  • 51. Data: 2019-02-27 19:30:38
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2019 21:29, J.F. wrote:
    > IMO - przecietny posiadacz peceta nie mial pojecia co to jest CP/M.
    > Poza waskim gronem specjalistow w kraju w zasadzie nieznany.

    U nas rewolucja zaczynała się jednak od ZX/Atari/Commodore. Dlatego
    takie wzburzenie było u profesjonalistów od DOSa kiedy ktoś im wspomnał
    o takich starociach. Nie mieli w rękach więc cięzko im było przyjąć do
    wiadomości że ich profesjonalny IBM to tylko odpicowany CP/M.

    > Ale co to ma ze Spectrum wspolnego ?
    > Tam zadnych plikow nie bylo, zadnych 8+3 ...

    Nic. To tylko ogólnie mowa o jednostkach chorobowych ludzi któzy jak się
    pojawił win95 (a 10 lat wcześniej Amiga) potrafili rechotać na widok
    dłuższej nazwy plików twierdząc ż to zabawkowe :D Profesjonalista to
    jednak 8+3 i ani bita więcej.

    > ale jak chcesz obliczac ?
    > Przydalby sie arkusz kalkulacyjny, albo choc (Q)Basic ... nie dobieraly
    > sie wprost do sprzetu ?

    W CP/M nie. W DOSie użytki grzebaly pół legalnie w znanych lokacjach
    kart graficznych bo DOS, o ironio, podobnie jak CP/M nie mał
    abstrakcyjnego API do grafiki które było by uzyteczne (a to co było było
    wolne jak mało co).

    CP/M to taki kiepski filesystem z dziadowskim API.

    A w DOS odwrotnie: to taki dziadowski filesystem z kiepskim API.

  • 52. Data: 2019-02-27 19:33:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2019 21:47, s...@g...com wrote:
    > A jakbym powiedzial ze amigaOS to taki unix?

    Skąd tu nagle Amiga?

    Amiga nie była ani unixopodobna ani CP/Mowa. AtariST miał więcej
    wspólnego z CP/M z powodu GEM.

    Amiga miała własne rozwiązania podobne do obu koncepcji. Np.
    wielokorzeniowy filesystem (CP/M) i preemptive multitasking (unix). Brak
    ochrony pamieci (CP/M) i bibliteki współdzielone (unix).

    > No bo dyski sie montowalo, emacs byl, katalogi libs i devs byly. I Cli bylo.

    To za mało. CLI nie przypomina za bardzo unixowego, choć na pewno lepsze
    takie niż mierny command.com.

  • 53. Data: 2019-02-27 19:38:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 27/02/2019 12:18, d...@w...pl wrote:
    > Chyba pomyliło Ci się z latami 80-tymi.

    Nie. Do roku 95 w rynku PC panował DOS i sporadczynie Win3.11. Ludzie
    zaczynali i kończyli pracę w DOSie, grali pod dosem i pisali hello
    worldy w pascalu w dosie. W dosie. Nie w normalnym systemie operacyjnym,
    tylko w tym żałosnym CP/M z domalowanymi segmentami.

    > Ale ustalmy jeszcze, co to jest "profesjonalna" praca.
    > Pisanie tekstu w trybie tekstowym 80*25?

    Nie, to dicking around. Powiedzmy że liczenie wytrzymałości materiałów,
    obliczenia dowodów matematycznych, CADy itp. Za każdym razem jak pytam
    przypadkową osobę co robiłeś w '80 czy '90 profesjonalnego na pececie to
    się dowiaduje że ... że ... pisała teksty (w TAGu) i kopiowała pliki.

    No....

    Nic dziwnego że CP/M, sorry, DOS stykał.

  • 54. Data: 2019-02-27 19:47:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 27/02/2019 12:45, d...@w...pl wrote:
    > Zastanawiałem się, jaką minimalną wielkość może mieć taki bootstrap - oraz ile z
    niego musi być na adresie 0 (ciekawe, czy to z powodu CPM 8086 nie zaczyna po resecie
    wykonywać kodu od 0 tylko od bodajże 0xf0000?)?

    Mnie zastanawia dlaczego umieszczono BIOS w górze pamięci. Automatyczna
    relokacja kodu usera była możliwa nawet na małym Atari i czasami
    praktykowana.

    A ROM na dole i na górze na raz i przełaczalny z RAMem to niepotrzebna
    komplikacja.

    Dodatkowo na bios jest podobno standardowo 3.5kB. Ni w pięc ni w
    dziewięć. Komplikuje to mocno sprzętowy manager adresów.

