    From: Konrad Kosmowski <k...@k...net>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: CMSy - jak przechowywać treść?
    Date: Fri, 19 Mar 2010 19:00:20 +0100

    ** Marek <m...@s...interia.pl> wrote:

    > Skoro brniesz w ten temat, to jako niezależny wątek też mnie on interesuje.
    > Więc trudno: dam się tu wciągnąć. :-)

    > Jeśli o moje podejście do wersji językowych, to preferuję przechowywanie
    > wersji językowych treści w obrębie jednej tabeli.

    Widzisz - cały czas patrzysz na treść i wiążesz ją z tabelami w bazie danych co
    jest zupełnie bez sensu. I od tego musisz wyjść aby zrozumieć o co mi Chodzi. W
    dobrym CMS to Ciebie modelując treść w ogóle nie obchodzi co się dzieje w bazie
    danych pod spodem. Baza danych to jest niskopoziomowy storage dla obiektów i
    jak tam jest to zorganizowane to mnie to średnio boli używając dajmy na to eZ
    Publish.

    (ciach o tabelach)

    > A no właśnie: czyli dodatkowe pole. Wspominałeś coś o indeksach i mylnie
    > założyłem, że na nich coś można zdziałać bez pola "goła treść". Rozumiem, że
    > po w/w polu uruchamiasz full text search?

    No np. - tzn. jak wyżej, cały czas operujesz na tabelach - popatrz szerzej.

    A i gwoli ścisłości to ja stosuję do wyszukiwania dedykowany mechanizm
    indeksujący (Lucene), który przelatuje mi content i robi indeksy po swojemu (i
    również nie obchodzi mnie jak on sobie te indeksy organizuje - nie mój
    problem).

    Funkcje wyszukiwania pełnotekstowego w bazie danych to jest w zasadzie marna
    namiastka dobrego engine do wyszukiwania.

    > A tak na marginesie - to parser treści realizowałbym na poziomie aplikacji a
    > nie bazy.

    Bez sensu. Wiesz bazy danych się PROGRAMUJE aby właśnie takie rzeczy robiły po
    swojej stronie bo po to są. Baza danych robi to wydajniej.

    > Tagi mogą być przeróżne. Np. stosuję w swoim CMS'ie obiekty osadzane w
    > treści. Może to być np. obiekt, który wyświetla imie usera, albo dużo
    > bardziej złożony: np. menu. Mają one specjalną składnię - nie występującą w
    > HTML itp. Owszem, i to da się zaimplementować w bazie lecz wtedy trzeba dość
    > złożone operacje wykonywać w triggerach. Jeden średnik w złym miejscu może
    > sporo pracy przysporzyć.

    Jaka by to składnia nie była dla oznaczenia tagów to jest ona deterministyczna
    i wycięcie znaczników z treści to jest jakby nie było prosty regexp, a nie
    złożone operacje.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )