  • 1. Data: 2010-10-28 17:39:58
    Temat: Włącznik światła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: "KonradN" <7...@w...pl>

    Witam! Od razu zaznaczam, że na elektryce/elektronice nie znam się
    całkowicie, więc z góry za to przepraszam i proszę o możliwie najbardziej
    łopatologiczne odpowiedzi :)

    Kupiłem podświetlane włączniki światła tzn. z diodą, która świeci pod
    klawiszami. Wszystko pięknie, tylko że chciałbym aby ta dioda świeciła na
    niebiesko, a nie na sraczkowato czerwonawo jak w oryginale :) Dioda jest
    podłączona w ten sposób, że jeden kabelek idzie do plusa, drugi do minusa i
    na tym drugim jest jakieś coś (rezystor, tranzystor - nie znam się).

    Znalazłem na Allegro diody niebieskie, które zawierają rezystor redukujący
    napięcie z 12V na 1,5V (o ile dobrze zrozumiałem opis). Czyli do mnie to nie
    będzie pasować prawda? Więc gdzie kupić taką diodę niebieską, którą da się
    podłączyć pod 230V? Albo inne pytanie - czy mogę ewentualnie podłączyć
    zwykłą diodę niebieską zamiast tej co mam obecnie? Czy będzie świeciła czy
    niekoniecznie?

    Jeszcze raz przepraszam za swój lamerski język, ale nie miałem kogo innego
    zapytać jak tylko tutaj. Staram się jak mogę :)

  • 2. Data: 2010-10-28 17:48:20
    Temat: Re: Włącznik światła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "KonradN" <7...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jeszcze raz przepraszam za swój lamerski język, ale nie miałem kogo innego
    > zapytać jak tylko tutaj. Staram się jak mogę :)

    Rozmontowałeś wyłącznik więc wiesz jak wygląda ta dioda oryginalna.
    jeżeli jest szklana to chyba będziesz miał duży problem z przeróbką, bo jest
    to neonówka i to całkiem inna bajka.
    Jeżeli jest to dioda czerwona (czy jakaś inna, ale dioda) to przypatrz się
    jej uważnie.
    Nóżki wewnątrz plastiku mają różny kształt.
    Kup diodę niebieską i podłącz ją według tego kształtu nóżek - tak samo.
    Potrzebna będzie pewnie lutownica - uważaj bo platik diody łatwo się topi.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-10-28 18:02:28
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    KonradN pisze tak:

    > Więc gdzie kupić taką diodę niebieską, którą da się
    > podłączyć pod 230V? Albo inne pytanie - czy mogę ewentualnie
    > podłączyć zwykłą diodę niebieską zamiast tej co mam obecnie? Czy
    > będzie świeciła czy niekoniecznie?

    Niebieska pewnie szybko się spali.

    Dla tej niebieskiej diody rezystor ma mieć od 150 kilo omów do 220
    kilo omów 0.5 Wata. Zacząłbym od tego 220 kilo. Można też dać dwa po
    100 kilo do każdej z nóżek diody LED i zmniejszać je jak dioda
    bedzie zbyt ciemno świeciła. Wyłącznik będzie sie nagrzewał lekko to
    normalne.

    No i pamiętaj że 230V może Cie wysłać na tamtą stronę święta
    Wszystkich Świętych także ostrożnie.

    --
    mariusz

  • 4. Data: 2010-10-28 20:55:07
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "mariusz" <e...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > normalne.
    >
    > No i pamiętaj że 230V może Cie wysłać na tamtą stronę święta

    Oj, przestawiły Ci się przecinki. Nie 150-220kOhm lecz 15-22kOhm i nie 0,5W
    lecz 5W.
    Poza tym tu nie wystarczy sam rezystor, ponieważ napięcie wsteczne zabije
    każdą diodę LED przy pierwszym podłączeniu.

