  • 41. Data: 2018-08-14 07:43:17
    Temat: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 13 Aug 2018 23:59:41 +0200, Marek napisał(a):

    > Nie, betonowy. Przewody drżały na całej długości, to jakieś dziwne?

    Wiatr.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 42. Data: 2018-08-14 08:08:10
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 13.08.2018 o 20:23, pawel pisze:

    > Tak jak piszesz. Oświetlenie na szybkozłączki wago, a gniazda na
    > zaciskach gniazd.
    > W skręcania itp to możesz się bawić w swoim domku. W budownictwie
    > mieszkaniowym
    > nikt się w to nie bawi.

    Z mojej wiedzy wynika, że szybkozłączki Wago są zdecydowanie lepsze niż
    łączenie na zaciskach śrubowych gniazd.
    Na śrubkach często się luzuje przy większych obciążeniach i każdy kto
    trochę grzebie w elektryce się z tym spotkał.
    EdiM

  • 43. Data: 2018-08-14 08:17:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-13 o 19:43, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    el=Poci%C4%85giSzymusia

    > Nie należy jednak zapominać, że WAGO do pojazdów kolejowych, a WAGO do
    > budynków to są dwie różne rzeczy - i mówię to dlatego, że miałem
    > okazję pracować przy jednym i drugim (nawet dokładnie przy takim jak
    > na tym filmie). Pierwsza podstawowa różnica to taka, że w budynkach
    > instalacje robi się na drutach, a w pociągach wszystko na linkach, i
    > to bez zaciskania żadnych końcówek.

    Nie tylko w pociągach, bo od zawsze w automatyce robiło się i robi
    linkami. Coraz częściej w automatyce maszyn stosuje się takie złączki, a
    automatyka wind od lat już jest robiona z ich użyciem.

    > I chociaż faktycznie złączki WAGO są solidne, a ewentualne
    > wyciągnięcie przewodu wymaga niezłej gimnastyki nawet "specjalnym"
    > narzędziem, to połowa sukcesu to nie złączka tylko umiejętności
    > złączającego. Widziałem wiele pięknie zrobionych szaf, w których
    > przewody ledwo się trzymały, bo albo były złapane za sam koniec żyły,
    > albo ktoś postanowił skręcić linkę przez włożeniem w gniazdo, żeby
    > "było porządniej".

    Chyba nic gorszego już nie dało się wymyślić jak te złączki (może tylko
    złączki typu Krone).

    Dla poprawności łączenia i pewności działania końcówki przewodów jednak
    powinny być tulejkowane, ale firma pociska klientom kit, że nie trzeba
    tulejkować, byle tylko sprzedać produkt. Wciska klientom, że montaż jest
    szybszy i pewniejszy. Niestety nie jest szybszy, a czasami wręcz
    wkurwiający jak nitki zaczynają się podwijać podczas wsadzania przewodu,
    albo trzeba skręcić z sobą dwa przewody. Bywa, że dopiero po którejś
    próbie udaje się prawidłowo osadzić przewody. Fakt, że jak już złapie
    choćby nawet koniec przewodu to trzyma dobrze, ale jeszcze nie spotkałem
    choćby jednej szafy sterowniczej, której nie trzeba by było poprawiać.
    To wystające druciki, to zbyt dużo odizolowanego przewodu, a to zbyt
    płytko wsadzony przewód. Zdarzały się nawet sytuacje, że ktoś wsadził
    przewód nieodizolowany. Zawsze coś, a poprawki są trudniejsze jak
    obsadzanie nowego przewodu.

  • 44. Data: 2018-08-14 09:20:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 14 Aug 2018 03:30:36 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Jeśli udało się zaobserwować tylko kilka razy, to jest to pewna
    > osobliwość.

    Nie przyglądałem się teraz, kiedyś to zjawisko zauważyłem, uznałem że
    jest normalne (zmienne obciążenie sieci). A co teraz nikt tego nie
    obserwuje?

    --
    Marek

  • 45. Data: 2018-08-14 09:23:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 14 Aug 2018 07:43:17 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > Wiatr.

    To było w lesie, bez wiatru. Drżenie było z częstością około 10-15Hz,
    bardzo szybkie, na granicy zauważyłalnosci, bardziej pasuje
    określenie wibracje.