    > Może dałoby się skorzystać z jakiejś funkcji BIOS CP/M, gdyby był w ROM - np. tego
    odczytu sektora, wtedy wystarczyłoby wprowadzenie parametrów, wywołanie tego syscalla
    i skok do wgranego sektora...

    Mam już pewne pomysły co można zrobić jak się zdecyzuje to zrobić ;)

  • 55. Data: 2019-02-27 19:51:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2019 23:01, Cezar wrote:
    > Wiele ludzi proponuje nawet https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_V9958
    > które mi się bardziej podoba.

    No tak, tylko że mało kto pamięta że te sacalaki mają własny VRAM i
    wymagają przepychania każdego bajtu przez wąskie gardło. Ten detal ubił
    wszelkie koncepcje gier arcade na MSX bo cpu nie wyrabiał ze
    scrolowaniem ekranu.

    > Gigatron to tylko ciekawostka - wystąpił na kilku kanałach YT i koniec
    > możliwości.

    Nie o możliwości chodzi tylko o przeoczoną ścieżkę w latach 70-tych.
    Gdyby Sinclair znał ten pomysł ZX spectrum nie miało by CPU z powodu
    redukcji kosztów ...

    > Jak się pojawi na kikstarterze lub innym crowdsupply to na pewno
    > wspomogę...

    A ja nabieram coraz większej ochoty na zrobienie maszyny CP/M na płytce
    uniwersalnej :D

  • 56. Data: 2019-02-27 19:52:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    On 27/02/2019 12:45, d...@w...pl wrote:

> [...]
    >czasami praktykowana.
    >A ROM na dole i na górze na raz i przełaczalny z RAMem to

    Relokacja kodu tez niepotrzebna komplikacja.
    Moze prosciej przelacznik pamieci dodac :-)

    >Dodatkowo na bios jest podobno standardowo 3.5kB. Ni w pięc ni w
    >dziewięć. Komplikuje to mocno sprzętowy manager adresów.

    Mozna to zmienic jesli przeszkadza, mozna czesc w RAM umiescic,
    moze BIOS sam sie stronnicowac ambitniej - bo gdzies jeszcze video
    potrzebne, bufory dyskowe by sie przydaly, cache moze jakis maly ...

    J.

  • 57. Data: 2019-02-27 19:56:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 27/02/2019 14:31, d...@w...pl wrote:
    > Ta wersja 20MHz to zapewne CMOS, a wyjścia nadal ma kompatybilne z TTL czy jednak
    poziomy CMOS?

    CMOS bodaj.

    http://www.applelogic.org/files/Z80ZILOG.pdf

    > Ciekawe, że jeszcze jest zapotrzebowanie na produkowanie tego wynalazku - tzn. może
    i produkowanie bym zrozumiał, ale takie rozwijanie?

    Jestem przekonany że wczesniej wykituje niż na uczelniach przestaną w
    końcu nauczać archeologii 8051 i Z80. W końcu osiągnięcia z Bytomia nie
    są bez powodu, gdzieś jeszcze te 80-latki na ścieżkach decyzyjnych w
    korpo są.

    > Jak masz możliwość to przetestuj, czy możliwe jest używanie na Z80 przestrzeni
    adresowej o wielkości 128kB - czyli podłącz 64kB SRAM (DRAM raczej nie da rady) z CS
    podłączonym do IORQ - oczywiście będzie możliwe używanie tego zakresu wyłącznie w
    load/store, nie da się odpalać kodu ani używać instrukcji z operandami w pamięci -
    ale jednak coś będzie - RISC-Z80 ;)

    Pobawie się o ile ten pomysł mi nie uleci z głowy.

    Sprawdzę też czy CMOSowa wersja zaiwania w Harlequinie. Wątpie, ale co
    szkodzi sprawdzić.

  • 58. Data: 2019-02-27 19:56:33
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 27 lutego 2019 12:33:07 UTC-6 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Skąd tu nagle Amiga?

    Stad ze zrobiles porownanie i na tej samej zasadzie zrobilem drugie.

> [...]
    > wielokorzeniowy filesystem (CP/M) i preemptive multitasking (unix). Brak
    > ochrony pamieci (CP/M) i bibliteki współdzielone (unix).

    Nie ma sensu brnac w roznice. Chodzi o skale i nature porownania jakiego dokonales.

    Tak jak przy amidze, mocno naciagane.

    > To za mało. CLI nie przypomina za bardzo unixowego, choć na pewno lepsze
    > takie niż mierny command.com.

    Przypomina, nawet strumienie jakby byly:
    https://wiki.amigaos.net/wiki/AmigaOS_Manual:_AmigaD
    OS_Advanced_Features#Using_PIPE:

    Tak czy siak amigaos nie jest nazywana unixem tak jak i Twoje porownanie jest mocno
    naciagane wiec ci ludzkowie w latach 90-tych sie nie napinali bez powodu.

