    Date: Sun, 30 Jan 2011 17:05:59 +0100
    From: Andgro <b...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czujnik zalania ?

    W dniu 2011-01-30 11:57, s_13 pisze:

    > szanujący się hydraulik będzie podłączał to, co klient kupi... chyba,
    > że ma ogromny talent interpersonalny i wrodzone zdolności
    > przekonywania, zeby klient zapłacił dwa razy tyle za, w jego
    > mniemaniu, to samo... ale wtedy szkoda tych zalet na uprawianie zawodu
    > hydraulika...:-)

    Nie wiem czy szkoda. Przeciętny hydraulik czy dekarz zarabia dużo lepiej
    niż przeciętny elektronik :)
    Jeśli klient jest tego rodzaju, że nie dostrzega różnicy między HP czy
    nawet Tektronixem a Owonem czy Attenem, to nikt nic na to nie poradzi.

    > te, to znaczy, które, bo mi jako jedyny pękł wężyk, który miał nie
    > pękać... nie wiem jaka myśl techniczna go spłodziła, w sklepie
    > sprzedawca twierdził: ...Bierz pan ten, a nie chińskie badziewie..." i
    > przekonał mnie do wydania 2 razy tyle...

    Ja nie jestem hydraulikiem, ale kilka budów i remontów przeżyłem.
    Pękniętych wężyków pamiętam kilka i za każdym razem było to samo
    miejsce. Pęknięcie zajmowało wężykowi co najmniej rok.
    Któregoś razu wymieniłem wszystkie wężyki na połączenia stałe i
    sprawdziłem to co zdemontowałem. W kilku przypadkach wężyki były "na
    krawędzi" awarii.

    > jak jesteś obyty, to upublicznij tu listę dobrych i złych wężyków,
    > rozszerz ją na zawory, śrubunki, kolanka, pexy... wielu uniknie przez
    > to bolesnych, kosztownych wpadek... ale konkretnie, bo widzę, że masz
    > doświadczenie...

    To jest taki sam pomysł jak napisanie który samochód jest dobry na
    podstawie tego co jeździ po polskich drogach i ma średnio 6 lat oraz
    jeden pobyt na niemieckim złomowisku za sobą.
    Kiedyś Valvex robił świetne zawory kulowe, a potem przestał. Kiedyś
    baterie z Krakowskiej KFA były wysokiej jakości, a kilka lat temu nawet
    chiński szajs był lepszy.

    > BTW niestety wielu fachowców spotkałem podczas budowy domu, którzy
    > swój brak fachowości ukrywali pod zasłoną "gównianych" materiałów...

    Owszem, ale ja nie jestem fachowcem. Ale nie przypominam sobie, żeby
    jakaś instalacja wodna lub jej fragment, który sam robiłem (czytaj:
    poprawiałem po fachowcach), wymagał kiedykolwiek powtórnej naprawy.

    > nawet najlepszy fachowiec nie przewidzi ze 100% procentowa pewnością,
    > jaki konkretnie zlew będzie tu umocowany, może jakaś szafka ze zlewem,
    > a to wszystko to różnice wymiarowe, wpływające na umiejscowienie
    > przyłącza... zresztą sam piszesz o pexie i miękkiej miedzi.. więc po
    > co te precyzyjne ustawienie, skoro to materiał pozwalający na dużą
    > swobodę...

    Chodzi o właściwą wysokość nad planowana wylewką, wypoziomowanie
    podejść, ich odpowiednie zagłębienie w tynku, solidne umocowanie do
    ściany, nie zamienienie stronami ciepłej i zimnej wody, względem tego
    odpowiednie umiejscowienie odpływu i zapewnienie mu odpowiedniego
    spadku, żeby się rury nie zatykały, odpowiednią izolacje termiczną rur.
    A gdzie ma być umywalka DOKŁADNIE to ma wiedzieć i wskazać tzw inwestor
    a nie instalator. :)
    Pex lub miękką miedź stosuje się w miejscach niewidocznych. Czyli w
    przypadku stelaży zabudowanych płytami g-k. Estetyczne chromowane rurki
    stosuje się przede wszystkim w wolno wiszących umywalkach.

    > jesteś tez elektrykiem...?

    Jestem elektronikiem a nie elektrykiem.

    > a elektronika, to po prostu kolejna linia obrony, kiedy nawet
    > najlepiej wykonana i z najlepszych materiałów poczyniona instalacja
    > hydrauliczna zawiedzie...

    Dobrze wykonana instalacja z bardzo dobrych materiałów ma taką
    niezawodność, że nie starczy Ci życia żeby doczekać pierwszej awarii. W
    każdym innym przypadku albo materiały były złe, albo (częściej) ich
    użycie. Wymienia się tylko elementy podlegające naturalnemu zużyciu.
    Nie ma potrzeby ani sensu stosowania zabezpieczenia, którego zawodność
    jest nieporównanie większa niż urządzenia które ma być zabezpieczane.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

    "Wszystkie zwierzęta są równe.
    Ale te, które mają futerko w trójkolorowe pasy, są równiejsze."