-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.atman.pl!not-for-mail
From: "Jackare" <j...@i...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Cena kilometra autostrady
Date: Wed, 30 Jun 2010 23:28:54 +0200
Organization: ATMAN
Lines: 83
Message-ID: <i0gcup$797$1@node1.news.atman.pl>
References: <3...@l...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: chello089073080003.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-1"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1277933337 7463 89.73.80.3 (30 Jun 2010 21:28:57 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 30 Jun 2010 21:28:57 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <3...@l...googlegroups.com>
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Mail 6.0.6000.16480
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.0.6000.16669
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2293533
[ ukryj nagłówki ]Uzytkownik "Olleo" <o...@t...pl> napisal w wiadomosci
news:3c167c98-de36-4ee9-bbf2-8e8d8867848b@l25g2000pr
n.googlegroups.com...
> Czy ktos moze z was pracuje w jakiejs firmie budujacej autostrady i
> moglby zdradzic orientacyjnie, co sklada sie na koszt budowy?
>
> Sprawdzilem srednie ceny w PL: od 5 do 11mln EUR za kilometr, a i te
> ocenia sie na bardzo wysokie i porownuje sie cene budowy plaskiego
> odcinka na twardej suchej rowninie z cena budowy w Alpach wliczajac z
> tunelami i wiaduktami. Ale to jeszcze nic. Na pewno ktos juz na pms
> wrzucal afere z S8, gdzie 20km autostrady maja wybudowac za 2mld zl!!!
> To wychodzi 200mln zl/km, czyli 200000zl za 1 m biezacy. To ja im
> dzieciecymi grabkami wybuduje taki metr i biore 100k ;) Z diamentow
> chca ja budowac, czy co? Czy tez moze w cene jest wliczona budowa
> sredniej wielkosci miasta z infrastruktura i promem kosmicznym?
>
> Oswieccie mnie prosze, co wchodzi w te 2mld, ktore ponoc byly ciut
> zawyzone przez nielegalne porozumienie lub 2.4mld - oferta mota-engil,
> ktore w sklad porozumienia nie wchodzilo?
> --
> Olleo
Pojedz sobie kiedykolwiek na jakas budowe to zobaczysz jakie to
przedsiewziecie. Ja akurat ostatnio bywam czesto i tego typu koszty
absolutnie mnie nie dziwia.
Przykladowo a to tylko niewielki wycinek bo prace tocza sie jednoczesnie na
kilkudziesieciu kilometrach:
na odcinku powiedzmy okolo 1,5 km przez 24 h na dobe prace ziemne - do
ukladania nawierzchni jeszcze daaaaleko:
Pracuje okolo 20 koparek, 7 spychaczy, kilkanascie wozidel 40 tonowych,
okolo 60 wywrotek budowlanych czteroosiowych, kruszarnia z separatorem,
okolo 40 agregatów oswietlajacych teren, wiertnica mobilna do prac
strzalowych. Do tego kreci sie na tym odcinku co najmniej 5 samochodów
dyspozytorskich dozoru, jezdzi ciezarówka serwisu technicznego. Jezdzi tam
tez conajmniej 5 zamiatarek i polewaczek sprzatajacych non-stop lokalne
drogi pomiedzy wjazdami na teren odcinków budowy. Tymi drogami ciezarówki
woza caly czas urobek. Do pracujacych maszyn dojezdzaja caly czas cysterny
zaopatrujace je w paliwo. Oprócz tego transport materialów: zbrojen,
narzedzi itp. Do tego jeszcze logistyka oblugujaca pracujacych ludzi -
codziennie wszystkim pracujacym tam osobom dowozi sie posilki. Nalezy im
zapewnic ubrania robocze stosowne do panujacych warunków
Pas robót o którym pisze to przekop przez grzbiet wzgórza. Szerokosc
przekopu to okolo 60-80 m, glebokosc okolo 15-20 m. Pod warstwa humusu i
jakiejs gliny dobre 5-8 metrów litej skaly - piaskowca. Urobek wydobywany z
tego przekopu jest czesciowo przewozony i uzywany do budowy nasypu jakies
1,5 km dalej (robi to te 60 wywrotek budowlanych) a czesciowo przerabiany na
kruszywa róznego sortu na ustawionej tam kruszarce i uzywany zgodnie z
potrzebami budowy.
Na odcinku o tórym pisze nalezy ominac dwie lokalne drogi góra - estakadami
i przekopac sie przez kilka wzgórz. Na trasie przekopu sa rozmieszczone
historyczne bunkry nalezace do umocnien Obszaru Warownego Slask z 1939 r .
bunkry sa wpisane na liste zabytków i nie mozna ich zniszczyc. Wyukonawca
robót musi przeniesc te bunkry poza przebieg autostrady. Jak sie
dowiedzialem, maja byc one pociete i odtworzone. Na odcinku o którym pisze
prawie nie ma dzwigów, ale wokól jest ich dobre 25-30 sztuk.
Na przebiegu autostrady biegna linie energetyczne i plynie rzeka. Dochodza
do tego kwestie ekologiczne, hydrologiczne, energetyczne, lesne itp
Budowa jest dozorowana przez agencje ochrony. Zaladunki samochodów
jezdzacych po lokalnych drogach sa kontrolowane przez legalizowane wagi. Do
tego dochodza np przestoje zwiazane z warunkami pogodowymi niepozwalajacymi
na prowadzenie prac. Do tego dochodza kwestie archeologiczne. Pojazdy i
maszyny ulegaja czasem awariom - trzeba je na biezaco, na miejscu usuwac,
jezdza wiec serwisy poszczególnych marek sprzetu. Wokól zorganizowane sa
bazy sprzetowe i warsztatowe. 2/3 pracowników (operatorów sprzetu) to stali
pracownicy wykonawcy którzy sa hotelowani wokól terenu prac (pochodza z
centralnej Polski a piszemy o budowie autostrady na Slasku). 1/3 ludzi to
zakontraktowani pracownicy lokalni
Odslonilem czubek góry lodowej na niewielkim odcinku prac na którym mam
okazje aktualnie bywac. Jezeli sie chwile zastanowic to rozmach przy takiej
inwetsycji jest naprawde potezny a potrzeby dotyczace jej finansowania -
bezdenne. Naprawde duze wrazenie robi widok 15 gasienicowych ciezkich
koparek pracujacych obok siebie gdy do kazdej z nich non-stop stoi kolejka
3-4 ciezkich wywrotek budowlanych a wokól uwija sie masa innego sprzetu.
Czlowiek jest przy tym wszystkim malutki. Tuz obok buduje sie równoczesnie
trzy wezly spinajace z autostrada sasiadujace miasta - na kazdym z wezlów
znowu mnóstwo sprzetu. Opisalem maly odcinek budowy. Teren jest rozgrzebany
na odcinku dobrych 30-40 km i wszedzie sie caly czas cos dzieje - to nie sa
budowy które posuwaja sie kilometr po kilometrze. Wykonawca udziela tez
kilkuletniej gwarancji na jakosc drogi. To wszystko kosztuje i za to
wszystko trzeba zaplacic.
Latwiej zrozumiec ta cene gdy sie to bezposrednio zobaczy.
--
Jackare
Następne wpisy z tego wątku
- 01.07.10 00:26 Tomasz Pyra
- 01.07.10 00:33 J.F.
- 01.07.10 07:15 Olleo
- 01.07.10 07:17 Olleo
- 01.07.10 08:09 Ghost
- 01.07.10 08:10 cef
- 01.07.10 08:34 Rafał
- 01.07.10 09:32 krzysiek82
- 01.07.10 09:35 krzysiek82
- 01.07.10 09:41 Jackare
- 01.07.10 10:28 J.F.
- 01.07.10 10:39 PaPi
- 01.07.10 11:03 Olleo
- 01.07.10 11:12 szwagier
- 01.07.10 11:41 Arek (G)
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
Najnowsze wątki
- 2025-02-04 Radio internetowe do starego Androida
- 2025-02-04 "ogrodowa linia napowietrzna"
- 2025-02-04 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-02-03 Awaria BNP Paribas
- 2025-02-03 kryminalni i dochodzeniowcy
- 2025-02-03 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-03 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-02-03 jaki zasilacz laboratoryjny
- 2025-02-03 jaki zasilacz laboratoryjny
- 2025-02-03 Puszka w ziemię
- 2025-02-03 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2025-02-03 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-02-03 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-03 Bez żadnego trybu
- 2025-02-03 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security