  • 11. Data: 2010-12-10 11:00:25
    Temat: Re: CMS - jak powinno wyglądać wprowadzanie treści?
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-12-09 19:26, Artur Muszyński pisze:

    > Tabelki?

    Hej,

    Mam tu spore wątpliwości natury technicznej. To wydaje mi się póki co
    bardzo trudne do osiągnięcia lub w ogóle nie do zrealizowania.

    Zerknij na moją wypowiedź w tej kwestii udzieloną Michałowi przed
    chwilą. Na samym dole poruszamy temat edytowania tabel. Skąd je czerpać:
    z bazy? A może umieszczać kod HTML ze stylami online dla każdej komórki?
    Jak wyświetlać zawartość takich tabel w edytorze - bo przecież na
    stronie WWW mogą obowiązywać style nadające zupełnie inny wygląd tabelom
    więc edytor powinien nadawać taki sam styl aby redaktor widział co robi
    (bo chyba po to jest edytor WYSIWYG). To z kolei implikuje, że edytor
    taki powinien być konfigurowany dla każdego projektu oddzielnie, prawda?

    Możemy jeszcze bardziej skomplikować zagadnienie. Serwis WWW może
    posiadać skórki (np. wersja żałobna itp). W skórkach teoretycznie ta
    sama tabela może zupełnie inaczej wyglądać. Tak więc w edytorze powinna
    być opcja w/g jakiej skórki należy prezentować taką tabelę w edytorze.

    Tworzy się sytuacja zahaczająca o absurd. Pewnie trzeba się do czegoś
    ograniczyć. Pytanie: do czego?

  • 12. Data: 2010-12-10 11:40:02
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Fri, 10 Dec 2010 11:48:31 +0100, Marek wrote:

    [...]

    > Pozycjonowanie.

    W jaki sposób? Jeśli coś jest ważne to należy to oznaczyć.

    > To chyba bardzo zły pomysł. W kodzie powinno być <b>.

    Nie. To jest łata na przyzwyczajenia. Reszta to kwestia szkolenia.

    > <strong> ma inne
    > znaczenie semantyczne niż <b>.

    B w ogóle nie ma znaczenia semantycznego.

    > No i tu rodzi się dylemat - czy dawać
    > drugi sposób boldowania? Klient tego nie zrozumie lub zrozumie a potem
    > zapomni. Np. biorę kasę za pozycjonowanie a klient redagując treść w
    > sposób nieodpowiedni psując mi całą robotę. Dlatego tak prosta czynność
    > jak boldowanie może też powodować straty dla mnie. Również i stąd moje
    > dylematy co do udostępniania edytora.

    Szkolenie.

    [...]

    > Edytor to nie jest konkretny projekt tylko narzędzie uniwersalne.

    Ale każdy projekt to jest decyzja co zrobić z edytorem. Rozpatrywanie
    edytora w oderwaniu od projektu nie ma sensu.

    > Jeśli
    > tabela miałaby być z bazy ciągnięta, to jak ją redaktor wstawi w treść
    > (lub w kilka miejsc w treści)? Jakimś znacznikiem specjalnym? Jeśli
    > zaczniesz ich używać, to rośnie stopień złożoności takiego edytora bo
    > wtedy nie tylko znaczniki HTML musi analizować. Z kolei nie wyobrażam
    > sobie aby redaktor z palca wklepywał kod tabeli.

    Tworzysz problemy w oderwaniu od kontekstu. Nie da się o tym dyskutować. W
    jednym projekcie wygodniej będzie wstawić cennik z bazy, w innym tabelą.
    Wady i zalety są tutaj konkretne, uzależnione od projektu.

    > Nie trzymaj się wyrażenia "cennik" jako faktycznie cennika. To mogą być
    > takie elementy jak tu:
    >
    > http://www8.hp.com/pl/pl/contact-hp/phone-assist.htm

    Znów - nie wiem jak to jest zrobione od strony redaktora więc nie
    wypowiadam się czy zrobiono dobrze i czy dałoby się lepiej.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 13. Data: 2010-12-10 12:30:37
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-12-10 12:40, Michał Gancarski pisze:

    > W jaki sposób? Jeśli coś jest ważne to należy to oznaczyć.

    Może coś być wizualnie ważne a coś innego może być ważne z punktu
    widzenia pozycjonowania. Wyboldować można napis "nie dotykać urządzenie
    elektryczne" jednakże nie na tą frazę chcemy pozycjonować stronę lecz na
    "szafa grająca" więc z punktu Googli nie powinna być ta pierwsza fraza
    traktowana jako ważna (czyli ujmowana strongiem). Wtedy szafę oznaczamy
    strongiem a ostrzeżenie wizualne boldem. Oczywiście jeśli łaty <b> nie
    powinno się stosować to wtedy trzeba znacznie dłuższą łatę <span
    style="..."> stosować, co jest jeszcze bardziej nieeleganckie. Prawda?

    > B w ogóle nie ma znaczenia semantycznego.

    No więc o tym mówię.

    > Ale każdy projekt to jest decyzja co zrobić z edytorem. Rozpatrywanie
    > edytora w oderwaniu od projektu nie ma sensu.

    Ja wyłącznie taki wariant przyjmuję. Sekcja redakcyjna CMS jest zawsze
    taka sama dla wszystkich projektów. Dlaczego więc nie można edytora
    dawać jako narzędzia nie związanego z projektem? Tworzenie dla każdego
    projektu indywidualny CMS to koszty, których praktycznie nikt nie
    zaakceptuje. Mało tego, jeśli zmieni się szata graficzna serwisu to i
    część redakcyjną trzeba będzie przerabiać. W tym momencie CMS przestaje
    nim być w zasadzie.

