 65 - 20 (pół sekundy z prędkością
    > 130) = 125m.

    Bardzo sprytnie spróbowałeś sobie zmienić dane wejściowe, ale IRL
    to sytuacja będzie wyglądała następująco - ten pierwszy mając 100m
    do przeszkody rozpoczyna hamowanie i zajmie mu w warunkach przyzwoitych
    i normalnej reakcji jakieś ~134 metry, czyli pierdyknie w przeszkodę
    z prędkością ~80km/h. Przyjmuje opóźnienie 7,5 m/s2 - suchy asfalt,
    wilgotny beton, reakcja kierowcy ~0,8 sekundy (a nie jak mistrzowie
    w testach 0,4) i 0,5 sekundy na czas zadziałania hamulców.
    Ten drugi jest w odległości ~165 metrów - gdyby nawet przyjąć,
    że zareaguje od razu na światła stopu tego z przodu to zapalą się
    one po ~0,8+~0,1, czyli po przebyciu 32 metrów, co daje już 165-32=
    133 metry. Gdyby od razu zaczął hamowanie w schemacie przyjętym
    dla pierwszego, to na zatrzymania poświęci również ~134 metrów
    co być może pozwoli na zatrzymanie bez szkód własnych.
    Sytuacja wręcz idealna i bardzo teoretyczna - niestety pierwszy mógł
    hamować później, źle ocenić sytuacją itd.

    > Mam dziwne wrażenie, że na tej grupie umiłowanie do pyskówek i sprzeczek
    > jest znacznie silniejsze, niż szacunek dla logiki.

    To staraj się szanować logikę i zostaw pyskówki :P