  • 41. Data: 2011-04-01 23:03:25
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Michal <n...@d...not.mail.me.or.i.will.kill.you>

    On Fri, 01 Apr 2011 10:18:25 -0500
    A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Byla mowa nie o nauczaniu w zawodowej szkole programistow, a na
    > uczelni wyzeszej. To dwie zupelnie rozne rzeczy. Na uniwersytetach nie
    > ksztalci sie programistow.

    Not tak na uniwersytetach uczy sie jezykow programowania nie po to aby programowac.
    Pozniej tacy nie programojacy najlepsi-na-swiecie-absolwenci-albo-i-doktury-jezyko
    w-programowania
    mowia innym na grupach dyskusyjnych jak maja programowac.

    Michal

  • 42. Data: 2011-04-02 00:53:23
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Thu, 31 Mar 2011 19:31:06 -0700 (PDT), Mariusz
    Marszałkowski<m...@g...com> wrote:
    > Duzo zalezy od tego jak ten programista potem ma wykorzystywac
    > swoje umiejetnosci. Jesli ktos ma byc tylko klepaczem aplikacji w
    javie +
    > sql to po co mu zawracac glowe programowaniem czysto
    > procueduralnym, albo asemblerem? Nie lepiej jak od razu uczyc go jak
    > to sie robi w Javie i obiektowo?

    Wydaje mi się, w kontekście pisania programów w Javie, że trudno może
    być sensownie wytłumaczyć, co to są klasy, interfejsy, dziedziczenie
    i jak tego używać komuś, kto nie wie, co to zmienna, typ danych,
    struktura, funkcja, pętla.

  • 43. Data: 2011-04-02 01:31:50
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Sat, 02 Apr 2011 00:49:08 +0200, Michoo napisał(a):

    > Import to takie "using (namespace)".
    >
    > Moduły to bardziej jar, które niestety mają spore ograniczenia.

    A taka "prawdziwa" modulowosc to czym sie objawia konkertnie?

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 44. Data: 2011-04-02 05:08:53
    Od: p...@p...onet.pl

    > A taka "prawdziwa" modulowosc to czym sie objawia konkertnie?

    > pozdrawiam

    > Norbert

    podstawowa roznica (w uzywaniu modulow w stosunku do uzywania obiektow)
    jest chyba taka ze nie ma, nie uzywa sie alloc ani new - przynajmniej po stronie
    klienta (nie wiem jak z init ale tez chyba nie) za to najprawdopodobniej mozna
    uzywac dynamic bind

    druga roznica jest pewnie taka ze obiekty osadza sie
    w bardziej ograniczonych scopeach (defakto obiekt teoretycznie
    nie widzi nic poza ew np jednym wskaznikiem na parenta)
    natomiast o ograniczonej strukturze widzialnosci miedzy modulami
    mozna pomyslec ale zaczyma sie od drugiej strony tk
    nowy modul widza wszyscy

    o ile java zmusza zeby kazdy kod instancjonowac
    i nim sie go uzyje wywolywac new - to niewazne
    ze definicje mozna wrzucic do oddzielnej paczki - mozliwy
    jest wtedy dziwny mix 90% obiektowki z pseudomodulowa
    nakladka ale czysta modulowosc (w sensie link and call)
    nie wystepuje - tak to widze

    fir
    to widze

  • 45. Data: 2011-04-02 05:25:43
    Od: p...@p...onet.pl

    mozna jeszcze powiedziec (co sie niewatpliwie zapewne spodoba ludziom
    z tej grupy) ze obiekty sa lokalne (uzywasz klonow) a moduly globalne -
    linkujesz do instancji

  • 46. Data: 2011-04-02 12:51:02
    Od: p...@p...onet.pl

    > mozna jeszcze powiedziec (co sie niewatpliwie zapewne spodoba ludziom

    > z tej grupy) ze obiekty sa lokalne (uzywasz klonow) a moduly globalne -

    > linkujesz do instancji

    [tak sie przeziebilem ze ledwie zyje a sporo kodu
    w weekend do zrobienia]

    Mozna powiedziec wiecej -z tego ze obiekty
    sa klonami wynika ze c++owcy jawowcy c-sharpowcy
    sa szturmowcami imperium bo imperium mialo
    armie klonow i nimi sie poslugiwalo, natomiast
    modulowcy to rebelianci i Jedi - bo modul kojarzy
    sie z cartridge'm osmiobitowcami i demoscena a
    tamci byli na pewno jedi [delphi->jedi jedi->Yoda]

    (kenobi)

  • 47. Data: 2011-04-03 09:35:51
    Od: p...@p...onet.pl

    KLONERZY...

  • 48. Data: 2011-04-04 10:38:11
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Norbert wrote:

    > A taka "prawdziwa" modulowosc to czym sie objawia konkertnie?

    Zobacz sobie jak wygląda rozwiązanie modułów (unit-ów) w Object Pascalu i
    jego poprzednikach jeszcze nie-object (dialekty Pascala wywodzące się
    jeszcze z Trubopascala (bodaj 3.0 lub nawet mniej.zero). Dziś to FPC i
    Delphi (daję ten przykład, bo stosunkowo wiele osób miało/ma styczność,
    łatwo dobrać się do opisów, dokumentacji, literatury i to bez barier
    językowych -- co niektórym rzecz ułatwia[*]).

    unit cośtam;

    interface ....
    implementation ....

