    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ceny paliw - kto mnie oswieci?
    Date: Sat, 19 Mar 2011 13:16:49 +0100

    On Sat, 19 Mar 2011 16:05:42 +1000, Iguan007 wrote:
    >Limitow nie ustala sie na "gust" i kazda firma bedzie miala swoje powody dla
    >takiego czy innego limitu. Tak swoja droga, czy zdajesz sobie sprawe jakie
    >ryzyko wiazaloby sie z zainwestowaniem np.10% obrotu w opcje? Przeciez

    Ale nie mowie o opcjach. Normalne kontrakty. Zagranie w celu wywolania
    znizki/zwyzki cen. I poczatkowo nawet nie musza te ceny bardzo
    odbiegac od "rynkowych" - wiec i ryzyko mniejsze.

    >nieudolnie zainwestowane 10% obrotu moze chyba kazda firme sciagnac do
    >bankructwa.

    A kto mowi ze nieudolne :-)

    >A shell kontraktuje 100% wydobycia? Nie? Wiec jakis procent jest narazony na
    >zmiane cen rynkowych, prawda? Wiec jak zrobisz hedging bez dostepu do rynku?
    >Jak poznasz prawdziwa wartosc ropy jesli nie dopuscisz innych uczestnikow
    >rynku?

    A kto powiedzial ze im zalezy na poznaniu "prawdziwej wartosci ropy" ?

    >Nie obraz sie ale nie masz pojecia o instrumentach pochodnych, prawda? Jak
    >moze byc cena calkiem inna? A jak niby jest na koniec wyliczany zysk?! Jak
    >moga sobie koncerny ustalic cene, o czym Ty mowisz? Przeciez P&L kontraktu
    >bedzie przy wygasnieciu wyliczony wg. aktualnej ceny (fizycznej ropy). Kto
    >kupi kontrakt za $10000000 jesli aktualna cena ropy to kolo $100? Cena
    >kontraktu to przwidywana cena spot w przyszlosci.

    Shell zagra na znizke, sprzeda troche kontraktow po 100, 99, 98 ...
    obnizy cene do 95 ... i pociagnie poza gielda z jakiejs Libii pare
    tankowcow, po aktualnej cenie gieldowej czyli 95.
    I byc moze niewiele przy tym ryzykuje bo nawet jak gielda zareaguje
    odwrotnie i cena skoczy na 110, tylko drobna czesc obrotow poszla
    przez gielde, a zaraz podniesie cene na stacjach do 110 i sprzeda
    reszte zapasow z duzym zyskiem.

    >Coz w tym dziwnego?

    Dziwnego nic, tylko to juz wyrazna spekulacja

    >Masz jakies dane czy znowu gdybasz? Chcesz kolejny przyklad? Prosze:
    >Producent samochodow chce otworzyc fabryke ale nie ma srodkow. Moze wypuscic
    >obligacje ale inwestor ktory chcialby je kupic ma zablokowane limity VaR bo
    >ma long pozycje w zlocie. Wiec teraz inwestor sprzedaje kontrakty na np.
    >srebro (troche traci), to odblokuje troche limitu, kupuje obligacje (zarabia
    >powyzej srebra), producent samochodow buduje fabryke. Powiedz kto stracil na
    >tych kontraktach na srebro?

    Tenze inwestor ? na samochodach zarobi, ale inwestycja w srebro byla
    nieudana.

    >A zdarzaja sie takie sytuacje ze "ktos nie zauwaza"? Gdzie widziales cos
    >takiego?

    W KGHM ? Jak spojrzec na ceny innych surowcow to wahania sa spore.

    >A widzisz nie takie to czarno-biale.Czytales cos o kryzysie walutowym w
    >Azji w 97? To pewnie czytales o ataku "spekulacyjym" na waluty. A to wlasnie
    >nie bylo nic innego niz to co piszesz powyzej, nazywajac to hedgingiem -
    >inwestorzy wycofywali srodki z inewstycji (walut) ktore uwazali za
    >ryzykowne.

    No i moze dziennikarze sobie te spekulacje wymyslili, a moze jednak
    nie - jesli niektorzy przewidujac duze spadki zagrali na nie i w ten
    sposob spadek poglebili jeszcze bardziej niz powinien wynosic.

    >No to czym to sie rozni od kopalni ktora sprzeda wiecej niz wytworzy (poza
    >inna strona transakcji) Nie pisales wyzej ze to juz napewno spekulacja?

    Ale tu tez jest spekulacja - ryzykujemy bo chcemy zarobic na wzroscie.
    Z elementem ograniczenia ryzyka jednak.

    >Tak jak pisalem wczesniej, kontrakty futures tez niosa ze soba (spore)
    >ryzyko, nawet jesli myslisz ze to tylko hedging. Przyklad z kilku ostatnich
    >miesiecy, daty i ceny zmienione:
    >Australijska kopalnia postanowila sprzedac kontrakty futures na gieldzie
    >podczas gdy spot byl nisko. Powiedzmy spot $40, futures sprzedali za
    >$50.Swietny deal. przyszla powodz [...]

    No i tego nie neguje. Zdarza sie. Ale czemu jednoczesnie nie kupili
    na spocie po 40. Czysty zysk :-)

    >Wiec wniosek jest
    >taki ze i hedgingiem trzeba uwazac.Nic nie jest czarno-biale.

    Dlatego wole podrecznikowe przyklady - gdy np kopalnia po miesiacu
    sprzedaje halde na spocie po $45, kupuje tez kontrakt po $50 i zamyka
    pozycje. Zadowala sie mniejszym zyskiem ale znika ryzyko calkowicie .

    Dzialalnosc w ogole sie wiaze z ryzykiem .. ale jak producent
    sprzedaje wiecej niz moze zrobic to to juz jest na pewno spekulacja.

    J.