  • 1. Data: 2011-12-21 22:35:54
    Temat: Czy JS zastąpi SWF ?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Parę razy usłyszałem opinię iż SWFy odchodzą do lamusa. W ich miejsce
    będzie tworzyło się lub już zaczyna tworzyć się skrypty JS. Czy możecie to
    skomentować? Czy jest faktycznie za pomocą JS da się zrobić to samo co w
    SWFach? Mi to się wydaje nieprawdopodobne...

  • 2. Data: 2011-12-23 19:27:45
    Temat: Re: Czy JS zastąpi SWF ?
    Od: beherit / pn <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-21 23:35, Marek pisze:
> [...]
    > skomentować? Czy jest faktycznie za pomocą JS da się zrobić to samo co w
    > SWFach? Mi to się wydaje nieprawdopodobne...

    Odnośnie tytułu: wg. mnie znając dobrze JS nie sięga się już po FLA.

    Treść: Nie i tak, nie bo na mój gust około 95% da się zrobić w JS, tak
    bo te 5% to pikuś.
    Serwis może zachowywać się jak full-FLA w zakresie interakcji. Nie wiem
    za to (nie wiem jak) wrzucić np. efekt w przenikaniu inny niż normal w
    przypadku JS - to np. te 5%.

    pozdr,b

  • 3. Data: 2011-12-23 23:35:35
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Fri, 23 Dec 2011 20:27:45 +0100, beherit / pn napisał(a):

> [...]
    > Serwis może zachowywać się jak full-FLA w zakresie interakcji. Nie wiem
    > za to (nie wiem jak) wrzucić np. efekt w przenikaniu inny niż normal w

    Przypadek o jakim piszesz jest trywialnym. Jakaś galeryjka przewijana itp.
    to raczej marne zastosowanie Flasha ale tak czy owak czy mniej czasu zajmie
    programowanie w JS niż robienie Flasha? Jaka może być korzyść (inna) ze
    stosowania JS w miejsce Flasha?

    A wracając do mniej trywialnych realizacji.Może spróbujemy na przykładach
    typowych zastosowań przeanalizować kwestię. Zastanawiałem się w jaki sposób
    najcześciej używałbym Flasha. Odtwarzam sobie w pamięci typowe sytuacje. No
    i szczerze mówiąc kompletnie nie widzę możliwości wykorzystanie JS w
    miejsce Flasha. Skomentuj to co napiszę:

    1. Mamy sobie plan centrum handlowego z 200 sklepami. Obrysy sklepów są na
    nim zabarwione kolorem branży (najemncy zmieniają się). Flash komunikuje
    się w tle z CMS w celu aktualizacji wyświetlania. Każdy ze sklepów to
    zwykły rollover + infochmurka ze skrótowym opisem. Kliknięcie na danym
    obrysie przenosi do wizytówki sklepu.

    Czy da się to zrobić w JS? Nie bardzo wyobrażam sobie nawet wykonanie
    prostych rolloverów w kształcie sklepów i to w takiej ilości. Chciałbym
    prosić Ciebie/Was szczególnie o skomentowanie tego punktu a pozostałych
    może przy okazji.

    2. Zwykła galeria zdjęć lecz z jakimś tam efektem. Konkretna realizacja.
    Podajesz na wejście zdjęcie, które następnie rozpada się w kawałki
    (kilkadziesiąt), które spadają jak śnieg odsłaniając kolejne zdjęcie.

    Jak coś takiego zrobić w JS?

    3. Zastosowanie w automatyzacji procesów. Mamy moduł newslettera. Chcemy
    rozesłać 1000 spersonalizowanych maili (czyli każdy inny). Nie da się tego
    w jednym kroku gdyż wystąpią ograniczenia serwera (czas realizacji
    skryptu,czas wygaśnięcia sesji, ilość wysyłanych maili w jednostce czasu
    itp). Wobec tego tworzymy "pasek postępu" we Flashu, który wysyła w tle
    komendę do serwera "wykonaj kolejny krok" a zwrotnie otrzymuje status. Gdy
    jest błąd to pokazuje, że coś poszło nie tak, a gdy ok - następna porcja
    maili ma zostać wysłana.