    Jeszcze kilka słów do Konrada.
    Daj se chłopie spokój, zwłaszcza, że nie masz o tym pojęcia.
    Zrobisz sobie krzywdę lub komuś bliskiemu. Pamiętaj, że kupione urządzenia
    posiadaja odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa tzn. jest bezpieczne w
    takiej formie jaką zrobił producent. Zmieniając to podświetlenie zmieniasz
    warunki w jakich to urządzenie będzie pracować i powodujesz, że przestaje
    ono być bezpieczne.
    Poza tym to sraczkowate światło to jest neonówka, a nie dioda LED. Niestety
    innych kolorów się nie produkuje i zapomnij o "udresiowianiu" wyłączników.
    Kup podświetlenie do komputera na 12V lub niebieskie lampki na 12V które
    możesz używać bezpiecznie, ale tam, gdzie napiecia niebezpieczne to się nie
    tykaj.

  • 5. Data: 2010-10-28 21:19:47
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Plumpi pisze tak:

> [...]
    > Poza tym tu nie wystarczy sam rezystor, ponieważ napięcie wsteczne
    > zabije każdą diodę LED przy pierwszym podłączeniu.

    a testowałeś te 150 kilo czy teoretyzujesz?

    --
    mariusz

  • 6. Data: 2010-10-28 23:09:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Oct 2010 22:55:07 +0200, Plumpi wrote:
> [...]
    >Poza tym tu nie wystarczy sam rezystor, ponieważ napięcie wsteczne zabije
    >każdą diodę LED przy pierwszym podłączeniu.

    Nie, kazda nie.

    J.

  • 7. Data: 2010-10-29 06:04:27
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > a testowałeś te 150 kilo czy teoretyzujesz?

    A Ty testowałeś czy teoretyzujesz ?

  • 8. Data: 2010-10-29 07:18:45
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    > Oj, przestawiły Ci się przecinki. Nie 150-220kOhm lecz 15-22kOhm i nie
    > 0,5W lecz 5W.

    Bardzo jasno będzie przy 22k.

    > Poza tym tu nie wystarczy sam rezystor, ponieważ napięcie wsteczne zabije
    > każdą diodę LED przy pierwszym podłączeniu.

    Raczej nie po pierwszym. Prąd wsteczny mógłby, ale ten za mały będzie.
    Jednak podobno LED się degeneruje po pewnym czasie pracy w takich warunkach.

  • 9. Data: 2010-10-29 08:49:34
    Od: "KonradN" <7...@w...pl>

    Cholera, to nie takie proste :) Nie mam pojęcia czy to jest szklane czy
    plastikowe (chociaż trzymałem w palcach), ale mogę dokładnie opisać jak
    wygląda i świeci. Otóż świeci bardzo charakterystycznie tzn. tak jak
    przepalająca się żarówka w starej ulicznej latarni. Właściwie to nie świeci
    tylko się żarzy jakby się przepalała lub napięcie było zbyt niskie. Kolor
    świecenia dokładnie taki sam jak przepalającej się żarówki - pomieszanie
    żółtego z czerwonym (rdzawy).

    Wygląda to mniej więcej tak:
    http://img146.imageshack.us/i/dioda1aj8.jpg/

    A na przewodzie, który biegnie do prądu jest takie coś (jak rozumiem
    rezystor):
    http://www.tme.eu/katalog_pics/0/9/e/09ee5a945b127ea
    ea264d90d1f368c6c/1.3w%2015v.jpg

  • 10. Data: 2010-10-29 08:52:56
    Od: "KonradN" <7...@w...pl>

    Oj to mnie zmartwiłeś, nie wiedziałem że to aż tak niebezpiecznie? Rozumiem,
    że w gniazdku jest 230V i że przy montażu należy odłączyć korki :) ale nie
    sądziłem, że już po zamontowaniu może to być nadal niebezpiecznie?

    Zapewniam, że planowany efekt ma być nie tyle dresiarski co nowoczesny :)
    Mieszkanie ma delikatne oświetlenie LED, które świeci się w nocy właśnie na
    niebiesko. Chciałem w ten sam sposób skompletować również włączniki i stąd
    moje pytanie. Absolutnie nie chodzi o jakieś wiejskie UFO :)