    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Cena kilometra autostrady
    Date: Wed, 30 Jun 2010 23:28:54 +0200

    Uzytkownik "Olleo" <o...@t...pl> napisal w wiadomosci
    news:3c167c98-de36-4ee9-bbf2-8e8d8867848b@l25g2000pr
    n.googlegroups.com...
    > Czy ktos moze z was pracuje w jakiejs firmie budujacej autostrady i
    > moglby zdradzic orientacyjnie, co sklada sie na koszt budowy?
    >
    > Sprawdzilem srednie ceny w PL: od 5 do 11mln EUR za kilometr, a i te
    > ocenia sie na bardzo wysokie i porownuje sie cene budowy plaskiego
    > odcinka na twardej suchej rowninie z cena budowy w Alpach wliczajac z
    > tunelami i wiaduktami. Ale to jeszcze nic. Na pewno ktos juz na pms
    > wrzucal afere z S8, gdzie 20km autostrady maja wybudowac za 2mld zl!!!
    > To wychodzi 200mln zl/km, czyli 200000zl za 1 m biezacy. To ja im
> [...]

    Pojedz sobie kiedykolwiek na jakas budowe to zobaczysz jakie to
    przedsiewziecie. Ja akurat ostatnio bywam czesto i tego typu koszty
    absolutnie mnie nie dziwia.
    Przykladowo a to tylko niewielki wycinek bo prace tocza sie jednoczesnie na
    kilkudziesieciu kilometrach:
    na odcinku powiedzmy okolo 1,5 km przez 24 h na dobe prace ziemne - do
    ukladania nawierzchni jeszcze daaaaleko:
    Pracuje okolo 20 koparek, 7 spychaczy, kilkanascie wozidel 40 tonowych,
    okolo 60 wywrotek budowlanych czteroosiowych, kruszarnia z separatorem,
    okolo 40 agregatów oswietlajacych teren, wiertnica mobilna do prac
    strzalowych. Do tego kreci sie na tym odcinku co najmniej 5 samochodów
    dyspozytorskich dozoru, jezdzi ciezarówka serwisu technicznego. Jezdzi tam
    tez conajmniej 5 zamiatarek i polewaczek sprzatajacych non-stop lokalne
    drogi pomiedzy wjazdami na teren odcinków budowy. Tymi drogami ciezarówki
    woza caly czas urobek. Do pracujacych maszyn dojezdzaja caly czas cysterny
    zaopatrujace je w paliwo. Oprócz tego transport materialów: zbrojen,
    narzedzi itp. Do tego jeszcze logistyka oblugujaca pracujacych ludzi -
    codziennie wszystkim pracujacym tam osobom dowozi sie posilki. Nalezy im
    zapewnic ubrania robocze stosowne do panujacych warunków
    Pas robót o którym pisze to przekop przez grzbiet wzgórza. Szerokosc
    przekopu to okolo 60-80 m, glebokosc okolo 15-20 m. Pod warstwa humusu i
    jakiejs gliny dobre 5-8 metrów litej skaly - piaskowca. Urobek wydobywany z
    tego przekopu jest czesciowo przewozony i uzywany do budowy nasypu jakies
    1,5 km dalej (robi to te 60 wywrotek budowlanych) a czesciowo przerabiany na
    kruszywa róznego sortu na ustawionej tam kruszarce i uzywany zgodnie z
    potrzebami budowy.
    Na odcinku o tórym pisze nalezy ominac dwie lokalne drogi góra - estakadami
    i przekopac sie przez kilka wzgórz. Na trasie przekopu sa rozmieszczone
    historyczne bunkry nalezace do umocnien Obszaru Warownego Slask z 1939 r .
    bunkry sa wpisane na liste zabytków i nie mozna ich zniszczyc. Wyukonawca
    robót musi przeniesc te bunkry poza przebieg autostrady. Jak sie
    dowiedzialem, maja byc one pociete i odtworzone. Na odcinku o którym pisze
    prawie nie ma dzwigów, ale wokól jest ich dobre 25-30 sztuk.
    Na przebiegu autostrady biegna linie energetyczne i plynie rzeka. Dochodza
    do tego kwestie ekologiczne, hydrologiczne, energetyczne, lesne itp
    Budowa jest dozorowana przez agencje ochrony. Zaladunki samochodów
    jezdzacych po lokalnych drogach sa kontrolowane przez legalizowane wagi. Do
    tego dochodza np przestoje zwiazane z warunkami pogodowymi niepozwalajacymi
    na prowadzenie prac. Do tego dochodza kwestie archeologiczne. Pojazdy i
    maszyny ulegaja czasem awariom - trzeba je na biezaco, na miejscu usuwac,
    jezdza wiec serwisy poszczególnych marek sprzetu. Wokól zorganizowane sa
    bazy sprzetowe i warsztatowe. 2/3 pracowników (operatorów sprzetu) to stali
    pracownicy wykonawcy którzy sa hotelowani wokól terenu prac (pochodza z
    centralnej Polski a piszemy o budowie autostrady na Slasku). 1/3 ludzi to
    zakontraktowani pracownicy lokalni
    Odslonilem czubek góry lodowej na niewielkim odcinku prac na którym mam
    okazje aktualnie bywac. Jezeli sie chwile zastanowic to rozmach przy takiej
    inwetsycji jest naprawde potezny a potrzeby dotyczace jej finansowania -
    bezdenne. Naprawde duze wrazenie robi widok 15 gasienicowych ciezkich
    koparek pracujacych obok siebie gdy do kazdej z nich non-stop stoi kolejka
    3-4 ciezkich wywrotek budowlanych a wokól uwija sie masa innego sprzetu.
    Czlowiek jest przy tym wszystkim malutki. Tuz obok buduje sie równoczesnie
    trzy wezly spinajace z autostrada sasiadujace miasta - na kazdym z wezlów
    znowu mnóstwo sprzetu. Opisalem maly odcinek budowy. Teren jest rozgrzebany
    na odcinku dobrych 30-40 km i wszedzie sie caly czas cos dzieje - to nie sa
    budowy które posuwaja sie kilometr po kilometrze. Wykonawca udziela tez
    kilkuletniej gwarancji na jakosc drogi. To wszystko kosztuje i za to
    wszystko trzeba zaplacic.
    Latwiej zrozumiec ta cene gdy sie to bezposrednio zobaczy.
    --
    Jackare