    From: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Cyfra VS Analog
    Date: Wed, 7 Apr 2010 22:59:59 +0200

    >Rozumiem, ze w ramach zadoscuczynienia zaczniesz pstrykac profesjonalnie
    >sluby za darmo? Mozesz oczywiscie podac numer konta, gdyby ktorys z
    >klientow zdecydowal sie wplacic dobrowolna donacje, raz na jakis czas trafi
    >sie pewnie stowka.

    >Precz z haraczem dla krwiopijcow z aparatami!

    Nie rozumiesz.
    Po pierwsze, ślubów praktycznie nie robię. Chyba, że w rodzinie, więc i tak
    za darmo (lub jak kto woli na licencji GNU :) )

    Po drugie, mimo iż uważam ceny na produkt adobe za mocno przesolone, płacę
    za nie jak Szwajcar (żeby było jasne).

    Po trzecie, wiem, że mogą robić ze swoimi produktami co chcą, ale to co w
    CS3 i 4 zrobili n.p. z edycją HDR-ów jest typowym działaniem marketingowym.
    Dowodem na to niech będzie fakt, że przez roztargnienie zostawili niektóre
    sposoby tworzenia masek w plikach zmiennoprzecinkowych. Może przesadzę, ale
    cały "engine" do tego i tak siedzi na moim dysku i zaśmieca, co
    niekoniecznie mi się podoba. Przywołując analogię z przemysłu
    motoryzacyjnego to jest tak, jakby firma sprzedawała tańsze wersje
    samochodów wiercąc w denkach tłoków otwory, i prawnie zabezpieczyła się
    przed załataniem tychże. Za "ekstended" z odblokowanymi kawałkami kodu jak
    się łatwo domyślić, biorą nieco więcej.

    Po czwarte, wkurza mnie to, że (zakładając ich pozytywny stosunek do
    globalizacji) nie mogę kupić ich produktu w ich sklepie, tylko zostaję
    przekierowany na serwery europejskie (z jakiegoś powodu nieco droższe).

    Po piąte, irytujące jest to, że lokalizowane aktualizacje są produkowane
    przez firmę trzecią, i dość istotnie spóźnione (lub pomijane w ogóle).
    Szczęśliwie, czasem pozwalają nabyć wersję Internationall English (czasem,
    czyli nie przy każdej wersji), krojąc za nią tak jak za wersję zlokalizowaną
    (choć tłumaczą wyższe ceny w Europie kosztami lokalizacji).

    To, że upgrade "wygasa" po trzech wersjach, to ich zbójeckie prawo, ale
    zakładając, że duża część zmian w sofcie to zmiany pozorne, lub mało
    istotne - jest to działanie mało sympatyczne.

    Aaa, i na końcu, jak ja coś spaprzę, to muszę to poprawić. Jak kupiłem
    Illustratora w wersji 8 PL, który po prostu nie działał, to mogłem
    albowywalić go do kosza, albo złamać prawo i wgrać wersję angielską. Zwrot
    kasy, wymiana na wersję UK itd itp nie wchodziła w rachubę. Można było pisać
    na Berdyszów. Fakt, to nie fotoszop, ale firma zasadniczo ta sama.

    Reasumując-jak nie będę musiał pracować w PS, bo inne narzędzie za darmo
    (lub mniejszą kasę) da mi to, czego potrzebuję, to powiem im "do widzenia"
    bez żalu.
    BTW, 80% obróbki zdjęć już teraz robię w NX, który kosztuje ułamek ceny PSD.
    PSD służy mi jako narzędzie do intensywnej ingerencji w treść obrazu oraz do
    wydruku.