  • 11. Data: 2024-02-13 18:31:55
    Temat: Re: Ciekawy film o niebieskiej diodzie
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 12.02.2024 o 21:04, J.F pisze:

    > Przed laty był z nim wywiad. Wywiad zniknął, ale cos tam pamiętam.
    > Tylko nie pamietam, czy wtedy mówił, ze pracował sam, czy miał
    > jakiegos pomocnika.
    >
    > Za to pamiętam jak mówił, ze były np zebrania zarządu, a jego dział
    > wykazywał zerowe zyski ... i tak przez 12 lat ... i jakie to
    > frustrujące..
    No ale nie siedział, cały czas pracował, poza tym miał alibi w postaci
    innych którzy też nad tematem siedzieli i w zasadzie połamali zęby, więc
    miał argument dla zarządu.

    A że droga do sukcesu jest ciężka i wyboista to jego przypadek to
    doskonale pokazuje i innych też że nie wystarczy mieć pieniądze.

    No bo lżejszy gaz szedł do góry? to chyba normalne, więc go dmuchał w
    dół na płytkę.

    > Tylko mam wrazenie, ze IWC PAN otrzymywał kryształy w postaci cienkich
    > "blaszek", które ... swietnie sie nadawały do epitaksji.
    Pytanie czy były wystarczająco czyste i miały odpowiednią siatkę, zauważ
    że dopiero drugie napylanie dawało odpowiednią siatkę z minimalnymi
    błędami w sieci.

    > Tylko, ze Nakamura jakoś ten problem ominął.
    Bo chyba to były różne metody i wygląda na to że miał lepszą kontrolę
    nad wzrostem kryształu.

    > Dopiero Ammono uzyskiwał piękne kryształy ...
    No i co z tego, brakowało reszty o której chyba nawet pojęcia nie mieli.

    > A taki obiecujący był, hamerykański :-)
    No nie :) i chyba nad nim stracili te wspomniane w filmie 30 lat :)

    > No pensję przez 12 lat brał, za nic :-)
    Jak za nic, to że przez dłuższy czas był lesie nie oznacza że nic nie
    robił,
    to jest ryzyko biznesu, utrzymujesz dział rozwoju czy laboratorium bez
    gwarancji
    sukcesu, inni stracili 30 lat i nic nie osiągnęli, myślisz że za darmo
    pracowali?

    To ja tak mam, że nie naprawię to nie zarobię, dlatego zdziwienie i
    zaskoczenie u niektórych klientów że nie biorę się za wszystko, bo wiem
    że nikt mi nie zapłaci że nad czym się nasiedzę a nie naprawię, właśnie
    dzisiaj odprawiłem kolegę z falownikiem, ewidentnego uszkodzenia nie ma,
    a doktoryzować się nie mam zamiaru, to niezapłacona robota.

    > Nie wiem jakie tam w Japonii zwyczaje.
    > Z drugiej strony - piszą, ze Nichia 4x zwiększyła obroty, a 60%
    > produkcji to były niebieskie LED ..
    Czyli inwestycję w Nakamurę odbiła sobie z wielokrotnym zyskiem,
    podobnie jak
    np firmy farmaceutyczne, a potem zdziwienie że leki drogie, a tam koszty
    wdrożenia nowego leku są setki razy większe niż u tej Nichi.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2024-02-13 18:51:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Feb 2024 18:31:55 +0100, Janusz wrote:

    > No ale nie siedział, cały czas pracował, poza tym miał alibi w postaci
    > innych którzy też nad tematem siedzieli i w zasadzie połamali zęby, więc
    > miał argument dla zarządu.

    To jest słaby argument, bo sugeruje, ze tego się nie da zrobić.
    Co zresztą na filmie powiedziano - Toshiba powiedziała, ze GaN to
    ślepy kierunek i Ogawa junior kazał zamknąc ...

    > A że droga do sukcesu jest ciężka i wyboista to jego przypadek to
    > doskonale pokazuje i innych też że nie wystarczy mieć pieniądze.

    A zarząd musi czasem podjąć twarde decyzje, ze dość już wydawania
    pieniędzy bez efektów :-)

    > No bo lżejszy gaz szedł do góry? to chyba normalne, więc go dmuchał w
    > dół na płytkę.

    No ale dwie dysze są podstawowe, z boku.
    I jak gorący gaz idzie w górę ... to moze trzeba u góry podłoze
    ustawic, zamiast dmuchac w dół trzecią dyszą :-)

    > Pytanie czy były wystarczająco czyste i miały odpowiednią siatkę, zauważ
    > że dopiero drugie napylanie dawało odpowiednią siatkę z minimalnymi
    > błędami w sieci.

    Podobno dobre były, ale własnie jako podłoże do dalszej epitaksji.

    > Bo chyba to były różne metody i wygląda na to że miał lepszą kontrolę
    > nad wzrostem kryształu.

    Albo po prostu tańsza/mniej wymagającą.
    Nie trzeba wysokich temperatur, ani odbrzymich cisnień.

    > No i co z tego, brakowało reszty o której chyba nawet pojęcia nie mieli.

    O ile wiem, to reszta już była, od Nakamury/Nichii właśnie.
    I polskie wynalazki nie były już potrzebne.
    Chyba, ze w jakis niszowych zastosowaniach.

    > No nie :) i chyba nad nim stracili te wspomniane w filmie 30 lat :)

    Nad GaN tez stracili. Tzn na swiecie, bo Nichia wcześniej sie chyba
    tym nie zajmowała.

> [...]
    > gwarancji
    > sukcesu, inni stracili 30 lat i nic nie osiągnęli, myślisz że za darmo

    No ale potem jest sukces, to ile się należy nagrody za sukces ? :-)

    > Czyli inwestycję w Nakamurę odbiła sobie z wielokrotnym zyskiem,
    > podobnie jak
    > np firmy farmaceutyczne, a potem zdziwienie że leki drogie, a tam koszty

    Jakos tak.

    > wdrożenia nowego leku są setki razy większe niż u tej Nichi.

    No, jakby podliczyc wydatki z całego świata niebieski LED, to nie
    wiem, czy takie większe :)

    J.

  • 13. Data: 2024-02-14 01:14:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-13, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale dwie dysze są podstawowe, z boku.
    > I jak gorący gaz idzie w górę ... to moze trzeba u góry podłoze
    > ustawic, zamiast dmuchac w dół trzecią dyszą :-)

    Prrrr. Tego typu technologie to nie są czasem próżniowe? Jakby nie były
    to jakos słabo widzę te wymagane czystości.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2024-02-16 10:52:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Prrrr. Tego typu technologie to nie są czasem próżniowe? Jakby nie był > to jakos
    słabo widzę te wymagane czystości.

    To oczywiste, ale próżnia to nie brak grawitacji, nadal nic to nie
    zmienia w kwestii ciążenia i konwekcji, ten gorący gaz trzeba było
    'wdeptać w glebę' szafirową za pomocą dodatkowej dyszy z góry, bez tego
    sobie swobodnie ulatywał, osadzało się pewnie tylko tyle co zdążyło
    ostygnąć.

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2024-02-16 11:04:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Feb 2024 10:52:52 +0100, Janusz wrote:

> [...]
    > 'wdeptać w glebę' szafirową za pomocą dodatkowej dyszy z góry, bez tego
    > sobie swobodnie ulatywał, osadzało się pewnie tylko tyle co zdążyło

    Hm, w prózni to nie wiem czy gorący gaz powinien się unosic.
    Bo nie ma zimnego gazu. Poza tym skoro jest gaz, to nie ma próżni :-)

    A tu chyba w ogóle nie moze być próżni, bo musi być jakies stężenie
    tych gazów, aby reakcja zaszła, i byc moze wypelnienie obojętnym
    gazem, aby cisnienia/stężenia były odpowiednie ...

    J.

  • 16. Data: 2024-02-16 11:13:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 13.02.2024 o 18:51, J.F pisze:

    > To jest słaby argument, bo sugeruje, ze tego się nie da zrobić.
    Ale nadal można coś wynaleźć po drodze i na tym zarobić, gdyby
    nie taki upór to sporej części wynalazków by nie było.

    > Co zresztą na filmie powiedziano - Toshiba powiedziała, ze GaN to
    > ślepy kierunek i Ogawa junior kazał zamknąc ...
    I tak zamykał że ten pracował jeszcze ile lat? :)

    > A zarząd musi czasem podjąć twarde decyzje, ze dość już wydawania
    > pieniędzy bez efektów :-)
    Noo jak widać podjął :)

    > No ale dwie dysze są podstawowe, z boku.
    > I jak gorący gaz idzie w górę ... to moze trzeba u góry podłoze
    > ustawic, zamiast dmuchac w dół trzecią dyszą :-)
    Ale wtedy by może krzywa siatka powstawała :)
    Jakiś powód był że płytkę napyla się w dół a nie do góry. Poza tym jak
    gaz stygnie a tak się dzieje pewnie w bliskiej odległości płytki to by
    nie osiadał, przecież on sie tam musi wykrystalizować czyli temp płytki
    musi być niższa niż gazu.

    > Podobno dobre były, ale własnie jako podłoże do dalszej epitaksji.
    No ale to nadal dopiero półprodukt, wg mnie daleko byli w lesie.

    > Albo po prostu tańsza/mniej wymagającą.
    Albo jedyną dającą odpowiednią czystość, zauważ że nakładał kilka warstw
    i dopiero ostatnie miały minimalną ilość błędów siatki.

    > Nie trzeba wysokich temperatur, ani odbrzymich cisnień.
    Tam chyba nie ma ciśnień żadnych, to tylko napylanie i temp aby był
    odpowiedni wzrost kryształu na podłożu.
    Oni nie ściskają materiału żeby pod wpływem temp i ciśnienia zmienił
    strukturę w krystaliczną jak np grafit na diament.

    > O ile wiem, to reszta już była, od Nakamury/Nichii właśnie.
    No ale to nie była ich technologia czyli nie mieli.

    > I polskie wynalazki nie były już potrzebne.
    > Chyba, ze w jakis niszowych zastosowaniach.
    Ale nic takiego nie uruchomili, czyli technologii nie mieli.

    > Nad GaN tez stracili. Tzn na swiecie, bo Nichia wcześniej sie chyba
    > tym nie zajmowała.
    Bo była cały czas prawie bankrutem? ile to lat byli bez zysku? 10?
    zanim Nakamura się zabrał za badania na tą diodą.
    To on ich uratował przed plajtą, bo z takim zarządzaniem powinni dawno paść,
    pytanie kto ich utrzymywał przez te lata? banki? i ich wiara że się
    kiedyś odbiją od dna?

    > No ale potem jest sukces, to ile się należy nagrody za sukces ? :-)
    Przecież jest w filmie, $170 :)

    > Jakos tak.

    > No, jakby podliczyc wydatki z całego świata niebieski LED, to nie
    > wiem, czy takie większe :)
    Ale piszemy o firmie a nie całym świecie, w takiego np Pfizera też cały
    świat nie inwestuje, tzn akurat przy kowidzie było inaczej ale
    generalnie to firma musi znaleźć kasę na badania.

    --
    Janusz

  • 17. Data: 2024-02-16 12:37:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Feb 2024 11:13:23 +0100, Janusz wrote:
> [...]
    [...]
    > Ale nadal można coś wynaleźć po drodze i na tym zarobić, gdyby
    > nie taki upór to sporej części wynalazków by nie było.

    Jak widać doskonale w tym przypadku.

    Tym niemniej z GaN było tak, ze cały swiat wiedział, ze to obiecujący
    materiał ... i cały świat się poddał. Nie wychodziło, i tyle.

    No i teraz, mozesz dalej to badać kolejne lata, ale czasem trzeba
    powiedziec - dość tego, czas się zając czym innym.
    I jak nie badacz/naukowiec, to musi to powiedziec prezes firmy,
    dziekan wydziału, czy komisja grantowa - bo to w sumie tylko o
    pieniądze chodzi :-)

    Dobrze, ze Nakamura badał dalej, Polacy też mieli osiągnięcia,
    ale Nakamura nas ubiegł.

    Widać też z filmu, ze tego GaN nie całkiem porzucono, bo chocby
    naukowcy japońscy coś tam ciagle badali ... powolutku się wiedza
    rozwijała, ale nie znasz konca.

    No i jak pisałem ... ZnSe miał byc perspektywiczny .... i co, nie ma?

    > I tak zamykał że ten pracował jeszcze ile lat? :)

    Istotnie dziwaczne ... ale moze to kwestia japonskiej mentalności :-)

    Kiedys był film o bodajże belgijskiej dziewczynie, którą zatrudnili
    w japonskiej korporacji. Dziewczyna tam od małego mieszkała,
    więc japonski i zwyczaje znała.
    Ale jak się okazało, ze w księgowości sobie nie radzi ... nie, nie
    można jej zwolnić. To by przecież oznaczało, ze ktos przyjmujący
    popełnił błąd. A Japonczycy nie popełniają błedów :-)

    To chyba to film "Bojaźń i drżenie", ang "Fear and Trembling"
    https://www.filmweb.pl/film/Boja%C5%BA%C5%84+i+dr%C5
    %BCenie-2003-110853

    na podstawie książki "Z pokorą i uniżeniem" Amelii Nothcomb

    > Noo jak widać podjął :)

    Dobrze, ze Nakamura był już blisko sukcesu :-)

    > No ale to nadal dopiero półprodukt, wg mnie daleko byli w lesie.

    trudno powiedziec - Nakamura też wszystkiego nie wymyślił, tylko jak
    widać korzystał z dostępnej wiedzy. Nam też dostępnej.

    > Albo jedyną dającą odpowiednią czystość, zauważ że nakładał kilka warstw
    > i dopiero ostatnie miały minimalną ilość błędów siatki.

    Ale to, o ile rozumiem, nie skutek czystości, tylko podłoża, które nie
    pasowało do GaN.
    PAN być może ładne kryształy wychodziły, bo to troche z natury procesu
    wynika. I moze nawet przy okazji łatwo je domieszkować.

    Zresztą pare lat minęło, i Dwilinski/Ammono robił znakomite kryształy.

> [...]
    > Oni nie ściskają materiału żeby pod wpływem temp i ciśnienia zmienił
    > strukturę w krystaliczną jak np grafit na diament.

    Tzn to jest epitaksja, czyli reakcja chemiczna w fazie gazowej,
    w której powstaje GaN, i od razu krystalizuje na podłożu.
    Napylaniem bym tego nie nazwał, aczkolwiek cos w tym jest.

    Metoda znana i stosowana od lat ... w krzemie.

    > No ale to nie była ich technologia czyli nie mieli.

    Trudno powiedziec - chyba tego niebieskiego LED opatentował,
    wiec technologia była opisana, i mozna było skorzystać.
    Ale bez licencji byłby problem ze sprzedażą :-)

    > Ale nic takiego nie uruchomili, czyli technologii nie mieli.

    Bo na niebieskie LED chyba była za droga, na niebieskie lasery ...
    też za droga, bo ich znów Nakamura wyprzedził.

    Ale eksperymentalne/specjalne niebieskie lasery robiliśmy,
    wiec technologie chyba mieliśmy.

