-
Data: 2010-06-30 23:28:54
Temat: Re: Cena kilometra autostrady
Od: "Jackare" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Uzytkownik "Olleo" <o...@t...pl> napisal w wiadomosci
news:3c167c98-de36-4ee9-bbf2-8e8d8867848b@l25g2000pr
n.googlegroups.com...
> Czy ktos moze z was pracuje w jakiejs firmie budujacej autostrady i
> moglby zdradzic orientacyjnie, co sklada sie na koszt budowy?
>
> Sprawdzilem srednie ceny w PL: od 5 do 11mln EUR za kilometr, a i te
> ocenia sie na bardzo wysokie i porownuje sie cene budowy plaskiego
> odcinka na twardej suchej rowninie z cena budowy w Alpach wliczajac z
> tunelami i wiaduktami. Ale to jeszcze nic. Na pewno ktos juz na pms
> wrzucal afere z S8, gdzie 20km autostrady maja wybudowac za 2mld zl!!!
> To wychodzi 200mln zl/km, czyli 200000zl za 1 m biezacy. To ja im
> dzieciecymi grabkami wybuduje taki metr i biore 100k ;) Z diamentow
> chca ja budowac, czy co? Czy tez moze w cene jest wliczona budowa
> sredniej wielkosci miasta z infrastruktura i promem kosmicznym?
>
> Oswieccie mnie prosze, co wchodzi w te 2mld, ktore ponoc byly ciut
> zawyzone przez nielegalne porozumienie lub 2.4mld - oferta mota-engil,
> ktore w sklad porozumienia nie wchodzilo?
> --
> Olleo
Pojedz sobie kiedykolwiek na jakas budowe to zobaczysz jakie to
przedsiewziecie. Ja akurat ostatnio bywam czesto i tego typu koszty
absolutnie mnie nie dziwia.
Przykladowo a to tylko niewielki wycinek bo prace tocza sie jednoczesnie na
kilkudziesieciu kilometrach:
na odcinku powiedzmy okolo 1,5 km przez 24 h na dobe prace ziemne - do
ukladania nawierzchni jeszcze daaaaleko:
Pracuje okolo 20 koparek, 7 spychaczy, kilkanascie wozidel 40 tonowych,
okolo 60 wywrotek budowlanych czteroosiowych, kruszarnia z separatorem,
okolo 40 agregatów oswietlajacych teren, wiertnica mobilna do prac
strzalowych. Do tego kreci sie na tym odcinku co najmniej 5 samochodów
dyspozytorskich dozoru, jezdzi ciezarówka serwisu technicznego. Jezdzi tam
tez conajmniej 5 zamiatarek i polewaczek sprzatajacych non-stop lokalne
drogi pomiedzy wjazdami na teren odcinków budowy. Tymi drogami ciezarówki
woza caly czas urobek. Do pracujacych maszyn dojezdzaja caly czas cysterny
zaopatrujace je w paliwo. Oprócz tego transport materialów: zbrojen,
narzedzi itp. Do tego jeszcze logistyka oblugujaca pracujacych ludzi -
codziennie wszystkim pracujacym tam osobom dowozi sie posilki. Nalezy im
zapewnic ubrania robocze stosowne do panujacych warunków
Pas robót o którym pisze to przekop przez grzbiet wzgórza. Szerokosc
przekopu to okolo 60-80 m, glebokosc okolo 15-20 m. Pod warstwa humusu i
jakiejs gliny dobre 5-8 metrów litej skaly - piaskowca. Urobek wydobywany z
tego przekopu jest czesciowo przewozony i uzywany do budowy nasypu jakies
1,5 km dalej (robi to te 60 wywrotek budowlanych) a czesciowo przerabiany na
kruszywa róznego sortu na ustawionej tam kruszarce i uzywany zgodnie z
potrzebami budowy.
