  • 31. Data: 2011-02-13 19:57:52
    Temat: Re: Cztery komputery ;)
    Od: Rysio <o...@p...pl>

    W dniu 2011-02-13 20:30, Desoft pisze:

    > Teraz najczęściej można kupić maszynę z XP, natomiast wykorzystanie LPT
    > "brzmi amatorsko". Nawet najprostsze sterowania jakie widziałem (jeden
    > PCet, w standardowej obudowie, zwykły monitor) miał wetkniętą kartę I/O.
    >
    > Ostatnio miałem okazję poznać nowatorski projekt. To znaczy kiedyś był
    > nowatorski. Maszyna CNC sterowana przez przez dwa zwykłe PCety spięte
    > takim mostkiem na szynach ISA. Bardzo pomysłowo wykonane, zarządzanie na
    > Windowsie NT. Pomysł na tyle rokujący, że z tego co się dowiedziałem,
    > został wykupiony przez dużą i znaną firmę celem zaorania.

    Bo pewnie wykonawca nie potrafil zrobic tego na jednym pececie ?
    Albo niewiedzial co to wielowatkowosc.

    :):):)

  • 32. Data: 2011-02-13 20:04:06
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 13.02.2011 19:34, Waldemar Krzok pisze:

    > To ile osi miała ta obrabiarka? Do 4 osi potrzeba 2 LPTów. Sam robiłem
    > sterownik do trzech krokowców na normalnym PCcie i wystarczyła jedna karta
    > PCI z 2xLPT na burcie. Kartę dałem, by nie spierniczyć mamuśki w razie co.

    A po co 2xLPT do 4 osi ? (STEP+DIR)*4 to wychodzi akurat osiem bitów
    danych. Jeszcze cztery wyjściowe bity sterujące zostają. Chyba, że
    Kolega steruje z LPT samymi tranzystorami kluczującymi uzwojenia
    silników krokowych.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 33. Data: 2011-02-13 20:05:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Rysio wrote:

    > Bo pewnie wykonawca nie potrafil zrobic tego na jednym pececie ?
    > Albo niewiedzial co to wielowatkowosc.

    Niekoniecznie. Czasem brakowało przestrzeni IO lub przerwań. Bo szynę ISA
    dało się przedłużyć i chyba 11 sztuk było możliwe. Ale tych przerwań
    strasznie małowato było.

    Waldek

  • 34. Data: 2011-02-13 20:22:48
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Grzegorz Kurczyk wrote:

> [...]
    > danych. Jeszcze cztery wyjściowe bity sterujące zostają. Chyba, że
    > Kolega steruje z LPT samymi tranzystorami kluczującymi uzwojenia

    Dokładnie tak. State mashine na PCcie. To było takie sterowanie na szybko do
    kalibratora, z którego powstał model demonstracyjny na targi.

    Waldek

  • 35. Data: 2011-02-13 20:39:00
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-13 21:22, Waldemar Krzok pisze:

    > Dokładnie tak. State mashine na PCcie. To było takie sterowanie na szybko do
    > kalibratora, z którego powstał model demonstracyjny na targi.
    >
    > Waldek

    No to już kompletna amatorszczyzna i w komercyjnym rozwiązaniu nie
    powinna mieć miejsca. Obsługą silnika powinien zająć się specjalizowany
    układ umożliwiający forsowanie prądu (chopper), microstep itp.
    Ale w obrabiarkach trochę bitów pójdzie na czujki/krańcówki bazujące,
    zgłaszanie wyjazdu poza obszar roboczy.

    MD

  • 36. Data: 2011-02-13 20:45:06
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Mario wrote:

> [...]
    > układ umożliwiający forsowanie prądu (chopper), microstep itp.
    > Ale w obrabiarkach trochę bitów pójdzie na czujki/krańcówki bazujące,

    Dlatego też dziwiłem się. W moim przypadku nie miało to być nigdy
    komercyjne. Nawiasem mówiąc miałem pożyczony sterownik do krokowców, ale
    facio, który to demonstrował nie potrafił ustawić parametrów tak, by
    draństwo nie gubiło kroków. Moim głupim "sterownikiem" dało się :-).
    Mikrokroków nie potrzebowałem.

    Waldek

  • 37. Data: 2011-02-13 21:28:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-02-13 19:34, Waldemar Krzok wrote:
    > To ile osi miała ta obrabiarka? Do 4 osi potrzeba 2 LPTów.

