    From: "Wojtekk" <u...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Canon SX20 i Panasonic FZ28/38 i pytanie do uzytwkownikow
    Date: Wed, 13 Jan 2010 16:23:40 +0100

    Użytkownik "Łukasz" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:hiklq8$e7r$1@inews.gazeta.pl...
    > Dzieki za Wasze uwagi, napewno jakos pomoga w wyborze...
    >
    > W sumie to jest aparat dla siostry, ktora chciala miec ruchomy ekran (nie jest
    > to jednak priorytet dlatego pod uwage tez biore Panasonica).
    > Zastanawia mnie w Panasonicu format nagrywanych filmow AVCHD Lite, ktory
    > pewnie bedzie potrzebowal jakiejs obrobki. Z canona od razu mozna sobie zgrac
    > MOV. Nie mialem jeszcze osobiscie stycznosci z AVCHD wiec tez nie wiem na ile
    > byloby to problematyczne.
    Możesz w menu wybrać MOV (MJPEG) lub AVCHD.
    AVCHD zajmuje mniej miejsca przy tej samej jakości, ale za to wymaga
    mocniejszego sprzętu do obróbki.
    Jakość HD przy tak dużym stopniu kompresji jaki oferuje Panasonic (zarówno MJPEG
    jak i AVCHD) nie jest porywająca. Szczerze mówiac wolę ogladać te filmiki
    przekonwertowane do DVD. Obraz wydaje się być bardziej naturalny i ruch płynniej
    oddany. I podstawowa zaleta - DVD mogę wszędzie odtworzyć. AVCHD konwertuję od
    razu podczas zgrywania z karty przez Free HD Converter do formatu MPEG2 (po
    poskładaniu filmu nie trzeba później jeszcze raz konwertować na DVD).

    > Jakbym mial sam wybierac aparacik to nie wiem czy nie sklanialbym sie jednak
    > ku temu Panasonicowi, chociaz ruchomy ekranik jest super.. Mam teraz starszego
    > Canona z takim ekranem i w sumie czesto korzystam..
    Czasami tego brakuje, niestety.

    > Narazie co do tych aparatow to udalo mi sie zebrac ze:
    >
    > Canon mam zimna stopke na dodatkowa lampe, ruchomy ekranik, wiekszy zoom,
    > chociaz nie wiem czy w praktyce bedzie to duza roznica, jest ciemniejszy w
    > tele, z tego co zauwazylem to moze robic lepsze zdjecia w dobrym swietle (na
    > zewnatrz), ma chyba wiekszy wizjer, ogolnie aparacik jest wiekszy i ciezszy,
    > zasilany jest paluszkami, co dla mnie chyba jednak jest na plus (kwestia
    > gustu).
    Dolicz jeszcze koszt paluszków do ceny Canona - najlepiej dwa komplety eneloop
    lub coś w tym stylu.
    W Panasonicu akumulator i ładowarka jest w zestawie, ale warto dokupić dodatkowy
    akumulator (może być zamiennik za ok. 50 zł).

    > Panasonic z kolei posiada format RAW, nagrywa filmy w AVCHD Lite, z tego co
    > czytalem ma cechuje sie mniejszymi aberacjami chromatycznymi.
    Aberacje i inne wady obiektywu dosyć skutecznie korygowane są przez soft w
    aparacie. W formacie RAW dużo tych wad pozostaje. A tak wogóle to cieżko się te
    RAWy obrabia. Jak zdjęcie w dobrych warukach zrobione to można się troche
    pobawić w wywoływanie. W mniej korzystnych warunkach trudno samodzielnie
    dorównać JPG z aparatu (przy ISO 800 nie udało mi się jeszcze).

    Pozdrawiam
    Wojtek