    From: m...@g...com
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy kicz jest mitem?
    Date: Wed, 1 Aug 2012 10:08:21 -0700 (PDT)

    > Ja uwazam, ze nie ma czegos takiego jak uniwersalny gust artystyczny.
    > Nawet artysta podlega roznym uwarunkowaniom i jego poglady sie zmieniaja,
    > a juz z cala pewnoscia nie sa obiektywne.
    >
    > Ocena jakiegos dziela moze byc dokonana tylko z jakiegos punktu widzenia.
    > Poniewaz tych punktow widzenia jest wiele, to oceny tez moga byc
    > diametralnie rozne.
    >
    > Ja uwazam, ze o gustach nie nalezy dyskutowac.
    >
    > Ze sztuka jest tak jak z uczuciami, na ktore rozum nie ma istotnego wplywu.
    >
    > Nic nie pomoze znakomita technika, jak dzielo artystyczne nie ma tego czegos,
> [...]

    Otóż to. Dlatego właśnie zachęcam cię do postawienia się w roli artysty. Chodzi nie o
    polubowne stwierdzenia "o gustach się nie dyskutuje". Właśnie, że się dyskutuje, bo
    jedynie w taki sposób można coś pojąć. Tobie się zdaje, że jesteś taki mądry, a
    latasz w kółko jak ćma. Rozmawiasz o sztuce, masz swój gust, masz i pewnie swoją
    artystyczną duszę ale zdławiłeś ją dla nic nie wartej papki.
    Tylko artysta może zrozumieć, że on sam nic nie znaczy i tym samym wyzbyć się
    kompleksów. Przestać mówić o maluczkich, cwaniaczkach od kiczu, ponieważ to nie ma
    najmniejszego znaczenia. Chcemy rozmawiać o międzyludzkich stosunkach, czy o sztuce?
    Dowcip w tym, że człowiek starający się opisać rzeczywistość w sposób obiektywny
    popełnia błąd niezrozumienia wszystkiego. Ma jedną jedyną odpowiedź, która w jego
    rozumieniu wyjaśnia wszystko. Mianowicie "mamy wiele punktów widzenia". Jednocześnie
    porami jego ciała wychodzi to przed czym tak bardzo się broni. Jego własny punkt
    widzenia a nawet niczym nieskrępowane frustrację po tytułem "ci są be, bo twierdzą,
    że tamci są be. Ale ja przecież nic nie mówię, stwierdzam tylko, kto jest be".
    Pójdź za uczuciami i postaw się w roli nieobiektywnego, ponieważ obiektywizm nie
    istnieje. Oto i piękno, które ciężko dostrzec, bo jest proste.

    Nie raz prowadziłem dyskusję w podobnym temacie. Nie bierz do serca moich słów, one
    są prowokacją i mają za cel uświadomić, że wszystko co mówimy jest opinią, której
    nieskrępowanie stanowi wartość. Reszta to gówno.