    To "obrabiarka" do kamieni ;) Oprócz X/Y/Z mialo to jeszcze mechanizm do
    badania krawędzi płyty i jakieś wspomaganie ładowania/rozładowania.
    Wyrosła na potrzebie grawerowania portretów, potrzeby były amatorskie to
    i wykonanie amatorskie "w systemie gospodarskim". Samego urządzenia nie
    oglądałem, ale sterowniki + kompy to i owszem. Po mojej sugestii żeby to
    wszystko oddać na złom podziękowali.

    > sterownik do trzech krokowców na normalnym PCcie i wystarczyła jedna karta
    > PCI z 2xLPT na burcie. Kartę dałem, by nie spierniczyć mamuśki w razie co.

    Moje pierwsze pytanie było dlaczego tam nie ma dodatkowego portu LPT.
    Okazało się że nie wiedzieli że można, bo "projektant" mówił że musza
    być dwa kompy :)

  • 38. Data: 2011-02-13 21:29:43
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 13/02/2011 16:20, Sebastian Biały wrote:

    > *Co* jest skomplikowanego w wydawaniu reszty, kominikacji tcp czy
    > wysyłania dupereli do drukarki?

    Jak nie chcesz drukarki i 'wydawacza kasy' robic samemu to np: ilosc
    dostepnych portow USB zeby to polaczyc.
    No i kawalek papieru stwierdzajacy ze te urzadzenie dziala tak jak chce
    tego producent.

    No i czas - mozesz rzezbic wszystko w asemblerze, a mozesz se kilka
    skryptow w pytonie strzelic w kilka wieczorow.

    > Znajomy liczył kiedyś dla jednej firmy że ARM9 z parudziesięcioma MB RAM
    > wychodzi w serii kilkudziesięciu sztuk c.a. 250zł za wszystko.

    A z ciekawosci - jaki koszt zrobienia projektu? Czy juz wliczony w te
    pierwsze 100 sztuk?

    > Firma
    > stwierdziła że za drogo i kupili routery na MIPSach ;)

    Jak zaczynasz elektronike robic w wiekszych ilosciach, to juz niewielkie
    ma znaczenie jakie scalaki pakujesz. Liczy sie cena krzemu, szkla i
    zywicy ;-)

    --
    Jerry1111

  • 39. Data: 2011-02-13 21:47:40
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-02-13 22:29, Jerry1111 wrote:
    > Jak nie chcesz drukarki i 'wydawacza kasy' robic samemu to np: ilosc
    > dostepnych portow USB zeby to polaczyc.

    HUB

    > No i kawalek papieru stwierdzajacy ze te urzadzenie dziala tak jak chce
    > tego producent.

    A w obecnej postaci działają? Chyba że psucie się jest ficzerem.

    Z faktu uzycia elementów z CE całość automatycznie CE nie nabiera wiec
    jakiś papier tak czy inaczej robisz.

    Co gorsza z faktu że procesor działa bez bledów nie wynika że program +
    hardware też będzie.

    > No i czas - mozesz rzezbic wszystko w asemblerze, a mozesz se kilka
    > skryptow w pytonie strzelic w kilka wieczorow.

    I modlić się żeby tym razem windows wstał. Duże systemy operacyjne mają
    pewne upierdliwości które w takich zastosowaniach są niebezpieczne.

    > A z ciekawosci - jaki koszt zrobienia projektu? Czy juz wliczony w te
    > pierwsze 100 sztuk?

    Chodzi o hardware i nic więcej. Soft pisany był przez firmę, ale nie
    mieli elektroników i nie chcieli się w to bawić. Z projektem (o ile wiem
    trywialnym - ethernet + uart + kilka gpio, więc "referencyjnym"). Nie
    znam więcej szczegółów poza tym że za 150zł można było mieć gotowe płyty
    główne z routerow...

  • 40. Data: 2011-02-13 21:53:37
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 13/02/2011 21:47, Sebastian Biały wrote:

    > HUB

    Uhu. I pisac drivery na hosta na kazde urzadzenie z palca? Bez zadnego OSa?

    > A w obecnej postaci działają? Chyba że psucie się jest ficzerem.
    >
    > Z faktu uzycia elementów z CE całość automatycznie CE nie nabiera wiec
    > jakiś papier tak czy inaczej robisz.

    Nie chodzilo mi o CE, tylko o software. Myslisz ze bank tak latwo daje
    kazdemy loginy/hasla do platnosci bez sprawdzania co jest po drugiejs
    stronie?

    > I modlić się żeby tym razem windows wstał. Duże systemy operacyjne mają
    > pewne upierdliwości które w takich zastosowaniach są niebezpieczne.

    A czy ja o windows pisalem? Linux, przycinasz sobie potrzebna wersje i
    zawsze wstaje.

    Ano.

    --
    Jerry1111