    Jak to zrealizować w JS ?

    4. Jakaś gierka, których pełno na WP. Czy to się da skonwertować na wersję
    JS?

    Może mam spaczone wyobrażenie o zastosowaniu Flasha - stąd takie przykłady,
    które moim zdaniem są typowymi. Jestem naciskany przez nietechniczne osoby
    aby zastępować Flasha poprzez JS. Chodzi o punkt 1 w chwili obecnej. Padają
    argumenty, że Flash to przeszłośćć i sam zaczynam wątpić w swój stan
    wiedzy. W powyższych (podkreślam) typowych zastosowaniach FLasha nie widzę
    nawet cienia wątpliwości, że JS nie nadaje się. Może się mylę?

  • 4. Data: 2011-12-24 09:17:59
    Od: beherit / pn <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-24 00:35, Marek pisze:

> [...]
    > prostych rolloverów w kształcie sklepów i to w takiej ilości. Chciałbym
    > prosić Ciebie/Was szczególnie o skomentowanie tego punktu a pozostałych

    Ile tych sklepów? 200 , 300 na piętro?
    JS (w tym ajaxik żeby wszystkiego nie ładować) + np. XML i generowanie SVG
    kod + cyferki

> [...]
    > Podajesz na wejście zdjęcie, które następnie rozpada się w kawałki
    > (kilkadziesiąt), które spadają jak śnieg odsłaniając kolejne zdjęcie.

    Było - najprościej odpowiednie duplikowanie zdjęć na Xwarstwach z
    background-position + dodatkowe efekty fadeouty czy jakie tam chcesz.

> [...]
    > jest błąd to pokazuje, że coś poszło nie tak, a gdy ok - następna porcja

    Wywołania asynchroniczne ponownie :) bez problemu.

    > 4. Jakaś gierka, których pełno na WP. Czy to się da skonwertować na wersję
    > JS?

    Zależy jaka... większość imho tak. Dużo pisania, ale do zrobienia.

> [...]
    > wiedzy. W powyższych (podkreślam) typowych zastosowaniach FLasha nie widzę
    > nawet cienia wątpliwości, że JS nie nadaje się. Może się mylę?

    To teraz ja mam pytanie jedno, czy we flashu zrobisz coś serwis / gre /
    usługę która zadziała bez pluginu w przeglądarce (nie mówię już o
    urządzeniach mobilnych).

  • 5. Data: 2011-12-24 11:38:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Sat, 24 Dec 2011 10:17:59 +0100, beherit / pn napisał(a):

    > Ile tych sklepów? 200 , 300 na piętro?

    Średnio po 80 na 3 piętrach.

    > JS (w tym ajaxik żeby wszystkiego nie ładować) + np. XML i generowanie SVG
    > kod + cyferki

    SVG? Z tego co widziałem jest z tym niezły problem: często nie działa pod
    IE9. Nie wiem o jakie jego elementy chodzi ale koledzy rozwijają teraz
    stronkę, której części nie widać pod IE9. Biała dziura powstaje. Adresu nie
    mogę podać aby jakaś afera nie powstała z tego. :(

    Mam niewielkie pojęcie o SVG. Pomijając już fakt pewnych niekompatybilności
    j/w, czy da się ingerować w SVG z poziomu JS np. na zasadzie DOM? Chodzi mi
    o wprowadzenie obustronnej interakcji. Najeżdżamy na jeden z
    kilkudziesięciu obiektów na planie a ten powoduje wywołanie akcji JS -
    która np. zmieni barwę tego obiektu lub innego fragmentu SVG. Albo
    zmieniamy piętro i widać inny interaktywny plan bez przeładowywania strony.

    > Było - najprościej odpowiednie duplikowanie zdjęć na Xwarstwach z
    > background-position + dodatkowe efekty fadeouty czy jakie tam chcesz.

