  • 21. Data: 2010-08-12 12:55:51
    Temat: Re: Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    Jan Kotletty pisze:
    > Szanowni znawcy,

    CIACH!

    Skad jestes? Mam interfejs ODBII pasujacy do Twojego auta, trochę czasu
    już spedziłem na diagnozowaniu Chevi Aveo, wiec moglbym pomoc.
    Szczegolnie, ze Chevi zastosowal pewien patent, który jest bardzo
    błedogenny, a praktycznie nikt nie wie, ja ta usterke usunac - dla
    zainteresowanych: bledy P1390 do P1396 - w skrocie: bledy powiazane z
    ABS i ukladem zaplonowym.

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek
    hydrokomfort by Citroen Xantia

  • 22. Data: 2010-08-12 13:20:10
    Od: Jan <k...@p...com>

    Michał "HoMMeR" Paszek pisze:

    > Skad jestes? (...)

    Z Gdańska
    Jan

  • 23. Data: 2010-08-12 13:34:10
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    Jan pisze:

    > Z Gdańska
    > Jan

    Żeś trafil... na drugi koniec Polski sie nie wybierasz? :) Ja z Katowic,
    niestety.

  • 24. Data: 2010-08-12 16:21:41
    Temat: Re: Co oznacza palca si kontrolka silnika?
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    to wrote:

    > begin Jan Kotletty

    > Któryś z wielu możliwych błędów które producent uznał za na
    > tyle poważny, że świeci się wtedy ta kontrolka.

    Na ten przykład w moim, ten "poważny błąd" był efektem słabego
    akumulatora.
    Czasem przy odpalaniu spadało napięcie w instalacji tak bardzo, że
    rejestrował to jako "odpięty akumulator" i nie wiedzieć czemu z tego
    robił raban, tzn. paliła się kontrolka przez dwa - trzy uruchomienia.

    > "Jakieś chwilowe błędy" kończące się CEL-em to raczej
    > rzadkość...

    Inny przykład:
    czujnik wolnych obrotów wału. Sam czujnik czasem pada, w dodatku
    wołają za niego bajońskie sumy.

    Z tym że najczęstrzą przyczyną jest zwyczajnie zasyfiona złączka,
    i jak czasem pada, to komp panikuje. Po chwili się załącza, ale komp
    rejestruje awarię i świeci w oczy kontrolką.

    Taki przykład "chwilowego" błędu.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 25. Data: 2010-08-12 17:54:39
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Massai

> [...]
    > akumulatora.

    > Inny przykład:
    > czujnik wolnych obrotów wału. Sam czujnik czasem pada, w dodatku wołają

    Twoim zdaniem niesprawny akumulator czy czujnik położenia wału to
    drobiazg?

    --
    ignorance is bliss

  • 26. Data: 2010-08-12 18:21:51
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Michał "HoMMeR" Paszek pisze:

    > Żeś trafil... na drugi koniec Polski sie nie wybierasz? :) Ja z Katowic,
    > niestety.

    Dziękuję za chęć pomocy. Dodam na koniec, że dziś
    wracając z pracy cały czas miałem palącą się lampkę
    z rysunkiem silnika. Ale po pracy ruszyłem do warsztatu
    na ponowne sprawdzenie tym interfejsem komputerowym.
    Zanim dojechałem, lampka zgasła(!)

    A fachman orzekł, że to najpewniej sonda lambda
    daje jakieś sygnały, a powodem tych sygnałów może
    być paliwo. I doradził mi kupno dodatku czyszczącego
    do benzyny firmy Shell.

    Tyle na dziś.
    Ale co będzie jutro?

    Jan

  • 27. Data: 2010-08-12 18:57:27
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2010-08-12 18:21, Jan pisze:

> [...]
    > daje jakieś sygnały, a powodem tych sygnałów może
    > być paliwo. I doradził mi kupno dodatku czyszczącego

    Zmien warsztat. Natychmiast.

    Mimo, ze kontrolka zgasla, to ECU zapamietal blad, ktory kontrolke
    wygenerowal oraz zapamietal WARUNKI, w ktorych blad wystapil. Podstawa
    to odczytanie bledu, doprowadzenie do warunkow z zamrozonej ramki i
    obserwacja parametrow pracy. Dobra diagnoza komputerowa nie moze trwac
    5minut. Jak juz wspomnialem, w tym samochodzie kontrolka zaswieca sie
    czesto z bardzo nietypowego powodu. Jesli nie znasz dobrego warsztatu,
    bedziesz wydawal kupe pieniedzy za cos, co tak na prawde mozesz robic
    codziennie sam, za darmo (po uprzednim zakupieniu "interfejsu" za 80zl).
    Zaloguj sie na Autokaciku Chevroleta, popytaj o dobry warsztat w Twoich
    okolicach, a moze uda Ci sie wyeliminowac usterke.

    Jesli jednak kolejny raz pojedziesz do tego samego warsztatu to zapisz
    chociaz kod bledu.

    P.S. Jakie te sygnaly daje lambda? Swieci alfabetem morse'a? Mowi po
    Finsku? To jest czujnik i jego "odpowiedzi" sa wasko okreslone - albo sa
    z danego przedzialu wartosci, albo nie ma ich wcale.

  • 28. Data: 2010-08-12 19:19:26
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Jan Kotletty pisze:
    > Tomasz Pyra pisze:
    > (...)
    >
    > Jeszcze jedno pytanie:
    > Czy błąd powodujący zapalenie się lampki
    > kontrolnej jest utrwalany w pamięci procesora
    > samochodu? Skoro lampka nie zgaśnie sama, kiedy
    > błąd ustaje, to pewnie tak jest?

