  • 21. Data: 2010-12-08 11:54:14
    Temat: Re: Czy już czas zmienić branżę ?
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-12-08 12:40, Peter May wrote:

    > Uzasadnij.

    Apple. Na szczęście nie wychodzi im (psucie) to tak dobrze jak obróbka
    aluminium ;]

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 22. Data: 2010-12-08 11:57:17
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Wed, 08 Dec 2010 12:43:50 +0100, Peter May wrote:

    > Tam, gdzie każdy może zrobić daną usługę, to można łatwo zepsuć rynek.
    > Tak _jest_ w przypadku branży IT. Ale już nie każdy może np. badać oczy.

    Nie, nie ma po prostu "psucia rynku". Jeśli podaż jest duża i łatwo stać
    się częścią, to automatycznie wytworzy się segment usług tanich. To nie
    jest psucie, to naturalna reakcja, prawidłowo funkcjonuyjący rynek w akcji,
    rzekłbym. Pojawienie sie taniego segmentu nie oznacza jednak psucia, tak
    jak pojawienie się samochodów Taty nie "psuje" rynku na Audi.

    > Z resztą tak sobie myślę, że w IT też można być w jakiejś wąskiej
    > specjalizacji :P

    Nie rozumiem :-)

    > Nie zajmuję się pozycjonowaniem, a konfiguruję tylko tego CMS-a, co
    > znam. Wycena usług zależy od skomplikowania prac i wielkości klienta :-)

    Ale ja pytam o marżę. Jak liczysz marżę? Skąd wiesz czy jest niska czy
    wysoka?

    > Ok, nie chciałem aż tak "do bólu" spłaszczyć temat usług w IT, bo
    > rzeczywiście wszędzie jest jako taka konkurencja i trzeba "się spinać",
    > aby wejść parę pięter wyżej. Może to już "zmęczenie materiału" u mnie
    > nastąpiło? Eh...

    Może. Po prostu jeśli zaczniemy narzekać na psucie rynku, to wyrzucamy
    problem poza nas. To łatwe ale nie daje rozwiązania. Może, skoro czujemy na
    plecach (w sensie ogólnym) oddech tańszych wykonawców to źle ustawiamy się
    na rynku? Może nasza oferta nie jest aż tak dobra? A może strategia cenowa
    słaba? Pracujemy z klientem długofalowo czy odwalamy stronę i mówimy pa?

    Czasem klient musi poczuć wartość strony, a to wymaga czasu. Na początku
    może jej nie znać i dlatego nie jest skłonny płacić, bo choćbyś nie wiem
    jak się namęczył i naprezentował, dla niego to ciągle kupowanie magicznego
    kota w worku. W miarę gdy coraz więcej zainteresowania jego firmą pochodzi
    z sieci, strona staje się w jego świadomości coraz ważniejsza. Jej wartość
    rośnie i coraz łatwiej jest za zmiany i dodatkowe usługi żądać coraz
    więcej, dochodząc do cywilizowanych stawek. Trzeba jednak podtrzymywać tę
    relację, wychodzić z pomysłami, dbać o stronę. Pokazać, że Ci na niej
    zależy. Tobie, jako wykonawcy. Dlatego czasem warto zaproponować tańsze,
    prostsze (ale dobre!) rozwiązanie, zakomunikować wyraźnie, że tak się robi
    i trochę odczekać. Strona wrośnie w kulturę, w sposób działania firmy i
    potem może stać się źródłem stałych, dobrych wpływów dla wykonawcy. Bo
    backup, bo upgrade, bo zmiana funkcjonalności, odświeżenie designu. Jeśli
    klientowi będzie zależeć, to zapłaci.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 23. Data: 2010-12-08 11:58:32
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Wed, 08 Dec 2010 12:45:29 +0100, Paweł Piskorz wrote:

    > Wyższa cena != lepsza jakość.

    Owszem, niemniej poniżej pewnego pułapu nie można oczekiwać pewnego poziomu
    wykonania.

    A to pewnie.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 24. Data: 2010-12-08 12:00:09
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Wed, 08 Dec 2010 12:46:02 +0100, Peter May wrote:

    > Ale Paweł, postawienie czegoś szybko, nawet Wordpress-a, nie znaczy, że
    > klient ma mało zapłacić. Sęk w tym, że my wiemy jak a klient często nie.
    > Więc płaci za to, że wiemy _jak to zrobić_.

    A! Dotknąłeś sedna. Ostatecznie klient nie płaci za nasze koszty tylko za
    wartość, którą mu dostarczamy. To jak z tym hydraulikiem, który za
    przekręcenie jednej śrubki zażądał 500 PLN. Dokładnie to samo "postawienie
    Wordpressa" może mieć zupełnie inną cenę w zależności od tego dla kogo się
    to robi.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 25. Data: 2010-12-08 12:28:29
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-12-08 12:46, Peter May wrote:

    > Ale Paweł, postawienie czegoś szybko, nawet Wordpress-a, nie znaczy, że
    > klient ma mało zapłacić.

    Nie znaczy też że ma "bulić jak za zboże".

    > Sęk w tym, że my wiemy jak a klient często nie. Więc płaci za to, że wiemy _jak to
    zrobić_.

    Większość usług polega na robieniu czegoś co się wie dla tych co nie
    wiedzą jak to zrobić. Przepłaciłbyś hydraulikowi tylko dlatego, że on
    wie jak coś zrobić, czy poszukasz innego który też wie i zrobi taniej a
    równie dobrze?

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 26. Data: 2010-12-08 12:40:42
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Wed, 08 Dec 2010 13:28:29 +0100, Paweł Piskorz wrote:

    [...]

> [...]
    > wiedzą jak to zrobić. Przepłaciłbyś hydraulikowi tylko dlatego, że on
    > wie jak coś zrobić, czy poszukasz innego który też wie i zrobi taniej a

    A skąd niby wiesz czy "równie dobrze"? Poza tym to zależy od sytuacji. Nie
    zawsze jest czas szukać.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 27. Data: 2010-12-08 12:44:28
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-12-08 12:58, Michał Gancarski wrote:
    > Owszem, niemniej poniżej pewnego pułapu nie można oczekiwać pewnego poziomu
    > wykonania.

    Za przyzwoity poziom trzeba przyzwoicie zapłacić :)

    Tylko w takim razie czy to oznacza, że buble robione za grosze (czyli za
    tyle ile są warte) psują rynek*? MZ psują internet, ale nie rynek - ręka
    w górę kto nie miał okazji poprawiać jakiegoś bubla i nie zarobił na tym
    przyzwoicie.

    * pytanie oczywiście nie do Ciebie Michale, ale do wyznawców teorii
    psucia rynku

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 28. Data: 2010-12-08 12:48:09
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    > Tam, gdzie każdy może zrobić daną usługę, to można łatwo zepsuć rynek.
    > Tak _jest_ w przypadku branży IT. Ale już nie każdy może np. badać oczy.

    Nie, nie ma po prostu "psucia rynku". Jeśli podaż jest duża i łatwo stać
    się jej częścią, to automatycznie wytworzy się segment usług tanich. To nie
> [...]
    jak pojawienie się samochodów Taty nie "psuje" rynku na Audi.

    > Z resztą tak sobie myślę, że w IT też można być w jakiejś wąskiej

    Nie rozumiem :-)

  • 29. Data: 2010-12-08 12:50:34
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-12-08 13:40, Michał Gancarski wrote:

    > A skąd niby wiesz czy "równie dobrze"?

    A skąd Twoi klienci wiedzą że "dobrze" robisz? Na pewno nie przez
    cennik, bo można spartolić tak samo za 200zł jak i za 2k zł*.

    > Poza tym to zależy od sytuacji. Nie zawsze jest czas szukać.

    I jak nie masz czasu to sortujesz oferty po cenie, czy może prosisz
    znajomych o polecenie kogoś i nawet nie pytasz o kasę?

    * program "Usterka" fajnie pokazuje, że często cena nijak ma się do jakości

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 30. Data: 2010-12-08 14:49:21
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-12-08 13:44, Paweł Piskorz pisze:

> [...]
    > przyzwoicie.
    >
    > * pytanie oczywiście nie do Ciebie Michale, ale do wyznawców teorii

    Czy buble robione za grosze psują rynek? MZ nie w tym rzecz. Ja raczej
    skłaniam się ku temu, aby wykonywane prace były właściwie wyceniane.
    Wiem, trudno zdefiniować "właściwie wyceniane", ale przyjmuję, iż jakaś
    dolna granica rozsądku powinna brać pod uwagę.

    Przykład: dzwoni klient i prosi o przesunięcie nagłówka trochę w górę i
    zmniejszenie rozmiaru liter. Kiedy powiesz mu np. 80 zł, to mówi "tylko
    za przesunięcie i zmniejszenie liter"? Tak. Bo ja wiem jak to zrobić, a
    Pan nie. Są tacy, co zrobią to za 10 zł, bo siedzi jako informatyk A w
    firmie X i nudzi się, więc zrobi to za 10 zł. W ten sposób psuje rynek,
    bo już klient wie, że to da się za 10 zł zrobić. Ten sam informatyk A
    idzie potem do firmy B i mówi, że chce zarabiać XXX. Zaraz, zaraz...
    najpierw sprzedajesz swoje usługi za 10zł, a potem chcesz zarabiać XXX?

    Żeby nie było, świata nie naprawię i nie zamierzam. Po prostu widzę jak
    to się ma do lekarzy, prawników czy nwet branży optycznej.

    --
    Peter