    Na poziomie języka przyzwoity moduł ma dobrze określany interfejs i jest
    dobrze oddzielony od reszty kodu, tzn. z reszty kodu może sam z z
    siebie[**] korzystać tylko poprzez interfejsy innych modułów.

    To co nie jest udostępnione w interfejsie nie jest dostępne dla kodu spoza
    modułu (za wyjątkiem jakiś spyficznych tricków, ale nie zajmujemy ani nie
    interesujemy się tu rzeźbiarstwem). To jest podobne do tego, co znamy z OO
    z klasami (jest OO bez klas, gdzie jest już mniej podobne) ale do "nieco"
    czego innego służy i generalnie na innym poziomie struktury kodu działa.

    Stąd zarówno rozwiązania z C++ z jednej strony (przestrzenie nazw i
    jednostki kompilacji) jak i z Javy z drugiej (pakiety i jednostki
    kompilacji ograniczone do jednej publicznej klasy) to tylko
    fragmentaryczne, niekompletne kawałki.

    Mam nadzieję, że nieco wyjaśniłem

    pzdr
    \SK

    [*] - nieznajomość angielskiego to dla "człowieka programowania"
    upośledzenie, ale w dzisiejszych czasach robimy ułatwienia dla
    niepełnosprawnych :)
    [**] - poza korzystaniem "sam z siebie" może jeszcze korzystać z kodu
    przekazanego z zewnątrz explicite w czasie działania (runtime), czy to w
    postaci parametrów wywołań czy to wewnątrz przekazywanych (bezpośrednio
    lub pośrednio) struktur.

  • 49. Data: 2011-04-04 10:57:22
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Maciej Sobczak wrote:

    > Nie przestaje uczyć, tylko usuwa z wymaganego zbioru i to tylko z
    > "introductory course". Uczy nadal, co sam nawet zacytowałeś.
    >
    > Poza tym chyba trochę się ktoś rozpędził w interpretacjach. Wywalenie
    > OO bo jest niemodularne (albo raczej: nie mają związku z
    > modularnością) to debilizm.

    Nie, to zauważenie faktu, że ludzie jednego o drugiego nie odróżniają i im
    się miesza. Popatrz choćby na ten wątek i pytanie o to, co to właściwie
    jest programowanie modularne.

    > To nie OO jest niemodularne, tylko pewne
    > jego realizacje takie są. W szczególności Java, C++ też. Samo OO nic
    > do modularności nie ma.

    Tak, samo OO nic do modularności nie ma.

    > Sam w innym poście napisałeś, że są języki, w których pojęcia "klasy"
    > i "modułu" są rozdzielone (chociaż nie do końca są ortogonalne). W
    > takim razie, zamiast wywalać OO jako cały paradygmat i w ten sposób
    > wylewać dziecko z kąpielą należało raczej zmienić język na taki, w
    > którym OO i modularność ze sobą nie kolidują.
    >
    > Czyli chaos. Nie przejmowałbym się tym i pewnie to chwilowa anomalia.

    Taka "chwilowa anomalia" obowiązuje np. na UW od n lat (jeszcze kiedy ja
    studiowałem to najpierw był wstęp do programowania, potem metody
    programowania, potem algorytmy i struktury danych i dopiero potem (IV
    semestr) było programowanie obiektowe (równolegle z nim była analiza
    algorytmów i programowanie współbieżne). A w wersji "+funkcyjne" od ok 10
    -- grupa zaczynających studentów u których "metodą sprawdzianu" stwierdzi
    się wystarczające opanowanie podstaw programowania imperatywnego (cóż, od
    początku ery PC wielu rozpoczynających studia ma już doświadczenie w
    programowaniu), wstęp do programowania uczony jest w oparciu o języki
    funkcyjne (żeby się studenci nie nudzili, żeby im się zwykle bardzo
    błędnie[*] nie wydawało, że wszystko wiedzą).

    [*] znam wielu takich, którym się wydawało że doskonale programują,
    przestawali uważać, i potem był szok że oblali wstęp do programowania --
    zwykkle w II terminie już im jakoś szło (a oblanie WP w obu terminach
    oznacza zakończenie kariery jako studenta informatyki -- z tego warunku
    się nie przewiduje (poza przypadkami szczególnymi, typu problemy
    zdrowotne, zdarzenia losowe, itp) -- pozostaje zwykle możliwość przejścia
    na matematykę.

    > Przecież "introductory curriculum" to nie całe studia.

    Oczywiście.

    > Tłumaczenie: studenci i tak nauczą się wszystkiego, tylko w innej
    > kolejności.

    Co jest bardzo istotne. Działanie uczenia nie jest przemienne :)

    > Czyli proszę się rozejść, nie ma na co patrzeć.

    Udajesz że, czy nie rozumiesz? :)

    pzdr
    \SK

  • 50. Data: 2011-04-04 11:02:11
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Mariusz Marszałkowski wrote:

> [...]
    > po co mu zawracac glowe programowaniem czysto procueduralnym, albo
    > asemblerem? Nie lepiej jak od razu uczyc go jak to sie robi w Javie i

    Bo takie nauczanie to nie jest zadanie uniwersytetu. W ogóle!

    To może być zadanie dla jakiejś pomaturalnej szkoły klepaczy w Javie, co
    najwyżej.

    pzdr
    \SK