    Sprytne :-) Tylko w jaki sposób obrócić płynnie background np. o 30 stopni?
    Też ciekaw jestem czy przeglądarka typu FF (która ma/miała 10x mniej
    wydajny JS niż IE9) poradzi sobie z animacją np. 100x to samo zdjęcie
    800x600. We Flashu zdjęcie jest szatkowane a animacją zajmuje się GPU.
    Testowałeś wydajność takiego rozwiązania?

    > Wywołania asynchroniczne ponownie :) bez problemu.

    Masz na myśli np. cykliczny submit jakiegoś formularza z przekazaniem
    parametrów POST serwerowi a w drugą stronę wstawianie w HTMLu kawałków kodu
    dla JS zawierających odpowiedź serwera - status poprzedniej operacji?

    > Zależy jaka... większość imho tak. Dużo pisania, ale do zrobienia

    Czy coś takiego w JS ma uzasadniuenie?
    http://dzieci.wp.pl/ecid,39,eid,3266,title,Przyjecie
    -w-ogrodzie,zabawa.html

    Czy programowanie będzie szybsze w JS w porównaniu do Flash?

    > To teraz ja mam pytanie jedno, czy we flashu zrobisz coś serwis / gre /
    > usługę która zadziała bez pluginu w przeglądarce (nie mówię już o
    > urządzeniach mobilnych).

    Hmmm... ale w ten sposób możemy również dywagować czy uruchomisz "coś"
    napisanego w JS gdy ktoś ma wyłączoną obsługę JS w przeglądarce? Nie wiem
    czy powinniśmy akurat ten aspekt brać pod uwagę. Plugin jest darmowy, JS
    też. Jeśli ktoś chce utrudniać sobie życie (albo polityka firmy mu to
    narzuca), to będzie miał utrudnione... Wolny wybór. Nie sądzisz?

  • 6. Data: 2011-12-25 15:22:38
    Od: beherit / pn <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-24 12:38, Marek pisze:

    > Średnio po 80 na 3 piętrach.
    Bezproblemowa ilość danych... nie ważne czy do generowania SVG czy nawet
    80 DIVow :).

> [...]
    > która np. zmieni barwę tego obiektu lub innego fragmentu SVG. Albo
    > zmieniamy piętro i widać inny interaktywny plan bez przeładowywania strony.

    nie będę się zagłębiał w SVG bo nie jestem w tej dziedzinie ekspertem.

    > Sprytne :-) Tylko w jaki sposób obrócić płynnie background np. o 30 stopni?
    w płaszczyźnie ekranu CSS lub prostopadle do płaszczyzny ekranu (CSS +
    mała zmiana struktury)

> [...]
    > 800x600. We Flashu zdjęcie jest szatkowane a animacją zajmuje się GPU.
    > Testowałeś wydajność takiego rozwiązania?

    Widziałem takie rozwiązania, nie wnikałem w mechanizm ich realizacji, to
    był pierwszy lepszy sposób na ich realizację jaki wpadł do głowy.

    > Masz na myśli np. cykliczny submit jakiegoś formularza z przekazaniem
    > parametrów POST serwerowi a w drugą stronę wstawianie w HTMLu kawałków kodu
    > dla JS zawierających odpowiedź serwera - status poprzedniej operacji?

    Formularza jakotakiego być nie musi, nie musi to być też post.
    Tak samo nie musi to być HTML może byc json.

    > Czy coś takiego w JS ma uzasadniuenie?
    > http://dzieci.wp.pl/ecid,39,eid,3266,title,Przyjecie
    -w-ogrodzie,zabawa.html

    > Czy programowanie będzie szybsze w JS w porównaniu do Flash?
    Nie ma takiej strony - więc ciężko mi się wypowiedzieć. Flash pewnie
    będzie szybszy w realizacji, ale mniej ambitny w programowaniu.

> [...]
    > też. Jeśli ktoś chce utrudniać sobie życie (albo polityka firmy mu to
    > narzuca), to będzie miał utrudnione... Wolny wybór. Nie sądzisz?

    Ok, ale JS jest standardowo włączony - FLA nie.

  • 7. Data: 2011-12-26 16:30:10
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

> [...]
    > skomentować? Czy jest faktycznie za pomocą JS da się zrobić to samo co w
    > SWFach? Mi to się wydaje nieprawdopodobne...

    JSem możesz "zastępować" flasha już od czasów Alladyna, to co teraz daje
    kopa to CSS3 z animacjami, transition, transformations itp.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 8. Data: 2011-12-26 17:31:18
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...pl>

> [...]
    > która np. zmieni barwę tego obiektu lub innego fragmentu SVG. Albo
    > zmieniamy piętro i widać inny interaktywny plan bez przeładowywania strony.

    Da się manipulować SVG z poziomu DOM bez problemu. Możesz z obiektem
    zrobić co chcesz. Rzecz jasna, nie jest tak słodko, jakby się chciało,
    ale generalnie SVG np. do wykresów się świetnie nadaje. Choć nie tylko :-)

    --
    Cezary Tomczyk

  • 9. Data: 2011-12-26 20:37:45
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

> [...]
    > skomentować? Czy jest faktycznie za pomocą JS da się zrobić to samo co w
    > SWFach? Mi to się wydaje nieprawdopodobne...

    Podsumował różnice tak:
    1. W JS trzeba się zdecydować, czy warstwą prezentacji ma być SVG,
    Canvas, czy HTML.
    2. JS w przeglądarkach ma ograniczenie do czasu wykonania bez przerwy
    (wychodzi komunikat), co wyłaziło w Silverlight 1.0. Trzeba na to uważać.
    3. Nie przyjęło się wspólne rozwiązanie umieszczenia zawartości w
    pojedynczym pliku, jak MHTML czy MAFF.

    artur

  • 10. Data: 2011-12-26 23:00:23
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 24 Dec 2011 00:35:35 +0100, Marek napisał(a):

    > 1. Mamy sobie plan centrum handlowego z 200 sklepami. (...)
    > Czy da się to zrobić w JS? Nie bardzo wyobrażam sobie nawet wykonanie
    > prostych rolloverów w kształcie sklepów i to w takiej ilości.

    Bierzemy gotowca, dodajemy jakiegoś qTipa i voila. Np. chyba najbardziej
    pupularny maphighlight dla jQuery:

    http://davidlynch.org/projects/maphilight/docs/demo_
    usa.html

    > 2. Zwykła galeria zdjęć lecz z jakimś tam efektem. Konkretna realizacja.
    > Podajesz na wejście zdjęcie, które następnie rozpada się w kawałki
    > (kilkadziesiąt), które spadają jak śnieg odsłaniając kolejne zdjęcie.

    Osobiście nienawidzę takich przekombinowanych galerii (ładnie
    zakomponowane przenikanie IMO najzupełniej wystarczy). Przypuszczam, że coś
    podobnego dałoby się zmontować z Canvas (o ile wsparcie dla takich efektów
    jest też dla zwykłych obrazków):

    http://www.craftymind.com/factory/html5video/CanvasV
    ideo.html

    Choć na szybko znalazłem coś podobnego wyrzeźbionego w jQuery:

    http://davidwalsh.name/dw-content/explode-css.php?jq
    uery

    I jeszcze w temacie "flashowych bajerów":

    http://demo.marcofolio.net/slick_jquery_css3_menu/de
    fault.html

    > Wobec tego tworzymy "pasek postępu" we Flashu, który wysyła w tle
    > komendę do serwera "wykonaj kolejny krok" a zwrotnie otrzymuje status.

    Klasyczny asynchroniczny Javascript, czyli AJAX. Klient co jakiś czas
    wysyła zapytanie do serwera i ew. odbiera wynik.

    > 4. Jakaś gierka, których pełno na WP. Czy to się da skonwertować na wersję
    > JS?

    A to już różnie. Dopiero powstają sensowne biblioteki do tworzenia
    bardziej ambitnych aplikacji tego typu.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl