    From: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ciekawostka sprzed stu lat
    Date: Wed, 1 Jul 2009 21:43:21 +0200

    Rzecze Jacek_P:

    > A od kiedy CZYTASZ jpega? Bo o ile wiem, to SPRZET
    > odczytuje zapis na odpowiednim NOSNIKU, a dopiero
    > potem dochodzi do dekodowania.

    Ale czytaj co pisałem... Za 5 lat wszystkie dane będziesz trzymać w sieci.
    Nie będzie już dysków i nośników. Przy łączach o prędkości gigabitowej nikt
    się nie będzie bawić w podpinanie jakichś śmiesznych wirujących talerzy do
    których dostęp jest tylko lokalnie.

    > A wlasnie, ze trzeba, trzeba. Bo jpeg jest TYLKO formatem
    > i wymaga nosnika materialnego. A do odczytu tego nosnika
    > potrzeba wlasnie CZYTNIKA.
    >
    > Niezaleznie od tego pozostaje kwestia dostepu do
    > dekoderow. Popularnosc JPG wyrosla m.in. na kretynskim
    > zagraniu Unisysa, ktory zdegradowal w USA pozycje GIF-ow.
    > Ale nie jest powiedziane, ze za dwadziescia...trzydziesci
    > lat na owczesnych komputerach i systemach beda powszechnie
    > dostepne dekodery JPG.

    Ale JPG nie wymaga żadnego specjalnego dekodera! Przecież to paręnaście
    bajtów kodu. Na pewno za 20 lat nikt nie rozkoduje rawów, ale nie JPG. JPG
    jest podstawowym formatem używanym w sieci, jeśli kiedyś będziemy odchodzić
    od JPG to po prostu ludzie masowo skonwertują go na format wymagany przez
    nowe pokazywaczki/banki zdjęć. Równie dobrze możesz powiedzieć że za 20 lat
    zostaną stracone wszystkie dane ze stron WWW bo nie będzie się już używać
    formatu HTML.

    Jak będę wgrywał swoje zdjęcia na dysk o pojemności 10 petabajtów to albo od
    razu zostanie wykonana konwersja na nowszy format, albo usługodawca umożliwi
    mi taką konwersję w miarę wymierania JPG. Nadal myślisz kategoriami lat 90.

    > Dla przykladu porownaj latwosc odczytu tekstow TeX-a,
    > ktorych formatem jest ASCII z takim np. Wordstarem z serii 3.x
    > lub Lotus Manuscriptem, ktore stosowaly format binarny.

    Plik TeX nie jest zapisany w ASCII tylko w TeX-u. I jest nie do odczytania
    bez kompilacji. Nietrafiony przykład.