    --
    Marek

  • 46. Data: 2018-08-14 09:55:56
    Od: s...@g...com

    > Chyba nic gorszego już nie dało się wymyślić jak te złączki (może tylko
    > złączki typu Krone).

    Czytam i mysle, ciekawe kto to napisal, czyzby

    W dniu wtorek, 14 sierpnia 2018 01:17:48 UTC-5 użytkownik Uzytkownik napisał:

    no tak. Wszystko jasne.

  • 47. Data: 2018-08-14 10:59:39
    Temat: Re: PS. niezawodowo
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Robiłem kiedyś test złączek Wago 3x2,5mm2 2273-203.
    > Po wsadzeniu 2 przewodów 2,5mm2 w skrajne pola i puszczeniu ok 30A po 10
    > minutach złączka była już wyczuwalnie ciepła chociaż prąd znamionowy to
    > 24A.

    https://www.youtube.com/watch?v=eg6VPucscxI
    https://www.youtube.com/watch?v=fjNUzd6LDsU
    https://www.youtube.com/watch?v=HP2Vcu8pHiU

    Zobacz - pójdą pierwsze Ski zanim WAGO puści bo izolacja z kabli odparuje...

  • 48. Data: 2018-08-14 11:01:01
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > Na śrubkach często się luzuje przy większych obciążeniach i każdy kto
    > trochę grzebie w elektryce się z tym spotkał.

    do tego dołącz problem z łączeniem przewodów o różnych przekrojach, czy
    formach (linka/drut).

  • 49. Data: 2018-08-14 11:48:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-14 o 11:01, sirapacz pisze:

    > do tego dołącz problem z łączeniem przewodów o różnych przekrojach,
    > czy formach (linka/drut).

    Skąd te przewody o różnych przekrojach? Skąd te linki?

    Jak instalację robisz to robisz jednym przekrojem: gniazda 2,5mm2, a
    oświetlenie 1,5mm2

    Choć linki się nie używa w instalacjach to też z nią nie ma
    najmniejszego problemu, pod warunkiem, że nie robił partacz, który nawet
    nie wie, że linkę należy zatulekować.

    Poza tym co piszesz nie jest prawdą, ponieważ przewody o różnych
    średnicach bardzo łatwo można połączyć w zaciskach gniazd i nic się nie
    luzuje. Także i nie ma problemów z połączeniem drutu i linki, pod
    warunkiem, że linka jest zatulejkowana. Po to właśnie podkładki
    dociskowe w tych zaciskach są wygięte, aby dociskały z jednakową siłą
    przewody, nawet jak są o różnych przekrojach.

    Poza tym odwieczny problem partaczy to jest używanie byle czego do
    kręcenia śrubek, a najczęściej jest to kontrolka neonowa. Nie mają
    pojęcia, że do śrub osprzętu elektrycznego używa się specjalnych
    wkrętaków płasko-krzyżowych
    https://profitechnik.pl/files/foto_add_big/foto_add-
    4772.jpg

    Tylko takimi wkrętakami można dokręcić śrubki z odpowiednio dużą siłą.

  • 50. Data: 2018-08-14 12:03:56
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-08-14 o 00:20, BaSk pisze:

    > No wiesz, po 10 minutach "wyczuwalnie ciepła", to pewnie po następnych
    > dwudziestu już "bardzo ciepła", a po roku osiągnie milion stopni!

    Złączka i drut 2,5mm2 były w powietrzu luzem.
    Teraz wyobraź sobie 3 takie złączki w głębokiej puszcze w suchej
    zabudowie z wygłuszeniem watą szklaną a na wierzchu podwójne gniazdko
    z podłączonym klimatyzatorem lub czajnikiem elektrycznym.
    Rozumiem co to jest nagrzewanie się pod obciążeniem ale w/g mnie
    takie punktowe rozgrzewanie wcale nie gwarantuje długowieczność.

    Pracuję na linii produkcyjnej gdzie WAGO to podstawa ale tutaj
    dla prądu 10A stosowane są przewody 2,5mm2 i złączki WAGO na szynę 4mm2.
    Powierzchnia styku w takiej złączce jest większa od przekroju przewodu,
    natomiast w wspomnianej złączce 2273-203 znacznie mniejsza...

    --
    pzdr, j.r.