  • 1. Data: 2013-11-09 16:21:34
    Temat: Czujnik pogodowy (sonda zewnętrzna) do pieca Saunier Duval ThemaClassic
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    Dzień dobry,

    Jestem szczęśliwym posiadaczem pieca jak w temacie. Stwierdziłem, że
    dobrze byłoby przed zimą doposażyć go w czujnik pogodowy. Według
    instrukcji obsługi pieca jest to zwykłe NTC podłączone pod konkretne
    piny, niestety nie są podane parametry tego NTC. (link do instrukcji:
    http://www.saunierduval.pl/stepone/data/downloads_sd
    /1b/00/00/themaclassic-instrukcja.pdf)

    Fabryczny czujnik kosztuje kupę kasy jak za zwykłe NTC (~300zł, symbol
    SA2002400), więc spróbowałem podłączyć to co miałem pod ręką (NTC 10k,
    3k3) bez efektu. Sprawdziłem dekadą rezystorową kilkadziesiąt wartości
    od 100 Ohm do 180k. Efektem podłączenia dowolnej rezystancji z tego
    zakresu jest grzanie pieca zawsze do maksymalnej temperatury
    dopuszczalnej dla CO (domyślnie 73 stopnie), niezależnie od faktycznej
    nastawy na panelu (niższej niż maksymalna). Dla rezystancji większych
    niż te 180k piec zachowuje się jakby czujnika nie było (grzanie do
    temperatury nastawionej). Oczywiście nastawy krzywych grzewczych
    sprawdziłem, brak reakcji.

    W tym momencie zgłupiałem...
    Może ten fabryczny czujnik to jednak coś więcej niż NTC? Google niestety
    nie znają szczegółów na ten temat.
    Czy ktoś z was posiada może taki piec z czujnikiem i mógłby sprawdzić co
    tam siedzi?
    Jakieś inne sugestie?

    Dziękuję i pozdrawiam,
    Paweł

  • 2. Data: 2013-11-09 17:17:53
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 09.11.2013 16:21, Paweł Hadam wrote:

    > Może ten fabryczny czujnik to jednak coś więcej niż NTC?

    Może to magistrala OpenTherm? - to by nie była najgorsza wiadomość.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2013-11-09 17:47:17
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-11-09 17:17, Mirek pisze:

    > Może to magistrala OpenTherm? - to by nie była najgorsza wiadomość.

    Odpada. Wejście czujnika elektrycznie zachowuje się jak pull-up do 12V,
    wydajność prądowa rzędu 1mA.

  • 4. Data: 2013-11-09 17:56:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 09 Nov 2013 16:21:34 +0100, Paweł Hadam napisał(a):
    > Jestem szczęśliwym posiadaczem pieca jak w temacie. Stwierdziłem, że
    > dobrze byłoby przed zimą doposażyć go w czujnik pogodowy. Według
    > instrukcji obsługi pieca jest to zwykłe NTC podłączone pod konkretne

    A gdzie znalazles ze to ntc ?
    Pinow nie pomyliles ?

> [...]
    > niż te 180k piec zachowuje się jakby czujnika nie było (grzanie do
    > temperatury nastawionej). Oczywiście nastawy krzywych grzewczych

    A reakcja w postaci pojawienia sie odpowiednich punktow w menu jest,
    czy one sie zawsze pojawiaja ?

    Moze byc bydlak powolny i reakcja bedzie po godzinie. No ijeszcze
    temperatura w domu zblizona do nastawionej, bo jak za mala, to piec
    moze uznac ze trzeba goraco.

    > Może ten fabryczny czujnik to jednak coś więcej niż NTC?

    moze Pt100 ? podlacz tam rezystor 100 ohm na dluzej,
    niech symuluje 0C.
    Albo Pt1000.

    > Google niestety nie znają szczegółów na ten temat.

    Ciekawa sprawa - znajduje mi tylko polskie strony.
    Taka uroda googli, czy ten symbol to tylko na Polske ?

    J.

  • 5. Data: 2013-11-10 09:30:52
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-11-09 17:56, J.F. pisze:

    > A gdzie znalazles ze to ntc ?
    > Pinow nie pomyliles ?

    Instrukcja, strona 29. Podłączony zgodnie z instrukcją. Patrząc na
    płytkę, to trzeci pin złącza zwarty jest z drugim, a czwarty to też
    jakiś sygnał.

    /1b/00/00/themaclassic-instrukcja.pdf)

    > A reakcja w postaci pojawienia sie odpowiednich punktow w menu jest,
    > czy one sie zawsze pojawiaja ?

    Zawsze są. I nie ma w menu czy w instrukcji żadnej informacji, czy piec
    sam rozpoznaje czujnik (z objawów wygląda, że tak), czy też trzeba go o
    tym poinformować.

    > Moze byc bydlak powolny i reakcja bedzie po godzinie. No ijeszcze
    > temperatura w domu zblizona do nastawionej, bo jak za mala, to piec
    > moze uznac ze trzeba goraco.

    Właśnie jak jest ciepło to piec ma grzać na minimum temperatury (38
    stopni). Próbowałem odczekiwać, może nie godzinę, ale przynajmniej 5
    minut. Włączałem i wyłączałem piec - wtedy logika mówi, że powinien
    wziąć do nastaw pierwszy pomiar. Ale sprawdzę jeszcze dłuższe czasy.

    > moze Pt100 ? podlacz tam rezystor 100 ohm na dluzej,
    > niech symuluje 0C.
    > Albo Pt1000.

    Zakres rezystancji testowych jakie użyłem powinien trafić w obszar
    działania jednego i drugiego. 100 ohm i 1k też sprawdzałem, przy zerze
    powinien grzać do około 40% temperatury nastawionej.

    > Ciekawa sprawa - znajduje mi tylko polskie strony.
    > Taka uroda googli, czy ten symbol to tylko na Polske ?

    No też mnie to ciekawi. Symbolu czujnika nie ma w instrukcji, jest tylko
    w cenniku na stronie producenta. Sprawdzałem anglojęzyczne instrukcje i
    też nic nowego.

  • 6. Data: 2013-11-11 18:23:35
    Od: "GREGOR" <grzelecg&gmai.com>

    Czy Twój kocioł jest w wersji kondensacyjnej?

    Pozdrawiam
    GREGOR

  • 7. Data: 2013-11-11 20:01:21
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-11-11 18:23, GREGOR pisze:
    > Czy Twój kocioł jest w wersji kondensacyjnej?

    Nie, wersja z zamkniętą komorą spalania.

    Ale jest postęp: podłączając czujnik na wyłączonym piecu i odczekując
    ponad 2 godziny po włączeniu zdaje się, że sterownik zaczął reagować na
    podłączoną rezystancję. Temperatura zaczęła odwzorowywać podłączoną
    nastawę dekady w sposób potwierdzający, że czujnik to NTC. Po porównaniu
    charakterystyk różnych termistorów wychodzi mi, że czujnik to termistor
    NTC 10kohm połączony równolegle z rezystorem około 100kohm (100-150k).
    Takie przybliżenie wydaje się na tyle dokładne, że ewentualne
    rozbieżności można będzie skorygować już nastawami krzywych w
    sterowniku. Temperatura zewnętrzna nie jest w żaden sposób wyświetlana
    na piecu więc błędy wyznaczania czujnika nie są małe - to głównie
    histereza grzania pieca.
    No ale to sezon dopiero pokaże jak się regulacja będzie sprawować.

    Dziękuję J.F. za sugestię długiej stałej czasowej układu mierzącego
    temperaturę zewnętrzną - co prawda odczekiwałem chwilę, ale opóźnienia
    rzędu godzin się nie spodziewałem :)

    Jeśli dojdę jeszcze do czegoś nowego w temacie to dam znać.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2013-11-11 20:08:24
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 11.11.2013 20:01, Paweł Hadam wrote:

    > Temperatura zewnętrzna nie jest w żaden sposób wyświetlana
    > na piecu

    Absurd. A na sterowniku? W menu gdzieś?

    > Dziękuję J.F. za sugestię długiej stałej czasowej układu mierzącego
    > temperaturę zewnętrzną

    To raczej nie stała układu mierzącego tylko układu regulacji (odpowiedź
    całego obiektu)

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2013-11-12 12:34:04
    Od: "GREGOR" <grzelecg&gmai.com>

    Skąd pewność, że cokolwiek zyskasz podłączając "pogodówkę" ?

    Masz charakterystykę sprawności tego kotła?

    Obawiam się, że obniżając temperaturę kotła, sprawność spadnie.
    Dodatkowo czasami będzie dochodzić do wykraplania w komorze spaalania,
    co doprowadzi do przedwczesnej korozji kotła.

    Pozdrawiam
    GREGOR

  • 10. Data: 2013-11-12 17:10:39
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-11-11 20:01, Paweł Hadam pisze:

> [...]
    > charakterystyk różnych termistorów wychodzi mi, że czujnik to termistor
    > NTC 10kohm połączony równolegle z rezystorem około 100kohm (100-150k).

    Skończyło się na termistorze Vishay 10kohm o współczynniku 3977K (z TME)
    plus rezystor 180k równolegle.

    Pozdrawiam,
    Paweł