eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaCzy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Sun, 31 Mar 2019 16:30:08 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 127
    Message-ID: <q7qitk$5mr$1@node2.news.atman.pl>
    References: <q61ehc$lr2$1@node2.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <q6h9ae$dj4$1@node1.news.atman.pl>
    <vjlids2vt21q$.r6k6xjq2my81$.dlg@40tude.net>
    <q6jq4o$pqa$1@node1.news.atman.pl>
    <5c8f81d4$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <q6otsb$57t$1@node2.news.atman.pl>
    <5c90ff6f$0$493$65785112@news.neostrada.pl>
    <q6rpef$pl8$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q7efvk$gi2$1@node1.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q7lu8g$mpr$1@node1.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-70-94-204.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node2.news.atman.pl 1554042612 5851 89.70.94.204 (31 Mar 2019 14:30:12 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 31 Mar 2019 14:30:12 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/60.6.1
    In-Reply-To: <m...@p...waw.pl>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:910487
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2019-03-31 o 00:45, Krzysztof Halasa pisze:

    >
    > No można napisać, że w punkcie nasycenia matryca jest nieliniowa - nawet
    > bardzo nieliniowa. Ale poniżej tego punktu (punktów dla różnych kolorów)
    > jest jednak zupełnie liniowa.

    Zrób eksperyment: do samo ujęcie, to samo oświetlenie. Zrób kilka fot
    czegoś niezbyt kontrastowego, ale też nie płaskiego w sensie dynamiki,
    tak aby różniły się o 2ev (regulując czasem wyłącznie). Potem wyrównaj
    ich ev w ACR. Przenieś do Photoshopa, policz różnice między sąsiednimi
    ujęciami, wzmocnij te różnice ostrą krzywą.

    Można bardzo się zdziwić. Niektóre obszary będą świecić różnicami jak
    latarnia. Zwróć też uwagę iż w światłach różnice będą znacznie mniejsze
    niż w cieniach. Daje to efekt taki jakby matryca dużo szybciej się
    wysycała niż "niedosycała". Jeśli miałbym to rysować, to dałbym
    charakterystykę w kształcie S o sporym liniowym odcinku, w bielach
    bardzo mocno zakrzywioną a w cieniach długą i łagodną krzywą.

    > To jest prawda, ale nie dlatego, że matryce są nieliniowe, tylko
    > dlatego, że oko jest nieliniowe, a także dlatego, że typowe pliki
    > z grafiką (filmami itp) są (mają być) nieliniowe.

    50% zgody. Pomiary pokazały mi nieliniowość matrycy mimo wszystko. Po
    drugie czym jest przetwarzanie RAW w ACR jak nie nanoszeniem
    nieliniowości oka? A moja teza jest taka, że choćbyś na uszach stawał,
    to nie dasz rady tak skompresować dynamiki, że będzie choćby w
    przybliżeniu podobna do tego, co widzimy. Matryca FF zwyczajnie nie jest
    w stanie zarejestrować obrazu o takiej rozpiętości tonalnej. Nie ma więc
    czego kompresować.

    > Typowy monitor jest w stanie wyświetlić 8-bitową głębię koloru
    > (pomijając 6-bitowe TNy, ew. z FRC). Jeśli będziesz miał monitor, który
    > naprawdę będzie w stanie wyświetlić 14-bitowe kolory (liniowe), to
    > będziesz mógł tak samo przetwarzać wszystkie tony. Chwilowo jednak
    > trzeba oszukiwać.

    Sądzę, że po wzmocnieniu różnic w PS, nawet na 1 bitowym monitorze
    zobaczysz je wyraźnie.

    Tu masz przykład:
    https://drive.google.com/file/d/1B34oZqwQM7jj3g60dw3
    UjCoUxSmQ9rb9/view?usp=sharing

    Komentarz.
    Zdjęcie wyprałem losowo z kolekcji bo nie mam już pomiarowych i nie chce
    mi się ich powtarzać. Ten świecący punkt, to wcale nie żarówka, to
    najbardziej zacieniony element.
    Na zdjęciu swobodnie kształty rozróżnisz. Nie trzeba do tego super -
    monitorów.