    > Bo była cały czas prawie bankrutem? ile to lat byli bez zysku? 10?
    > zanim Nakamura się zabrał za badania na tą diodą.

    Nie, Nichia robiła luminofory do lamp i kineskopów, i ponoc jakies
    materiały półprzewodnikowe. Miala kilkaset pracowników i milionowe
    przychody (wiki podaje 640 i 200mln$).

    No i stać ją było na jednego badacza. Tzn miała ich więcej, ale
    pracowali nad czym innym.
    No ale kiedys trzeba powiedzieć "dośc tego GaN, zajmij sie
    luminoforami" :-)

    > To on ich uratował przed plajtą, bo z takim zarządzaniem powinni dawno paść,
    > pytanie kto ich utrzymywał przez te lata? banki? i ich wiara że się
    > kiedyś odbiją od dna?

    Nikt nie musial - reszta biznesu szła dobrze zyski były.

    Ale ale ... jakby tak kto inny zrobił niebieski LED ... kineskopów już
    nie ma, lamp wyładowczych nie ma, ale luminofory nadal potrzebne :-)

    Chyba, ze je "kropki kwantowe" zastąpią.
    No i to powinni badacze w Nichii badać :-)

    I chyba badają, ale na pewno ułatwia badanie strumien pięniędzy z
    produkcji LED :-)

    > Przecież jest w filmie, $170 :)

    Tyle dali, ale ile się należy?

    > Ale piszemy o firmie a nie całym świecie, w takiego np Pfizera też cały
    > świat nie inwestuje, tzn akurat przy kowidzie było inaczej ale
    > generalnie to firma musi znaleźć kasę na badania.

    Pfizer jak Nichia - badał od dawna, ma swoje produkty, ma duze
    dochody, ma wysokie ceny, zasłaniając się wysokim kosztem badan,
    to i ma kasę na dalsze badania :-)
    No i ma zarząd swiadomy skąd się bierze kasa.

    Tym niemniej i oni muszą czasem powiedzieć "dość, to nie wychodzi".

    J.

  • 18. Data: 2024-02-16 12:57:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-16, Janusz <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    > 'wdeptać w glebę' szafirową za pomocą dodatkowej dyszy z góry, bez tego
    > sobie swobodnie ulatywał, osadzało się pewnie tylko tyle co zdążyło

    A co miałoby powodować, że gaz unosiłby się w próżni do góry? A dlaczego
    mamy czym jeszcze oddychać na Ziemi?

    Ale zagadka się wyjaśniła, tam jednak nie ma próżni. Jest obniżone
    ciśnienie, czyli dużo gazów. Ciekawe w sumie, że przy tak dużym stężeniu
    daje się dobrze to wszystko kontrolować.

    https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/nakamura-
    lecture-slides.pdf

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2024-02-16 14:16:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Feb 2024 11:57:00 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > ciśnienie, czyli dużo gazów. Ciekawe w sumie, że przy tak dużym stężeniu
    > daje się dobrze to wszystko kontrolować.

    A propos - w tabelce na 35 stronie od 1992 jest "Nakamura et al".
    Miał wspólpracowników?

    To jest po "1991 High quality GaN using GaN buffer by MOCVD" - ktos
    dostrzegł postęp i perspektywy na przyszłość ?

    Jeszcze strona 13
    "Working at a small company:
    o Small Budget
    o One Researcher
    "

    Widać tez, ze kluczowa jest warstwa InGaN ... o ile dobrze rozumiem
    strone 26 i 30 .

    J.

  • 20. Data: 2024-02-16 15:22:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > To jest po "1991 High quality GaN using GaN buffer by MOCVD" - ktos
    > dostrzegł postęp i perspektywy na przyszłość ?

    Wygląda, że po 1991 miał przynajmniej 2ch (głebiej mi się nie chciało szukać)
    https://iopscience.iop.org/article/10.1143/JJAP.31.L
    1457
    https://icns14.jp/mukai.html

    Tu jest bardziej opisowo: