  • 41. Data: 2016-10-10 11:25:13
    Temat: Re: Chińczycy umieją podobno tylko kopiować
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Yyy??
    > To znaczy, ze legalnie mogę sobie aparaturkę nastawić?

    Nie na tym polega istnienie bądź nieistnienie monopolu. Przed wojną
    był państwowy monopol spiritusowy, tytoniowy i zapałczany. Zapałki
    mogły być produkowane tylko w państwowych fabrykach, ale to nie
    wszystko. Jak ktoś sobie kupił za granicą zapalniczkę, to nie
    mógł jej legalnie przywieźć i używać w Polsce. Z tym sobie jakoś
    (prawnie) poradzono, gdy tylko zapalniczki potaniały i bardziej
    się upowszechniły. Ale i tak monopol zapałczany zakończyłs się
    jako pierwszy z tych trzech.

    Dzisiaj dwa pozostałe wymienione rzeczy są towarem akcyzowym, tak
    jak paliwa. Tytoń każdy może sobie na własne potrzeby posadzić
    w ogródku (a nawet kupić liście prosto od chłopa), wysuszyć, pociąć
    na paseczki, nabić w faję i pykać. Jeśli lubi, bo ja akurat nie.
    Ze spiritusem podobnie, choć tu przetrwały szczątkowe przepisy,
    które dają władzom możliwość przeszkadzania w destylacji, ale
    to raczej przeoczenie. Tylko z paliwami jest inaczej -- jeśli
    ktoś tego bimbru naleje do swojego samochodu, to nie może się
    tłumaczyć, że na własny użytek, gdy wyjedzie na drogę publiczną.

    > Gites panie, lecę po rurki miedziane, zlutuję chłodnicę, drożdże
    > w sklepie powinny być, Bitwa pod Grunwaldem, tylko żeby przedgon
    > dobrze spuścić, bo wolałbym nie oślepnąć zbyt szybko... Albo do
    > mniejszych potrzeb, może wystarczy w sklepie chemicznym kupić
    > szklaną chłodniczkę? :)

    Wielu krajach południa Europy robia wilkie oczy, gdy słyszą o tym,
    że pędzenie może być problemem. W Bułgarii, aby robić wino, a dalej
    z niego pędzić rakiję na własny uzytek, trzeba mieć winnicę. A to
    oznacza, że należy posadzić dwa winne krzewy w ogródku. I tak oni
    to robią. W unijnej Chorwacji każdą bimbrowinę do śliwowicy i rakiji
    należy zarejestrować. Idzie się do gradonaczelnika, pisze zahtjev,
    opłaca porez i dostaje tabliczkę rejestracyjną. Ten podatek, to tak
    na poziomie flaszki gorzały jest. I nie ma warunku, że "na własny
    użytek", można sprzedać, jak inne płody rolne.

    U nas te monopole, to kontymuacja staropolskiej propinacji --
    przywileju szlacheckiego dającego wyłączność na rozpijanie chłopa
    pańszczyźnianego. Z tym że prawo propinacji było towarem rynkowym,
    można było za monetę brzęczącą wydzierżawić je lokalnemu Jankielowi.

    Jarek

    --
    Po rannej mszy z kaplicy, że była niedziela,
    Zabawić się i wypić przyszli do Jankiela.

  • 42. Data: 2016-10-10 11:35:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
> [...]
    >mógł jej legalnie przywieźć i używać w Polsce. Z tym sobie jakoś
    >(prawnie) poradzono, gdy tylko zapalniczki potaniały i bardziej

    Znaczek skarbowy nabijano. Po ujszczeniu podatku od zapalniczki.

    >się upowszechniły.

    Rodzina spod Czestochowy wspomina, ze krolowaly niemieckie zapalniczki
    z przemytu, ale chodzili inspektorzy skarbowi i mandaty nakladali.
    Rewizji przeprowadzic nie mogli, wiec musieli pilnie obserwowac, domy
    odwiedzac pod byle pretekstem itd.

    No i kamienie do zapalniczek trzeba bylo przemycac :-)

    >Ale i tak monopol zapałczany zakończyłs się
    >jako pierwszy z tych trzech.

    Panstwo przejelo prawie wszytko, to juz nie musialo zyc z zapalek ..

    >Wielu krajach południa Europy robia wilkie oczy, gdy słyszą o tym,
    >że pędzenie może być problemem. W Bułgarii, aby robić wino, a dalej
    >z niego pędzić rakiję na własny uzytek, trzeba mieć winnicę.

    Jeszcze za BRL ponoc byly gminne destylarnie, gdzie kazdy mogl sobie
    swoje 50l rakiji przedestylowac.
    Za wyjatkiem gminy Sofia.

    Byc moze za niewielka oplata - bo opal i amortyzacja kosztuje.

    >U nas te monopole, to kontymuacja staropolskiej propinacji --
    >przywileju szlacheckiego dającego wyłączność na rozpijanie chłopa
    >pańszczyźnianego.

    A w GB i USA ?
    Chyba wszystkie kraje maja podatek na alkohol ...

    J.

  • 43. Data: 2016-10-10 11:58:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jeszcze za BRL ponoc byly gminne destylarnie, gdzie kazdy mogl sobie
    > swoje 50l rakiji przedestylowac. Za wyjatkiem gminy Sofia.
    >
    > Byc moze za niewielka oplata - bo opal i amortyzacja kosztuje.