    Zależy jak zaawansowany jest ten komputer w komputerze.

    Kiedyś, w czasach prostych ECU bez pamięci, odczyt błędu był możliwy
    jedynie podczas pracy w czasie kiedy ten występował.
    Najczęściej coś trzeba było połączyć i układ "wymrugał" kod błędu
    jakimiś lampkami.

    Później już były komputery z własną pamięcią i tam każdy z błędów może
    mieć trzy stany:
    - błąd nie wystąpił
    - błąd kiedyś wystąpił, ale w tej chwili nie występuje
    - błąd w tej chwili występuje

    Przy czym należy pamiętać że "błąd" to nie jest żadna wysokopoziomowa
    informacja.
    Błąd zazwyczaj oznacza że w jakimś obwodzie wystąpiło napięcie lub pobór
    prądu poza prawidłowym, jakiś spodziewany sygnał się nie pojawił, albo
    pojawił się chociaż nie powinien. Albo nie udało się zaadaptować dawki
    paliwa tak żeby uzyskać oczekiwany odczyt z sondy lambda.

    Dlatego trzeba pamiętać że komputer jak mówi "cewka", to oznacza że albo
    cewka, albo cokolwiek dalej. Bo komputer steruję zasilaniem cewki i to
    jest w stanie kontrolować. Anomalie tutaj mogą być spowodowane zarówno
    awarią cewki jak i jakimiś dalszymi elementami których komputer już
    bezpośrednio nie kontroluje (przewody, świece itp.). Może to być też
    awaria samego komputera.
    Dlatego tu istotna jest ogólna kumatość diagnosty no i oczywiście
    doświadczenie.

    Bo inaczej łatwo wtopić - wymienisz cewkę i problem niekoniecznie
    ustąpi. Wtedy mechanicy z fantazją potrafią wymienić pół samochodu nim
    się okaże że problemem było jakieś skorodowane kabeloczko od masy.

    Ogólnie nie jest to łatwy problem, zwłaszcza jak występuje rzadko i
    trudno go powtórzyć w warsztacie.

    > Tyle że chyba nie we wszystkich kontrolowanych
    > układach tak się to odbywa. Kontrolka ABS gaśnie
    > mi dość późno po uruchomieniu silnika i czasami
    > zapala się podczas jazdy. Ale potem sama gaśnie.

    Zapalanie się lampek na początku nie oznacza błędu, a jedynie służy
    sprawdzeniu czy lampka się pali. Po prostu zapalenie, a następnie
    zgaśnięcie kontrolek to objaw sprawności systemu.

    Jeżeli zapala Ci się lampka ABS w czasie jazdy to oznacza to awarię,
    nawet jeżeli lampka sama gaśnie.
    O co chodzi można się jak zwykle dowiedzieć z komputera.

    > Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek
    > i koniecznością kasowania błędu przez program
    > komputerowy? Jaka jest tego filozofia?

    Większość komputerów nie zapamiętuje żadnych szczegółów poza tym że błąd
    wystąpił.
    W czasie normalnej eksploatacji samochodu z czasem komputer potrafi
    nałapać różnych błędów.
    Przyjeżdżając do serwisu z informacją że niepokoi Cię zapalająca się
    lampka, po podłączeniu do komputera może się okazać że od ostatniego
    kasowania (być może lata temu) komputer posiada już kilka różnych błędów
    w stanie "kiedyś wystąpił, ale obecnie nie występuje".
    Diagnosta nie wie wtedy który problem jest aktualny i powoduje zapalenie
    się lampki, zwłaszcza że nie wszystkie błędy, albo niekoniecznie już za
    pierwszym razem powodują zapalenie się lampki błędu.
    Dlatego diagnosta kasuje błędy (tyle że zawsze powinien zrobić wydruk,
    choćby Ci się miał przydać za rok), każe pojeździć i wrócić jak lampka
    zapali się znowu - wtedy będzie wiedział co zapala lampkę.

    W nowoczesnych komputerach bywa lepiej, bo potrafią zapamiętać np. czas
    wystąpienia błędów w logu - wtedy wiadomo od razu o co chodzi.

  • 29. Data: 2010-08-12 19:22:09
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    to pisze:
    > begin krzysiek82

    > CEL z powodu chwilowych błędów? To chyba w jakichś dziwnych autach. Może
    > w Fiatach? ;)

    Różnie bywa.
    We Fiacie mogę np. odłączyć sondę lambda (bez żartów proszę) i marchewa
    się nie zapali (komputer oczywiście błąd zanotuje, ale się nie pochwali).

    Za to w Oplu zapala się silniczek jak choćby chwilowo adaptacja na
    jednej z czterech lambd mu się nie uda - po chwili zgaśnie, ale zdąży
    się zapalić.

    Więc poziom zapalania lampek ogólnie jest bardzo różny.

  • 30. Data: 2010-08-12 19:25:04
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Jan pisze:

> [...]
    > daje jakieś sygnały, a powodem tych sygnałów może
    > być paliwo. I doradził mi kupno dodatku czyszczącego

    Co to za warsztaty że "najpewniej"?
    Przecież po podłączeniu do komputera on widzi czy błąd wygenerował obwód
    lambdy (i który to obwód) czy układ wysokiego napięcia (czyli cewka).

    Istotnie problemy z adaptacją mogą wygenerować błąd układu lambdy i
    nalanie lepszego paliwa może tu pomóc, ale po to właśnie są komputery
    diagnostyczne żeby tego nie zgadywać "najpewniej", a po prostu sprawdzić.