  • Data: 2019-02-28 01:12:37
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 27 Feb 2019 22:39:56 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > Nie nie, tam były programy narzędziowe. Innowacyjne, bo natychmiastowy
    > dostęp.

    Jest to jakas koncepcja, ale naped/y dystkietek nadal potrzebujesz.
    Wiec wychodzi z tego drogi komputer.

    > No trzeba było. Ale się nie dało. Porozmawiaj z kimkolwiek wtedy o
    > multitaskingu. Rozmowa przebiegala jak z typowym przedstawicielem
    > kościoła. Multitasking to wymysł szatana,

    No nie wiem. Przeciez pojawilo sie pare programow - i do prawdziwego,
    i taki np Sidekick.

    > TurboPascal to szczytowe
    > osiągnięcie, NortonCommander jedynym desktopem jaki potrzebuje itd itp.
    > Męczące to było.

    TP do dzis milo wspominam, a i co do NC sie zgodze.
    ile to juz ... 30 lat rozwoju minelo, i musi sie czlowiek meczyc z
    jakimis durnymi okienkami.

    > Nie przypominam sobie. Oprogramowanie dusiło się w 48kB RAM i choćby nie
    > wiem co musiało gdzieś upuscić.

    https://archive.org/stream/byte-magazine-1983-06/198
    3_06_BYTE_08-06_16-Bit_Designs#page/n229/mode/2up

    Historia na przelomie szpalt - nie przekopiuje, ale sens taki: wielu
    deweloperow zignorowalo MS-DOS, bo uwazali, ze przyszlosc nalezy do
    CP/M-86.

    > Ironia losu że upuściły w następny
    > procesor z ograniczeniem do 64kB liniowej adresacji tylko ze sprzętowym
    > stronicowaniem w CPU. Łomatko :)

    W owym czasie to bylo jednak duzo.
    A przerobienie programu na 68k byloby kosztowne.
    Zreszta po co ci cos lepszego, jesli pamiec byla za droga ?
    na 256KB Ram 8086 starczy :-)

    > Pojawiły się dlatego że pojawily sie szybko narzedzia do ich pisania. A
    > one pojawily sie bo był translator ktory załatwiał przepisanie cp/m->dos
    > w dwa wieczory.

    No, byc moze.
    Czyli konwertujemy narzedzia z cp/m na x86, tworzymy nowe narzedzia, i
    z ich pomoca tworzymy nowe programy ...

    > 8086 to taki procesor z rejestrami niby 16 bitów ale organizacją ramu
    > jak w 8 bitach tylko z przełaczaniem stronic pamięci w cpu. Troche
    > żalosne, róznica niewielka względem Atari gdzie 6502 miał też 64kB i
    > przełaczał strony w rejestrze sprzetowym więc róznica w rozmiarze
    > rejestru i tym gdzie był przelacznik, nie w rejestrze segmentowym tylko
    > w hardware.

    Z 16-bitowych operacji 6502 mial bit Carry, i pare trybow adresowania,
    wiec nazywam go procesorem 8.5 bitowym. Na wiecej nie zasluzyl.

    Taki Z80 to ze 12 bit efektywnie ma, w mojej klasyfikacji :-)

    8086 to jest porzadny procesor 16-bit, a nawet wiecej.

    Tyle, ze 16-bit to juz bylo za malo ja na uniwersalny komputer.

    > czesto czytam o tym ze 68k dziedziczy koncepcje z 6800 ale jakoś nie
    > widze, na oba napisałem tony kodu.

    O korzeniach byla mowa.
    Na pewno dziedziczy korzenie, skoro nawet nie chcialo sie im numerka
    zmieniac :-P

    > Peceta na unixie :D

    W zasadzie to chyba jeszcze nie bylo, a jak byly - to tak drogie, ze
    nawet na zachodzie sie nie przebily.

    Poza tym z czym do ludzi, bez Nortona i Turbo Pascala :-P

    > Miałem. Tak, polecałbym gdyby nie kompletnie śmieszny wydajnościowo
    > hardware w porównaniu z dowolnym PC po kilku latach.

    Liczy sie co bylo wtedy. A wtedy byla podobno szybka.

    Po paru latach bylaby amiga 4 czy 5, szybsza :-)

    J.