    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Czy Diora faktycznie była taka dobra?
    Date: Sat, 16 Jan 2016 14:19:42 +0100

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Dorzucę, że w tamtych czasach Japonia pełniła funkcję podobną, jak dziś
    > Chiny. Można było kupić japońskie podróbki, funkcjonowało powiedzenie
    > "japońska lipa".

    Tak to w skrócie wyglądało. Może tylko z tymi podrókami, to nie do końca
    tak. Japński naród ma osobliwe upodobania i lubi wymyślać różne dziwadła,
    które poza wyspami rzadko znajdują uznanie. Oryginalności w nich wiele.
    W każdym razie pierwsze co się przebiło, to "japońskie radyjko". Japońskie
    radyjko miało być najmniejsze jak tylko dało się zrobić. Japońskie radyjka
    stały się znane w świecie jeszcze w latach sześćdziesiątych. Na początku
    lat siedemdziesiątych mój ojciec był na jakimś stypendium w Europie
    Zachodniej. Przywiózł więc na zamówienie domowej młodzieży trochę sprzętu
    grającego. Japońskiego. To już nie były "japońskie radyjka", tylko coś
    trochę poważniejszego. Był dwa razy tańszy od wyrobów lokalnych, tubylcy
    niechętnie takie rzeczy kupowali.

    > W kwestii Diory: mam wzmacniacz WS504, ma się dobrze, jedyne, co w nim
    > robiłem to czyszczenie potencjometrów i styków przekaźników głośnikowych.
    > Teraz gra na Quadralowych Wotanach, jestem bardzo zadowolony :-)

    W przedwojennych radiach potencjometry z węglowym ślizgaczem przeważnie
    są wciąż w doskonałym stanie.

    Jarek

    PS
    Na mojej ulicy, chyba jeszcze od czasów schyłkowego Gomułki, a może
    wczesnego Gierka, stał samochód marki "Toyota". Stał, nigdy nie jeździł.
    Wyglądał jakby nadwozie projektował artysta ludowy praktykujący wcześniej
    rzeźbę kozikiem w drewnie lipowym. A wykonał go miejscowy kowal z tego,
    co udało się znaleźć w szopie obok kuźni.

    --
    Lecz radio, jak wiecie, | Pudło to zamienię
    Bardzo trzeszczy w lecie... | Na żywe stworzenie."