  • Data: 2011-01-08 19:00:11
    Temat: Re: Chyba wypowiedz hibernatusa.
    Od: Jakub Roguski <a...@s...maila.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-01-08 7:39, JA pisze:

    > Mimo wszystko do takich celów używa się szarej karty.
    > Nie wiem (nie analizowałem tego nigdy) czemu, ale jest różnica. Tak jak
    > przy kalibracji procesu negatyw-wywoływacz, też się używa szarej karty.

    Używa się szarej karty, bo jest to coś wyskalowane, o znanych
    parametrach: odbija 18% padającego światła, więc łatwo sobie
    poprzeliczać choćby natężenie oświetlenia na ekspozycję. Ale jeżeli moje
    pseudo pomiary nie muszą być powiązane z żadnymi wartościami
    bezwzględnymi, a odnoszą się jedynie do wartości względnych (kompensacja
    +/- w stosunku do odczytu ze światłomierza), to czy rzeczywiście ta
    szara karta jest niezbędna? I czy zastąpienie jej białą ścianą cokolwiek
    zmienia, poza przesunięciem ekspozycji o 2 - 3 EV w kierunku krótszych
    czasów i/lub bardziej przymkniętej przysłony? Dysponuję szarą kartą, ale
    celowo skorzystałem z białej ściany, aby uniknąć szczególnie długich
    czasów naświetlania.

    Jakub
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu