  • Data: 2009-08-24 15:08:31
    Temat: Re: Co się stało akumulatorkom??
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Konop,

    Monday, August 24, 2009, 3:46:36 PM, you wrote:

    > Wiesz, sprawa wygląda tak... gdyby było najlepsze wyjście, to by nie
    > było problemu. W sumie im mniejszy prąd tym zapewne bezpieczniej.

    Zapewne? Dysponujesz jakimiś badaniami setek akumulatorów? Bo ja nie.
    A moje osobiste badania wykazują, że:
    1. Ważniejsze od długiego ładowania jest to, żeby nie ładować
    akumulatorów częściowo rozładowanych.
    2. Absolutnie nie przeładowywać!
    3. Powyrzucać wszystkie stare akumulatory i kupić Eneloopy.

    > No ale są inne efekty, natury bardziej chemicznej że tak powiem...
    > były swego czasu artykuły w EdW, z tego co pamiętam, mówiono tam, że
    > akumulator nie daje jasnych oznak naładowania (spadek napięcia
    > -dV/dt nie nastepuje) przy zbyt niskich prądach. Przyjęto tam, że
    > aby wykrywać -dV/dt należy ładować prądem 0,5C lub większym...

    Nieprawda. Jak ktoś nie rozumie opisu MAX712/713 gdzie na wykresach
    podano _przykład_ dla C/2, to juz nie moja wina. Kawałek dalej masz
    jak wół: "< C/2 dV/dt and/or temperature, MAX712" dla NiMH. Dla
    uniwersalnej (w sensie NiCd/NiMH) ładowarki w oparciu o MAX713 masz
    minimalny C/2. A my tu rozmawiamy o BC-700, która ładuje w całkowicie
    inny sposób niz oba MAXy.

    [...]

    > musi dać oznaki naładowania... a jak piszą na stronie battery-universitetu:
    > "Overcharge could occur even though the battery feels cool to the touch"

    Ano właśnie. Podobnie z ołowiowymi - amperomierz pokazuje zero (tym
    mnie bydle zmyliło), akumulator zimny a elektrolitu w celach na dnie.
    W dwa tygodnie wysuszyłem 72 Ah i nie dało się go już uratować - masa
    z płyt pospadała po ponownym zalaniu wodą. Taki off-topic.

    > OK. Myślałem, że firmowe 2700mAh to nie jest żyłowana pojemność, ale
    > przyjmuję do wiadomości, że się myliłem... a czy Ready2Use 2300 są
    > bardziej żyłowane od 2100 ?? :)...

    Kto wie - używam Eneloop od kiedy się pojawiły i mam wszystko w nosie
    od tego czasu. Syn również a tłucze zdjęcia tysiącami. Eneloopy są
    teraz wsadzone gdzie tylko się dało a ładowarka używana od święta.
    Wcześniej był koszmar - co wziąłem swój aparat do ręki, to po
    jednym-dwóch zdjęciach zdychał. Człowiek się cackał z akumulatorami,
    formował, cudował - nic nie pomagało. Na Eneloopach nie widzę różnicy,
    czy ładowane 200mA czy 700mA.
    Co najważniejsze - od kiedy przeszedłem na Eneloopy, nie wyrzuciłem
    ani jednego jeszcze.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl