  • 31. Data: 2010-08-12 19:55:06
    Temat: Re: Co grozi brakiem waznego przegladu technicznego?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Aug 2010 14:56:34 +0200, BaX wrote:
    >A co w sytuacji jeżeli kolizja pozbawiła samochód świateł, zawieszenia,
    >hamulców itd? Jaką masz pewność, że te elementy były sprawne?

    Na przyklad widac na jezdni 50m sladow hamowania.
    Co prawda z winy ABS coraz wiecej samochodow juz takich sladow nie
    zostawia.

    A jaka masz pewnosc ze swiatla byly sprawne, jesli auto bylo 9
    miesiecy temu na przegladzie ? Albo nawet 29 miesiecy ..

    J.

  • 32. Data: 2010-08-12 20:03:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Aug 2010 15:09:52 +0200, Stefan Szczygielski wrote:

    >Ustawa. Punkt o niezgodności, wprowadzeniu w błąd firmy ubezpieczeniowej
    >czy jakoś tak. Zakłada się, że ubezpieczeniu podlega sprawny samochód. W
    >szczególności po dzwonie wpisik o ważnych badaniach technicznych jest
    >podstawą do domniemania, że pojazd jeszcze przed chwilą był sprawny...
    >Jego brak jest bardzo silną podstawą do stwierdzenia przez firmę
    >ubezpieczeniową, że oni w oczywisty sposób na niesprawne,
    >nieodpowiadające stosownym przepisom pojazdy odpowiedzialności nie biorą.

    Ale to nie tak prosto. Musieliby kierowcy zarzucic razace niedbalstwo.
    Sad albo sie zgodzi ze niedokonanie sprawdzenia hamulcow w terminie to
    jest niedbalstwo, albo sie nie zgodzi. Lepiej by bylo wykazac ze
    hamulce naprawde byly niesprawne, a jeszcze lepiej ze kierowca o tym
    wiedzial.

    Wprowadzenie w blad niekoniecznie ma miejsce, mogliby probowac
    obowiazku poinformowania ich o nowych okolicznosciach - co znow
    najlepiej wpisac w polise. Ale prosciej wpisac ze przy braku badan
    wyplaty nie bedzie.

    Tylko ze w przypadku OC prawa do regresu sa wymienione w ustawie - i
    braku badan tam nie ma wymienionego.

    J.

  • 33. Data: 2010-08-12 20:04:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Aug 2010 15:19:30 +0200, MichałG wrote:

    >jesli nie aktualnego badania technicznego to jest niesprawne.

    A zacytujesz podstawe prawna ? :-)

    J.

  • 34. Data: 2010-08-13 09:28:13
    Od: "BaX" <bax@_klub.chip.pl>

    > A jaka masz pewnosc ze swiatla byly sprawne, jesli auto bylo 9
    > miesiecy temu na przegladzie ? Albo nawet 29 miesiecy ..

    A jaką masz pewność, że kierowca który zrobił 9 albo 29 miesięcy temu prawo
    jazdy i pierwszy raz siadł od tego czasu za kierownicą pamięta jeszcze jak w
    ogóle poruszać się po drodze? Ma PJ to ma prawo jeździć czy jeszze potrafi
    czy nie, masz przegląd też masz prawo, jak go nie masz to nie.

  • 35. Data: 2010-08-13 10:03:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    BaX wrote:

    > ma prawo jeździć
    > czy jeszze potrafi czy nie, masz przegląd też masz prawo, jak go nie
    > masz to nie.

    Jakie to ma znaczenie dla OC skoro ani ustawa ani tym bardziej warunki
    żadnego z ubezpieczycieli nie znoszą odpowiedzialności w przypadku
    braku ważnych badan technicznych?
    Jedynym punktem zaczepienia może być dopuszczenie regresu
    w przypadku tego rażącego niedbalstwa o czym już J.F. pisał (art 11.3),
    ale nie sposób będzie cokolwiek udowodnić, ze było świadome.
    Dodatkowo w ustawie i warunkach ubezpieczycieli wymieniono tyle innych
    zdarzeń
    (po spożyciu, po psychotropach, szkoda umyślna,
    ucieczka, jazda bez wymaganych uprawnień do kierowania, wyłączenie
    odpwiedzialnosci
    załadunek itd), które mogłyby upoważnić ubezpieczyciela do dochodzenia
    roszczeń,
    a o badaniach jakoś zapomnieli?
    Moze są jakieś nawet udokumentowane przypadki takiego skutecznego
    dochodzenia roszczeń, ale na 99,9% wynikają one z innych przyczyn
    (najczesciej działanie umyślne sprawcy)

  • 36. Data: 2010-08-13 11:19:08
    Od: "BaX" <bax@_klub.chip.pl>

    > Jakie to ma znaczenie dla OC skoro ani ustawa ani tym bardziej warunki
    > żadnego z ubezpieczycieli nie znoszą odpowiedzialności w przypadku
    > braku ważnych badan technicznych?

    Ja tylko podałem przykład, że tak jak niby ważny przegląd nie świadczy o
    sprawnym pojeździe tak samo posiadanie PJ nie świadczy o umiejętnościach
    jazdy. Jeżeli można jeździć bez przeglądu i nie ma z tego tytułu żadnych
    konsekwencji oprócz 50zł za brak DR w razie kontroli, to wypada nic tylko
    jeździć i mieć przeglądy w nosie. Przecież to przynajmniej dwie kontrole
    rocznie, ja przez ostatnich 10 lat może miałem ich 5 z czego może jedna
    'prewencyjna'.

  • 37. Data: 2010-08-13 13:24:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BaX" <bax@_klub.chip.pl> napisał w
> [...]
    > pamięta jeszcze jak w ogóle poruszać się po drodze? Ma PJ to ma
    > prawo jeździć czy jeszze potrafi czy nie, masz przegląd też masz

    I tu sie mylisz - przeglad to nie zadne prawo. To obowiazek :-)

    I nei ma sie co smiac - przeczytaj uwaznie ustawe.

    J.

  • 38. Data: 2010-08-13 14:30:50
    Od: jacek2v <j...@g...com>

    On 12 Sie, 12:48, "topek " <t...@g...pl> wrote:
    > Witam,
    > jakie konsekwencje (w najgorszym wypadku) moze poniesc kierowca nie
    > posiadajacy waznego przegladu technicznego?
    > Zarowno podczas spotkania z policja jak i w razie ewentualnego wypadku (OC i
    > AC sa wykupione)?

    Z autopsji:
    Brak ważnego przeglądu krótko po terminie => przy spotkaniu z
    policjantem pouczenie, może jakiś mały mandacik :)
    zaś długooo po terminie zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i auta (tu
    nie jestem pewien :) teoretycznie autem nie można jeździć :))

    W przypadku OC każde zdarzenie = Twoja wina :)

    Pzdr.

  • 39. Data: 2010-08-13 15:02:12
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    W dniu 13.08.2010 14:30, jacek2v pisze:

    > W przypadku OC każde zdarzenie = Twoja wina :)

    Jak już przedstawiłem w tym wątku jest to bzdurą, koleś wjechał mi w
    auto i ubezpieczyciel wypłacił mi za szkodę.

    Swoją drogą ten facet co we mnie wjechał, nie wiedział o moim braku
    przeglądu. Jak by wiedział to pewnie mógł by się wykłócić że nie ma
    pewności że auto było sprawne i że np kierunkowskazy nie działały.
    Wyprzedzał mnie gdy skręcałem w lewo z głównej, ale i tak był tam zakaz
    wyprzedzania...

  • 40. Data: 2010-08-13 15:10:58
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    z wlasnego doswiadczenia:
    brak przegladu = zabranie dowodu rej.
    mandatu nie dostalem. odbior po wykonaniu badan w wk

    z nie swojego doswiadczenia jesli masz samochod nienadajacy sie do jazdy
    (czyli brak przegladu + ewidentnie razaco nie dzialajace auto poprawnie -
    nie wiem...bez kola:)) to laweta albo sam zabierasz albo ci wezwą.

    jak samochod sprawny to poza zabraniem dowodu i ew mandatem nie zrobia ci
    nic.

    co z oc i ac nie wiem