    > Jasne jest że większe piksele mają większą pojemność, to chyba nikogo
    > nie zaskakuje.

    Ale kształt charakterystyki zapełniania - już owszem. Jeśli miałbym
    narysować "hydrauliczny" model piksela, to nie byłaby to puszka
    przypominająca walec, do której wlewamy wodę (fotony). Puszzka byłaby
    sporo szersza u podstawy, zwężająca się powiedzmy tak do 20% wysokości,
    potem ścianki byłyby równoległe przez długi odcinek, a na samym końcu
    ostro zwężone.

    Tak więc nalewasz wodę, jej poziom przez dłuższy czas spokojnie,
    nieliniowo rośnie (czernie), potem szybkość podnoszenia się słupa wody
    jest constans aby w końcowej fazie błyskawicznie zwiększyć swój poziom
    (biele - tuż przed nasyceniem).

    >> Ok, a teraz przeciwstawmy teorię. Skoro jest odwrotnie - jak
    >> twierdzisz
    >
    > Niczego takiego nie twierdziłem, oczywiście.

    Ok, ale rozmawiamy. Jak zwać, tak zwać.

    >> - czy można zatem powiedzieć, że im mniejszy piksel, tym
    >> lepsza matryca? W końcu 50Mpx na FF jest lepsze od np. 20Mpx ponoć :-)
    >
    > Jasne że może być, jeśli np. robisz zdjęcia małych detali i matryca
    > 20MPix jest w ogóle nieprzydatna (albo musisz składać zdjęcia
    > z fragmentów).

    Nie o tym mowa. Piszę o dynamice piksela a nie rozdzielczości. Choć i w
    tym przypadku mam obiekcje bo jakoś nie potrafię sobie wyobrazić iż w
    nieskończoność możemy pomniejszać piksele i uzyskiwać większą precyzję
    odwzorowania. Nie chce mi się wierzyć, że choćby mikrozniekształcenia
    światła w optyce nie zachodzą, a które powodowałyby niezasadność
    pomniejszania pikseli.

    >> A'propos - porównałem RAW z Sony A99 z Sony A99 II. Matryca w tym
    >> 2-gim ma 2x mniejsze piksele. Po wyrównaniu rozdzielczości, jakość
    >> obrazu ta sama w cieniach. Bez wyrównania - gorsza w Sony A99 II.
    >
    > A co to znaczy "bez wyrównania"?
    > Oglądając piksele 1:1?

    Zresamplowanie obrazu do tego samego wymiaru: czyli 50Mpx do 20Mpx.
    Jakość w cieniach podobna, bez wyrównania - gorsza dla 50Mpx (czyli
    patrząc piksel w piksel).

    > Chyba nie spodziewałeś się niczego innego?

    Oczywiście, że nie.

    >> Chodziło mi o to, że skoro mały piksel będzie swoim szumem zacierał
    >> detale w cieniu do nierozpoznawalnego poziomu, to nawet obiektyw za 20
    >> koła tego nie poprawi.
    >
    > Ależ poprawi, bardzo łatwo. Mały piksel = małe szumy.

    Czyli chcesz powiedzieć, że np. telefon z matrycą z 20MPx wygeneruje
    mniej zaszumiony obraz niż FF z 20MPx? Bo mały piksel = mały szum?

    Po drugie, chcesz powiedzieć, że obiektyw, powiedzmy jakaś stałka f/2.8
    za 2k zł, da dużo większy szum niż inny obiektyw też f/2.8 ale za 20
    tys. zł?


    > Małe piksele mają swoje problemy, owszem: współczynnik wykorzystania
    > powierzchni jest w nich mniejszy (zwłaszcza bez BSI). To jednak chyba
    > kwestia technologiczna, do pokonania.

    Nie mieszajmy technologii w porównaniach, bo do żadnych wniosków nie
    dojdziemy.


    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: