eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaCzy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!.POSTED!n
    ot-for-mail
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Sun, 07 Apr 2019 00:45:06 +0200
    Organization: NASK - www.nask.pl
    Lines: 83
    Message-ID: <m...@p...waw.pl>
    References: <q61ehc$lr2$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q7efvk$gi2$1@node1.news.atman.pl>
    <5c9e0f13$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7m7i9$6oo$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@4...net>
    <q7o3p2$prf$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q7qjoo$6jk$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q7r3f0$l95$1@node2.news.atman.pl>
    <1kh316fv8d7eg.11jnvlo4awlif$.dlg@40tude.net>
    <q7r7ma$pc4$1@node2.news.atman.pl>
    <1a6sq6byvqsz1.btyazkj1e5g9$.dlg@40tude.net>
    <q7rddu$ujd$1@node2.news.atman.pl>
    <5ca20e53$0$477$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7tss4$9dg$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q861pd$ap2$1@node1.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q8apko$12d$1@node2.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: nat.piap.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: pippin.nask.net.pl 1554590709 18306 195.187.100.13 (6 Apr 2019 22:45:09 GMT)
    X-Complaints-To: abuse ATSIGN nask.pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 6 Apr 2019 22:45:09 +0000 (UTC)
    Cancel-Lock: sha1:ij95kxhOcE4LQBXmPpecBjgxbck=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:910565
    [ ukryj nagłówki ]

    Marek S <p...@s...com> writes:

    > Chwila, detale wyciągnąłem z niezbyt ciemnej szarości jeśli uwzględnić
    > to, co moje oczy widziały w tym pomieszczeniu. To aparat w ARW zrobił
    > z tego czerń bo przetwornik ma wyższą dynamikę niż monitor. To
    > wyciągnięcie, to niewielki fragment zakresu tonalnego jaki tam
    > widziałem i o tym piszę. Spokojnie bym sobie poradził z tą sceną
    > robiąc 3 klatki z przesunięciem 2ev. Wtedy udałoby mi się rzeczywisty
    > obraz zobaczyć.

    Tzn. taki jak oczami?
    3 klatki 8-bitowe? Czy 3 klatki RAW?

    > Co Ty na to? Mam wyjątkowy aparat bo czerni i bieli nie zmienił w
    > płowe? Szczerze? Trochę pojechałeś z procentami ;-) Ja bym odwrócił
    > procenty: 1% lub mniej aparatów daje inne rezultaty.

    No ale przecież chyba jasne było że nie to miałem na myśli.

    Napisałem:

    >> Tyle że normalnie wycinamy
    >> z całej dynamiki tylko pewien kawałek - wtedy, rzeczywiście, część
    >> rzeczy może być przepalonych, inna część może być czarna.

    Nie chodzi o zmniejszenie zakresu wartości pikseli, jaki to miałoby mieć
    sens? (Takie rzeczy robi się w YUV, ale z innych powodów, które tu nie
    występują).

    > Dodatkowo aparat zapisał RAW poza JPG. Tu to samo zdjęcie ale
    > skonwertowane z RAW'a. Bez ograniczania czerni i bieli lecz poddane
    > nieliniowej kompresji.

    Pamiętaj że zarówno RAW (w tym akurat aparacie) jak i JPEG (praktycznie
    w każdym aparacie) dokonuje nieliniowej kompresji (JPEG znacznie
    większej).

    > Chyba miały 3x12bitów z tego co pamiętam. Monitor wraz z dedykowaną
    > kartą kosztował ponad 20 tys. $. Był to technologicznie zlepek plazmy
    > i LED. Soft również musiał być specjalny. Ja używałem 3D Studio Max,
    > które potrafiło wygenerować taki obraz.

    Pamiętasz kto wyprodukował ten 12-bitowy monitor, albo może nawet jaki
    to był typ?

    >> Słyszałem np. o monitorach 8-bitowych z FRC (co dodaje podobno 2 bity)
    >
    > Nie, to są gameingowe zabawki. Toi zupełnie coś innego.

    Najtańsze to nie są, i jeszcze niedawno były dość wolne (25 ms g-g), co
    zdaje się w grach nie jest specjalnie korzystne. Ale niech i tak będzie.

    >> oraz o monitorach z kilkunastobitowymi LUTami (podobno) - no ale LUT nie
    >> zwiększa przecież rozdzielczości bitowej matrycy, on tylko pozwala ją
    >> kształtować w mniej lub bardziej dowolny sposób.
    >
    > W tym przypadku chodzi o realizację korekcji gamma + kalibracji na 16
    > bitach, po to by banding nie występował. Obraz i tak potem jest np.
    > 8-10 bitowy.

    Ale korekcja gamma i kalibracja na 16 bitach nie usunie bandingu w żaden
    sposób, jeśli matryca jest 8 lub 10-bitowa. Dithering może usunąć.
    Z tym że podejrzewam że to zupełnie inaczej działa - te np. 16 bitów to
    jest liczba bitów wejściowych LUT, ale one są przeznaczone dla
    wszystkich kolorów, nie tylko dla jednego (np. 5/6/5). To są bardziej
    znaczące bity, natomiast bity mniej znaczące są po prostu liniowo
    dodawane do wyniku otrzymanego z LUTa. Tym sposobem kolory są zależne od
    siebie.
    Nie wiem na ile to jest potrzebne w monitorach, ale np. w matrycach taka
    korekcja (a nie tylko 3 pojedyncze korekcje RGB) może być potrzebna,
    zwłaszcza jeśli krzywe czułości są znacząco inne niż normalnie (niż
    np. charakterystyka oka).

    >> Niektóre karty
    >> graficzne także potrafią pracować w trybie 10-bitowym (cały czas piszę
    >> o RGB, bo wiem że są urządzenia 12-bitowe YUV, ale to w końcu i tak jest
    >> przerabiane na max 10-bitów RGB).
    >
    > Niestety nie śledzę rynku. W grafice 3D od lat już nie siedzę.

    Nie miałem na myśli wcale grafiki 3D.
    --
    Krzysztof Hałasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: