  • 21. Data: 2010-02-10 23:11:29
    Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Paweł Olaszek pisze:

    > Wieki temu w ramach jaiejś tam pracy musiałem zrobić wykres trakcyjny
    > konkretnego auta. Największa jazda była z obliczeniem pola tej
    > płaszczyzny. Trzeba było skombinować jak największy rysunek czoła
    > samochodu (lub zdjęcie idealnie na wprost z jak największej odległości),
    > przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest.
    > Następnie przeskalować i voila. Oczywiście czynnik aerodynamiczny trzeba
    > było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w
    > tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

    A miałeś kilka pięknych, fizycznych metod określenia pola bez liczenia
    krateczek :) Na przykład: wziąć jakąś grubą tekturę czy blachę o znanej
    powierzchni, zważyć, nanieść i wyciąć obrys auta i zważyć ponownie;
    powierzchnia początkowa razy stosunek mas po/przed = szukane pole,
    no i jeszcze wynik razy 1/skala^2 ofkos :)

  • 22. Data: 2010-02-11 08:08:02
    Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w wiadomości

    > Jasne, na przykład: 1.2...
    Dla bardzo cienkiej płyty 1,1. Dla nieco grubszej płyty można zejść do 0,98.
    Pogrubiając dalej wracamy znowu w okolice 1,1. To i tak są wartości wyznaczone
    doświadczalnie obarczone niepewnością, więc mogą się różnić gdy pochodzą z
    różnych doświadczeń.

    > Teraz to "użyć uproszczenia", a przecież miało być: "a tak dokładniej" :)
    Faktycznie niefortunne określenie, np. "a tak bardziej obrazowo" lepiej by
    pasowało :)

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 23. Data: 2010-02-11 09:02:52
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 09 Feb 2010 16:30:48 +0100, J.F napisał(a):
    > Z bardzo duzej, i z dobrym tele.

    Że tak powiem... po jaką cholerę? Czyżby producent samochodu nie mógł sobie
    tej powierzchni rzutu czołowego po prostu wyliczyć na podstawie projektu?
    CATIA naprawdę ma troszkę większe możliwości niż paintbrush... :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 24. Data: 2010-02-11 09:55:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Paweł Olaszek wrote:
> [...]
    >było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w
    >tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

    A masz jeszcze te dane ?

    Bo mozna sprobowac odwrotnie - policzyc czy sie zgadza predkosc
    maksymalna z moca silnika. Co prawda dochodza nieznane dodatkowe
    opory, ale mozna policzyc roznice miedzy dwiema wersjami silnikowymi.

    Kiedys robilem cos podobnego dla Golfa - ale tylko porownanie
    szescianu predkosci i mocy. Wyniki wyszly tak idealnie zgodne
    [proporcjonalne], ze az sie zaczalem zastanawiac - zmierzyli te
    predkosc maksymalna, czy policzyli ze wzoru.

    J.

  • 25. Data: 2010-02-11 11:41:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Feb 2010 22:44:58 +0100, Adam Płaszczyca wrote:

    >Patrz, a ja bym po prostu wyciął i zważył, a potem porównał z wagą całej
    >kartki...

    A masz wage odpowiednio dokladna ?
    Papier milimetrowy powszechniej dostepny :-)

    J.

  • 26. Data: 2010-02-11 12:34:28
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    J.F. pisze:

    > A masz wage odpowiednio dokladna ?
    > Papier milimetrowy powszechniej dostepny :-)

    I pewnie wynik dokładniejszy, ale zabawy nie ma :)

    Inna metoda: jeśli mamy ten rysunek już w komputerze, może być i zdjęcie,
    zamalowujemy pojazd na czarno, tło na biało, i robimy histogram (ale taki
    dokładny, gdzie można odczytać ilość pikseli albo ich % na każdy level) :)

  • 27. Data: 2010-02-18 01:02:38
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 11 Feb 2010 11:41:28 +0100, J.F. napisał(a):

    > A masz wage odpowiednio dokladna ?

    mam.

    --
    ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98