  • 14. Data: 2010-12-10 13:26:06
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Fri, 10 Dec 2010 13:30:37 +0100, Marek wrote:

    > Może coś być wizualnie ważne a coś innego może być ważne z punktu
    > widzenia pozycjonowania. Wyboldować można napis "nie dotykać urządzenie
    > elektryczne"

    Na stronie WWW? Podaj przykład z życia raczej.

> [...]
    > powinno się stosować to wtedy trzeba znacznie dłuższą łatę <span
    > style="..."> stosować, co jest jeszcze bardziej nieeleganckie. Prawda?

    Co jest nieeleganckiego w "span"?

    > No więc o tym mówię.

    > Ja wyłącznie taki wariant przyjmuję. Sekcja redakcyjna CMS jest zawsze
    > taka sama dla wszystkich projektów.

    No sorka, nie może być taka sama dla dużego serwisu prasowego, bloga czy
    sklepu.

    > Dlaczego więc nie można edytora
    > dawać jako narzędzia nie związanego z projektem?

    Bo jest elementem projektu, a nie osobnym narzędziem. Jest tylko jednym z
    aspektów konkretnego rozwiązania.

    > Tworzenie dla każdego
    > projektu indywidualny CMS to koszty, których praktycznie nikt nie
    > zaakceptuje.

    Zależy od projektu. A edytory też można konfigurować, dodając i odejmując
    im opcje. Poza tym redakcja serwisu to nie tylko edytor.

    > Mało tego, jeśli zmieni się szata graficzna serwisu to i
    > część redakcyjną trzeba będzie przerabiać.

    Niby w jaki sposób? Ponownie - podaj *bardzo konkretny* przykład. Mnie
    trochę męczy już dyskusja o ogólnikach.

    [...]

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 15. Data: 2010-12-10 15:20:29
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    grudzień roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 10. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Michał Gancarski:

    > Co jest nieeleganckiego w "span"?

    W spanie nic. Tylko tutaj nie chodzi o span ale o span ze stylem
    liniowym. Taka konstrukcja zaburza zasadę oddzielenia struktury
    dokumentu od jego wyglądu (z tego samego powodu nie budujesz layoutu
    strony w oparciu o tabelę, chociaż istnieją sytuacje gdy użycie tabeli
    byłoby prostsze).
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 16. Data: 2010-12-10 15:22:21
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Fri, 10 Dec 2010 16:20:29 +0100, Mirosław Zalewski wrote:

> [...]
    > dokumentu od jego wyglądu (z tego samego powodu nie budujesz layoutu
    > strony w oparciu o tabelę, chociaż istnieją sytuacje gdy użycie tabeli

    Nie jest tu potrzebny styl liniowy. Wystarczy klasa.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 17. Data: 2010-12-10 19:40:40
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

> [...]

    > dokumentu od jego wyglądu (z tego samego powodu nie budujesz layoutu
    > strony w oparciu o tabelę, chociaż istnieją sytuacje gdy użycie tabeli

    A, w zasadzie to nie zaburza.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 18. Data: 2010-12-10 22:20:27
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2010-12-10 12:00, Marek pisze:
    > Mam tu spore wątpliwości natury technicznej. To wydaje mi się póki co
    > bardzo trudne do osiągnięcia lub w ogóle nie do zrealizowania.

    Na jednym biegunie masz Wiki - czysta semantyka. Na drugim:
    content-editable HTML - czysta forma. Nie wiem, czy da się połączyć
    zalety obu.

    artur

  • 19. Data: 2010-12-11 11:40:34
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    grudzień roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 10. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Michał Gancarski:

    > A, w zasadzie to nie zaburza.

    Jak nie zaburza, kiedy zaburza? Stosując style liniowe masz dwa miejsca
    które określają wygląd dokumentu -- zewnętrzny styl CSS oraz atrybut
    określonego tagu. Jeśli dodatkowo taki styl liniowy jest generowany
    przez CMS którego nie jesteś autorem, to zmiana wyglądu dokumentu może
    być naprawdę uciążliwa (a generalnie po to stosuje się zewnętrzne
    style, aby zmiana wyglądu była prosta).

    Uwaga o tym że wystarczy klasa jest skierowana do Marka, bo on podał
    przykład spana ze stylem liniowym, więc on powinien wiedzieć dlaczego
    używa tam stylu liniowego a nie klasy.

  • 20. Data: 2010-12-11 13:54:51
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Sat, 11 Dec 2010 12:40:34 +0100, Mirosław Zalewski wrote:

> [...]
    > przez CMS którego nie jesteś autorem, to zmiana wyglądu dokumentu może
    > być naprawdę uciążliwa (a generalnie po to stosuje się zewnętrzne

    Separacja nie oznacza wyprowadzenia deklaracji CSS do innego pliku tylko
    dbanie o to by struktura dokumentu HTML była możliwie niezależna od
    graficznego layoutu i założonego wyglądu o odzwieciedlała jedynie
    semantykę. To czy do elementu wrzucisz parametr "class" czy "style" na
    strukturę nie wpłynie. Pierwsze rozwiązanie jest bardziej eleganckie ale z
    pewnością nie bardziej "separujące". W obu przypadkach elementy HTML
    zajmują się strukturą, a CSS wyglądem.

    W przypadku CMSa, nad którym nie masz kontroli, też nie ma to znaczenia.
    Równie dobrze tenże CMS może po prostu nie generować żadnych klas dla
    interesujących Cię elementów i jesteś w kropce tak czy siak, niezależnie od
    tego jak chcesz "separować" wygląd i strukturę.

    [...]

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!