    From: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Date: Wed, 13 Apr 2011 21:47:23 +0200

    Andrzej Jarzabek wrote:

    > Pozwolę sobie w związku z tym zauważyć dwie rzeczy: po pierwsze, sporo
    > oprogramowania nie jest tak pisane. Gdyby specjalnie w ten sposób
    > wszystko projektować żeby unikać sytuacji kiedy kod jednego programisty
    > jest wykorzystywany przez kod innego programisty, to bardzo negatywnie
    > wpłynęłoby to na wydajność i niezawodność tego oprogramowania.

    Ale tu wcale nie tworzy się barier, aby drugi człowiek korzystał z
    fragmentów pierwszego. Pasuje mu, to korzysta, nie - to nie.

    > A według mnie w 99 przypadkach na 100 takie opinie wynikają ze słabego
    > zrozumienia i nieumiejętności efektywneego posługiwania się technikami
    > obiektowymi, w dużej części właśnie wynikające z tego, że ktoś się sam
    > nauczył i potem nie chciał zmieniać przyzwyczajeń.

    Chciałem. Opamiętanie się, zajęło mi około dwa lata (pracy zarobkowej +
    własnych eksperymentów).
    Niestety nasza dyskusja skazana jest na bycie nieco jałową, bo przecież nie
    wrzucę na grupę dyskusyjną programów wykonywanych w pracy, aby inni mieli
    szansę zrobić obiektowy kontr-przykład do porównania czytelności tych dwóch
    wersji.

    > Oczywiście nie mówię,
    > że to ty. Może i nawet jesteś tym 1 przypadkiem na 100, ale nawet w tym
    > przypadku zaleta technik obiektowych jest taka, że jesteś 1 przypadkiem
    > na 100.

    Stosowanie rozwiązań modnych ma swoje zalety, ale czasem warto modę
    odrzucić.

    > Oczywiście każda technika, której się porządnie nie nauczysz, to jakaś
    > tam strata. Tylko że właśnie wracając do punktu wyjścia, samodzielnie
    > klepiąc kod niczego się porządnie nie nauczysz.

    Są w internecie kody źródłowe projektów, które się udały i utrzymały się
    przez wiele lat. Można oglądać i próbować naśladować.