Na odcinku o tórym pisze nalezy ominac dwie lokalne drogi góra - estakadami
i przekopac sie przez kilka wzgórz. Na trasie przekopu sa rozmieszczone
historyczne bunkry nalezace do umocnien Obszaru Warownego Slask z 1939 r .
bunkry sa wpisane na liste zabytków i nie mozna ich zniszczyc. Wyukonawca
robót musi przeniesc te bunkry poza przebieg autostrady. Jak sie
dowiedzialem, maja byc one pociete i odtworzone. Na odcinku o którym pisze
prawie nie ma dzwigów, ale wokól jest ich dobre 25-30 sztuk.
Na przebiegu autostrady biegna linie energetyczne i plynie rzeka. Dochodza
do tego kwestie ekologiczne, hydrologiczne, energetyczne, lesne itp
Budowa jest dozorowana przez agencje ochrony. Zaladunki samochodów
jezdzacych po lokalnych drogach sa kontrolowane przez legalizowane wagi. Do
tego dochodza np przestoje zwiazane z warunkami pogodowymi niepozwalajacymi
na prowadzenie prac. Do tego dochodza kwestie archeologiczne. Pojazdy i
maszyny ulegaja czasem awariom - trzeba je na biezaco, na miejscu usuwac,
jezdza wiec serwisy poszczególnych marek sprzetu. Wokól zorganizowane sa
bazy sprzetowe i warsztatowe. 2/3 pracowników (operatorów sprzetu) to stali
pracownicy wykonawcy którzy sa hotelowani wokól terenu prac (pochodza z
centralnej Polski a piszemy o budowie autostrady na Slasku). 1/3 ludzi to
zakontraktowani pracownicy lokalni
Odslonilem czubek góry lodowej na niewielkim odcinku prac na którym mam
okazje aktualnie bywac. Jezeli sie chwile zastanowic to rozmach przy takiej
inwetsycji jest naprawde potezny a potrzeby dotyczace jej finansowania -
bezdenne. Naprawde duze wrazenie robi widok 15 gasienicowych ciezkich
koparek pracujacych obok siebie gdy do kazdej z nich non-stop stoi kolejka
3-4 ciezkich wywrotek budowlanych a wokól uwija sie masa innego sprzetu.
Czlowiek jest przy tym wszystkim malutki. Tuz obok buduje sie równoczesnie
trzy wezly spinajace z autostrada sasiadujace miasta - na kazdym z wezlów
znowu mnóstwo sprzetu. Opisalem maly odcinek budowy. Teren jest rozgrzebany
na odcinku dobrych 30-40 km i wszedzie sie caly czas cos dzieje - to nie sa
budowy które posuwaja sie kilometr po kilometrze. Wykonawca udziela tez
kilkuletniej gwarancji na jakosc drogi. To wszystko kosztuje i za to
wszystko trzeba zaplacic.
Latwiej zrozumiec ta cene gdy sie to bezposrednio zobaczy.
--
Jackare
Następne wpisy z tego wątku
- 01.07.10 00:26 Tomasz Pyra
- 01.07.10 00:33 J.F.
- 01.07.10 07:15 Olleo
- 01.07.10 07:17 Olleo
- 01.07.10 08:09 Ghost
- 01.07.10 08:10 cef
- 01.07.10 08:34 Rafał
- 01.07.10 09:32 krzysiek82
- 01.07.10 09:35 krzysiek82
- 01.07.10 09:41 Jackare
- 01.07.10 10:28 J.F.
- 01.07.10 10:39 PaPi
- 01.07.10 11:03 Olleo
- 01.07.10 11:12 szwagier
- 01.07.10 11:41 Arek (G)
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- Kol. sukces po polsku: booom na budowy dróg i autostrad - czyli "proste życie na kredycie"
- Nie chcieliście Izery to będziecie kupować XPeng
- Taka ciekawostka pożarowa :)
- Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
Najnowsze wątki
- 2025-08-06 Gdynia => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-08-06 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-08-06 "[...] sejmowe wystąpienie posłanki Klaudii Jachiry, która zakończyła je słowami ,,Sława Ukrainie"."
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Panuje się 181 159,42 zł./mies. na posła w 2026r.
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- 2025-08-05 kajaki i promile
- 2025-08-05 Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- 2025-08-05 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-08-05 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-05 B2B i książka przychodów i rozchodów
- 2025-08-04 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML