  • Data: 2011-04-13 15:15:09
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: A.L. <l...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 13 Apr 2011 00:08:15 -0700 (PDT), Mariusz Marszałkowski
    <m...@g...com> wrote:

    >Dobrze powiedziane. Z tym ze "cos" to chyba zawsze techniki
    >obiektowe wnasza? Chocby szybsze odszukanie fragmentu kodu
    >do poprawki po dlugiej przerwie?
    >Pozdrawiam

    Niekoniecznie. Prosze sobie wyobrazic aplikacja ktora ma 2 tysiace
    klas. Czy obiektowosc "ulatwia odnaleznienie kodu" raczej watpie.
    Uklul sie termin "spaghetti objects". Przedtem tzrena zrozumiec te 2
    tysiace klas - co one robie i jak ze soba wspolpracuja, zarowno
    statycznie jak i dynamicznie.

    Proponuje sie zastanowic skad sie wzial model obiektowy: wzial sie w
    jezyku Simula 67 ktory byl (mimo ze uniwersalny) przede wszystkm
    przeznaczony do SYMULACJI, a wiec strukturalnego odwzorowania
    rzecywiscosci w postaci programistycznych obiektow, oraz z metodologii
    "frames" w AI, gdzie motywacja byla podobna. I dzisiaj model
    obiektowy sprawdza sie doskonale gdy tzreba miec w komputerze
    odwzorowana sytuacje rzeczywiscta, a wiec wszelkiego rodzalu
    modelowaniu procesow, optymalizacji itede.

    Tym niemniej sa sytuacje gdy model obiektowy poasuje jak przyslowiowy
    "garbaty do sciany" - znajomy czlowiek stracil duzo czasu usilujac
    "obiektowo" napisac biblioteke do analizy sygnalow przy pomocy
    "wavelets" ("falek" po naszemu), skonczylo sie to wielkim wyrzucaniem
    do smeici i powrotem do czystego C. Nawet nie C++.

    Podwumowujac, obiektowosc to nie "silver bullet" ani kamien
    filozoficzny ale jedno z narzedzi w "toolboksie". Tzreba go uzywac
    wteny gdy sie nadaje, a nie uzywac jak sie nie nadaje. Podobnie jak
    budowniczy wie kiedy uzyc wietrarki a kiedy mlotka. Wiertarka, mimo ze
    bardziej elegancka niz mlotek, slabo nadaje sie do wbijania gwozdzi.

    A.L.