    W Bułgarii zwyciężył radziecki model socjalizmu, Jugosławia budowała
    swój, titowski, jednak dalece odmienny. Tu destylarnie należały
    (i należą) do niewielkich kolektywów sąsiedzkich. A tak a propos,
    Bułgaria mogła stać się jedną z republik jugosławiańskich, były
    takie zamysły. Ciekawe, czy by jej to na dobre wyszło, czy na złe
    raczej.

    > A w GB i USA ? Chyba wszystkie kraje maja podatek na alkohol ...

    Monopol i podatek to różne rzeczy. Pomiędzy jest jeszcze system koncesyjny.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2016-10-10 13:00:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >W Bułgarii zwyciężył radziecki model socjalizmu,

    Taki jak w Polsce ? U nas pedzic nie wolno.

    A w ZSRR chyba tez radziecki ... i tam chyba tez nie wolno.

    >Monopol i podatek to różne rzeczy. Pomiędzy jest jeszcze system
    >koncesyjny.

    Musisz jednak jakos zabronic produkcji alkoholu bez podatku.
    Mnie by sie moze nie chcialo pedzic samemu za 20 zl, ale z sasiadem
    moglibysmy sie dogadac ...

    J.

  • 45. Data: 2016-10-10 13:36:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Taki jak w Polsce ? U nas pedzic nie wolno.

    Taki bardziej kolektywny, gdzie rola gospodarki uspołecznionej jest
    znaczna. A z tym "nie wolno", to nie jest takie proste. Ustawa, która
    to reguluje, w jednym zdaniu (opisującym kary) wymienia produkcję
    spiritusu jak i jego skażanie. Tak więc w teorii do kicia idzie się
    za bimber, jak i dodanie jakiegoś świństwa (bitreksu) do spiritusu
    kupionego w sklepie.

    > A w ZSRR chyba tez radziecki ... i tam chyba tez nie wolno.

    Przede wszystkim rosyjski (może nawet ruski) model picia.

    > Musisz jednak jakos zabronic produkcji alkoholu bez podatku.

    Muszę?

    > Mnie by sie moze nie chcialo pedzic samemu za 20 zl, ale z sasiadem
    > moglibysmy sie dogadac ...

    No więc właśnie obrót jest zakazany, o ile nie ma się przewidzianych
    do tego koncesji. Pędzenie z sąsiadem podpada pod obrót. A płacić za
    koncesję tylko po to, by się z sąsiadem napić -- to się nie opłaca.
    Taka regulacja w zupełności wystarcza. Bo jak będę chciał upędzić
    dla całego powiatu, to będę miał kwity w porządku i podatek zapłacę.
    A o to chodzi.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2016-10-10 13:53:54
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 2016-10-07 o 00:32, s...@g...com pisze:
    > A co my umiemy?

    Ja dużo umiem.

  • 47. Data: 2016-10-10 13:57:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Taki jak w Polsce ?

    Chyba sobie żartujesz. Po 1956 roku Polska to był najweselszy barak w
    obozie, więcej udający niż rzeczywiście przyjmujący socjalizm.

    > U nas pedzic nie wolno.

    Nadal.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2016-10-10 14:23:44
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.10.2016 o 20:12, stary grzyb pisze:

    > ... lub np. sonary do wykrywania min morskich oraz sprzęt do ich
    > niszczenia (trały, ładunki wybuchowe i przenoszące je pojazdy podwodne -
    > jedno- i wielokrotnego użycia), okrętowe systemy walki, łączności,
    > wspomagania dowodzenia.
    > I są to polskie konstrukcje produkowane przez polskie podmioty gospodarcze.
    >
    > ---
    > stary grzyb
    > (tnijto z adresu email)

    Tylko ile tego jest, ja jadąc do szkoły 7 przystanków mijałem 5
    zakładów coś produkujących w tym 2 elektroniczne, żeby na temat pisać.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 49. Data: 2016-10-10 14:45:55
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Chyba sobie żartujesz. Po 1956 roku Polska to był najweselszy barak w
    > obozie, więcej udający niż rzeczywiście przyjmujący socjalizm.

    > Nadal.

    A ktoś mi powiadał, że jednak można... Dobrze, że nie kupowałem aparatury ;)
    Ale i tak najpierw bym sprawdził.

    Pozdrawiam

    DD

  • 50. Data: 2016-10-10 15:10:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > A ktoś mi powiadał, że jednak można... Dobrze, że nie kupowałem aparatury ;)
    > Ale i tak najpierw bym sprawdził.

    Nasze prawo pod tym względem przypomina kota Schrödingera -- jest
    superpozycją "wolno" i "nie wolno". Sprawdzenie w zasadzie nie jest
    możliwe.

    Kilka lat temu na targach leśno-rolnych w Kielcach widziałem bimbrownię
    wystawianą przez jedną z firm. Wykonanie gabinetowe, mnóstwo elementów
    ze stali nierdzewnej, fururystyczny wygląd dobrze komponujący się z
    nośnikiem do dreblinek i inną sztuką nowoczesną. Do degustacji też
    dawali.

    Jarek

    --
    Pędzi, pędzi kulig niczym błyskawica,
    Hej, porwali te panny prosto od Kmicica.