  • 1. Data: 2010-10-28 17:44:17
    Temat: Cewka automatu rozrusznika
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    Witam
    Escort 1,6V16 - rozrusznik odmowil wspolpracy.
    objawy :
    - brak odglosu wyrzucania "bendiksa"
    pomiar opornosci cewki elektromagnesu do masy ~3,5 ohm
    po dolaczeniu plusa na ostro ok. 8-9A pobor pradu - bez reakcji

    wstepna diagnoza :
    albo cewka ma zwarcie miedzyzwojowe i nie wytwarza odpowiedniej indukcji
    albo zatarty/zapieczony mechanizm wysuwania "bendiksa"
    Tak czy inaczej raczej nie obejdzie sie bez demontazu
    ale moze przy okazji ktoś wie jaka powinna byc opornosc
    w/w cewki ew. jaki powinna brac prad w trakcie pracy rozrusznika ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-10-28 17:52:42
    Temat: Re: Cewka automatu rozrusznika
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > ale moze przy okazji ktoś wie jaka powinna byc opornosc
    > w/w cewki ew. jaki powinna brac prad w trakcie pracy rozrusznika ?

    Ta cewka powinna być szeregowo z silnikiem rozrusznika, więc prąd zależy od
    obrotów silnika. 8-9A to bardzo prawdopodobna wartość.
    Tak czy inaczej zacznij od rozebrania rozrusznika.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-10-28 18:01:14
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Waldek" <s...@n...cpam> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Escort 1,6V16 - rozrusznik odmowil wspolpracy.
    > objawy :
    > - brak odglosu wyrzucania "bendiksa"
    Zewrzyj czymś automat na krótko, te grube zaciski. Jakimś starym, grubym
    śrubokrętem, może przypalić :) Dowiesz się czy rozrusznik jest dobry i
    dostaje napięcie, a czasem potrafi się bendiks "odwiesić". Tylko WAJCHĘ DAJ
    NA LUZ!
    Wojtek

    --
    Powódź ma też plusy dodatnie,
    każdy dostał darmowe oczko

  • 4. Data: 2010-10-28 20:26:55
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    Użytkownik "wowa" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > śrubokrętem, może przypalić :) Dowiesz się czy rozrusznik jest dobry i
    > dostaje napięcie, a czasem potrafi się bendiks "odwiesić". Tylko WAJCHĘ

    Nie bardzo wiem o czym piszesz - moze o innej konstrukcji ?
    tutaj ida tylko 2 druty - gruby jak palec do rozrusznika i cienszy do cewki
    automatu
    /cewke wlaczalem na krotko przez amperomierz 20A - stad znam orientacyjny
    pobor/
    a o ile sie orientuje styki pradowe sa wewnatrz i dopiero
    po "zadzialaniu" automatu zwieraja i daja prad na silnik rozrusznika.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-10-28 20:30:47
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Tak czy inaczej zacznij od rozebrania rozrusznika.

    Rozebrac go to pewnie bajka, ale jak juz lezy na stole ;)
    no ale Pan konstruktor wykazał się pomysłowością chowając rozrusznik
    prawie centralnie ZA blokiem silnika - przewiduje niezła gimnastyke :]

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-10-28 20:46:06
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Waldek pisze tak:

    > /cewke wlaczalem na krotko przez amperomierz 20A - stad znam
    > orientacyjny pobor/

    Przez sam amperomierz już może bendix nie stukać. Kablem grubym zewrzyj
    blok do klemy - a przewodem (bez amperomierza) + do śrubki cewki.

    --
    mariusz

  • 7. Data: 2010-10-28 20:58:32
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 28-10-2010 22:26, Waldek napisał/a:

    > Nie bardzo wiem o czym piszesz - moze o innej konstrukcji ?
    > tutaj ida tylko 2 druty - gruby jak palec do rozrusznika i cienszy do
    > cewki automatu

    Zewrzyj np. grubym śrubokrętem (tylko nie dotknij nim przy okazji do
    masy) te dwie grube śruby (jedną widać, że jest miedziowana) widoczne po
    lewo na górze tego zdjęcia:
    http://altera.jdm.pl/catalog/images/ALTERA/CS1192/cs
    1192a.jpg - jeśli
    rozrusznik jest sprawny to wirnik zacznie się obracać.