    Zreszta sam widzisz te dyskusje powyzej, ludki w 2020 tez sie napinaja.

    IMHO nie ma o co kruszyc kopii. Choc wymiana argumentow nawet ciekawa.

  • 59. Data: 2019-02-27 20:33:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >worldy w pascalu w dosie. W dosie. Nie w normalnym systemie
    >operacyjnym, tylko w tym żałosnym CP/M z domalowanymi segmentami.

    A to zalezy ktorzy.

    Byl juz Word i Excel, byl Netscape, pojawilo sie Delphi ... a jak sie
    chcialo pisac nowoczesne programy, na windows 3, to trzeba bylo w
    Windows pracowac :-)

    To w Polsce, gdzie jeszcze nie trzeba bylo robic profesjonalnego
    wykresu dla Zarzadu, czy profesjonalnej prezentacji dla Klienta :-)

> [...]
    >razem jak pytam przypadkową osobę co robiłeś w '80 czy '90
    >profesjonalnego na pececie to się dowiaduje że ... że ... pisała

    No wiesz, do profesjonalnego liczenia trzeba jeszcze profesjonalne
    sprawozdanie :-)

    Albo w ogole profesjonalną publikacje do profesjonalnego czasopisma

    >Nic dziwnego że CP/M, sorry, DOS stykał.

    No wlasnie DOS tak, a CP/M nie bardzo.

    P.S. pytales co to profesjonalny komputer - a w tym Byte co podawales
    reklamy
    -Personal Plotter, $795, compatible z Apple, IBM, Osborne ... and most
    other personal computer.
    Ciekawe jak z CP/M ...
    -Nevada Cobol, Fortran, Pilot, Edit ... na CP/M. ale nie na Spectrum
    Mozliwosci uzyteczne mysle ze mocno ograniczone przez dostepny RAM.
    Wlasnie zaliczyly przecene i Cobol np z $199.95 na $29.95 ...
    klienci przestali kupowac, bo pecety jednak znacznie lepsze ?

    P.S. "Apple CP/M" ... co za cholera ?

    - Solid State Drive Emulator ... czyli Ramdysk w pudełku.
    $1095 za 256KB ... musial swapping mocno dokuczac, a w PC miales w
    standardzie ...tzn o ile udawalo sie wykroic z pamieci, lub kupic z
    HDD :)

    -ploter Houston DMP-41 ... porzadny sprzet za jedyne 3 tys $, ale do
    jakich komputerow ?
    Przeciez nie do Autocada na CP/M

    -Supersoft Fortran ... ale to juz tylko CP/M-86 lub MS/PC-DOS

    -Vectrix VX384 - color graphic "to almost any host computer".
    ki czort - terminal graficzny ?

    672x480 pixels, 512 color/pixel, color LUT 16 mln colors, 384K
    graphic RAM,
    onboard 16-bit uP, hardware line and arc generator ... i to za
    jedyne $4295.

    A wkrotce przyszla VGA ... no, jeszcze byla kiepska, trzeba bylo
    Tridenta :)

    -za jedyne $139 - spooler for CP/M. "SPL enables you to use hidden
    capacity avalaible on your CP/M, to print documents and run your
    ordinary programs, all at once" ...
    ciekawe ... ale jak sie ma drukarke Daisy Wheel, co potrafi 20cps,
    to istotnie moze podwoic wydajnosc komputera :-)

    J.

  • 60. Data: 2019-02-27 20:40:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    On 26/02/2019 21:29, J.F. wrote:

> [...]
    >widok dłuższej nazwy plików twierdząc ż to zabawkowe :D
    >Profesjonalista to jednak 8+3 i ani bita więcej.

    Profesjonalista nie ma problemow z nazwami plikow, a
    "list do Babci.doc" istotnie smieszyl.

    Tak swoja droga ... kojarzy mi sie, ze w Unixie bylo ograniczenie do
    14 znakow ... wydaje, mi sie, czy naprawde tak bylo w jakiejs starej
    wersji ?

> [...]
    >kart graficznych bo DOS, o ironio, podobnie jak CP/M nie mał
    >abstrakcyjnego API do grafiki które było by uzyteczne (a to co było

    No bo powstal na maszyne z MDA :-)

    To raczej zarzut do peceta i jego BIOS, ze byl kompletnie
    bezuzyteczny.

    Bo MS musisz pochwalic - minelo pare lat i pojawilo sie Windows, z
    abstrakcyjnym API :-)
    J.