    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Cięcie kabli
    Date: Sat, 13 Feb 2016 13:46:43 +0100

    Pan J.F. napisał:

    > Prawde mowiac to nie pamietam - wlaczono wszystkim na raz, czy jakos
    > sukcesywnie ?

    Sukcesywnie. Nie tak, że najpierw jednemu czy drugiemu ekstremiście
    zakwalifikowanemu do podsłuchiwania, a potem całej reszcie. Po wydaniu
    ukazu, żeby okupowanej ludności przywrócić łączność telefoniczną,
    włączano po kolei dzielnicę po dzielnicy. Trochę to trwało.

    > Ale jeszcze trzeba wiedziec co i jak. Bo najlatwiej to sie chyba
    > wylacza centrale seria z kalasza ... a prawda, ponoc amunicji nie
    > dostali :-)

    Nie wiem, czy najlepiej. Choćby z tego względu, że wtedy całkiem
    sporą popularność miały linie dzierżawione, czyli tzw LB. Żeby
    ten typ łączności zablokować, trzeba przestrzelić każdy drucik.

    > Mozna by chyba zalozyc, ze do central skierowano wojskowych
    > lacznosciowcow ... na centralach sie pewnie nie znali, ale na
    > kabelkach to juz troche tak.

    Mnie się "wojskowy specjalista od telefonii" kojarzy z pułkownikiem,
    co to jeszcze pod Lenino jako szeregowiec latał wzdłuż linii frontu
    ze szpulką na plecach. A teraz może godzinami opwiadać o regulaminie
    wydawania rozkazów i składania meldunków przez telefon. Nie że PPTiT
    była bardzo nowoczesną firmą, ale w starciu z Układem Warszawskim
    i jego wojskiem był to hi-tech.

    --
    Jarek