    PS. Chyba Twój rozrusznik ma podobnie wyprowadzone zaciski prądowe? ;-)

    --
    Cz.

  • 8. Data: 2010-10-28 21:09:17
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    Użytkownik "mariusz" <e...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Przez sam amperomierz już może bendix nie stukać. Kablem grubym zewrzyj
    > blok do klemy - a przewodem (bez amperomierza) + do śrubki cewki.

    Pierwsze to rozpialem tez kostke od stacyjki i po przekreceniu kluczyka
    sprawdzilem czy pojawia sie tam 12V

    Gruby kabel jest OK.
    Cienszy tez raczej jest OK - w sensie przewodnictwa, najpierw zwieralem go
    na krotko do aku
    a ponieważ "iskrzylo" zmierzylem prad - ok 8-9 A.

    Dodatkowo dowiedzialem sie juz ze opornosc miedzy cienkim a grubym
    powinna byc ok 1,8 ohma - tego nie sprawdzalem.

    Inna wskazowka to : brak zadzialania automatu - uszkodzona/zawieszona
    szczotka
    ponoc masa na cewke automatu podawana jest przez szczotki ? walic kijem - no
    dobra :))
    - ale jakos mi sie to kupy nie trzyma to skad przeplyw pradu
    przez kabel zas. cewke skoro nie byloby masy ?

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-10-28 21:16:36
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-10-28 19:44, Waldek pisze:
> [...]
    > ale moze przy okazji ktoś wie jaka powinna byc opornosc
    > w/w cewki ew. jaki powinna brac prad w trakcie pracy rozrusznika ?

    Najpierw trzeba by wiedzieć jak taki bendix jest zrobiony.
    Przeważnie to nie jest 1 cewka, a dwie, połączone tak, że jedna (cieńkim
    drutem, dużo zwojów, prawdopodobnie te twoje 3.5ohm) idzie od
    +sterowania (twoje przyłącze sterujące bendixa cieńszym kabelkiem) do
    masy (obudowy rozrusznika) oraz drugie uzwojenie, dużo grubsze, idące od
    +sterowania do +rozrusznika (za stykami).
    Działa to tak, że:
    - po przekręceniu stacyjki rozrusznik stoi, jego rezystancja prawie
    zero, więc znaczny prąd (1) płynie od +sterowania przez grube uzwojenie,
    przez stojący rozrusznik do masy (oraz niewielki prąd przez drugie
    uzwojenie cieńkie do masy). Elektromagnes wytwarza dużą siłę, która
    przyciąga kotwicę/rdzeń.
    - gdy rdzeń już się ruszy na swoje miejsce, zewrze styki, zasili
    rozrusznik, to prąd potrzebny do utrzymania rdzenia wewnątrz
    elektromagnesu jest niewielki, więc płynie tylko prąd (2) od +sterowania
    do masy, bo grube uzwojenie jest zwarte drugim końcem do +aku

    Brak stukania to brak prądu tego dużego uzwojenia (przeważnie).
    Przyczyny mogą być trzy - przerwane uzwojenie to grube, brak połączenia
    wyjścia bendixa (drugiego styku, tego którego nie widzisz
    prawdopodobnie) z samym rozrusznikiem, lub brak przewodzenia przez sam
    rozrusznik do masy (np upierdzielona szczotka, przepalone uzwojenie
    któreś itp).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 10. Data: 2010-10-28 21:27:35
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    Użytkownik "Czarek" <c...@n...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > rozrusznik jest sprawny to wirnik zacznie się obracać.
    >
    > PS. Chyba Twój rozrusznik ma podobnie wyprowadzone zaciski prądowe? ;-)

    Moj wyglada mniej wiecej tak - ups.. chwile mi zeszlo szukanie odpowiedniego
    zdjecia

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/26534b170b7cf485
    .html