    From: Marek <b...@e...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: CMS - jak powinno wyglądać wprowadzanie treści?
    Date: Mon, 13 Dec 2010 23:41:41 +0100
    <ie0f24$rhp$1@news.net.icm.edu.pl>
    <1xtm87guzwu5w.18r5o11ms7iu$.dlg@40tude.net>

    W dniu 2010-12-13 17:16, Michał Gancarski pisze:

    > A dlaczego? Bo internauta dowie się, że istnieją przeciwskazania o jedno
    > kliknięcie szybciej?

    Nie - ponieważ dostanie szczątkową wiedzę ponieważ strona nie jest o
    przeciwwskazaniach. Są znacznie lepsze strony opisujące te
    przeciwwskazania choć tragicznie zredagowane semantycznie i lądują
    daleko w wyszukiwarkach. Nie chcę przeskakiwać cennych źródeł i
    szukający informacji pewnie też wolą szybciej do nich dotrzeć.

    > A może dostaniecie w ten sposób więcej wejść, bo
    > ludzie będą szukać frazy "zabieg przeciwskazania" i jeszcze się okaże, że
    > strona udzieliła znaczącej informacji i macie plus jeden do charyzmy?

    Poczytaj co odpowiedziałem Tobie i Pawłowi powyżej (w sensie innej
    gałązki dyskusji). W szczególności o współczynniku konwersji. Tam
    przenieśmy tą konkretną tematykę dyskusji.

    > Jestem dziwnie pewien, że nie dbacie o każdy możliwy znak, który mógłby ale
    > nie musiał znaleźć się w kodzie strony. Skracaie nazwy klas? Wysyłacie
    > stronę skompresowaną? Kompresujecie dodatkowo treść JS, wycinając puste
    > znaki? Każdy obrazek idealnie zoptymalizowany? Jeśli odpowiedziałeś na te
    > pytania twierdząco, to można rzeczywiście zacząć martwić się o spany.

    Uśmiałem się :-D Bo faktycznie prawie wszędzie odpowiedź brzmi "TAK".
    Mało tego - ze 3 miesiące siedziałem nad optymalizacją cache'owania CMS
    zarówno wewnętrznego jak i w browserach w celu minimalizacji ruchu
    zarówno w sieci jak i na serwerze. System CMS dba również o to co
    kompresować a czego się nie opłaca. Dbam o takie pierdoły również :-D

    Tak czy owak nie to wpływa na jakość dokumentu lecz właśnie struktura.
    Jeśli zapuścisz validatory HTML, CSS, a przede wszystkim pozycjonerskie,
    to okaże się, że te spany i inne stwarzają więcej potencjalnych
    problemów. Brak kompresji JS żaden z nich nie zauważy nawet. Google tez
    będą miały to gdzieś. Jeśli natomiast użyjesz <hx> lub <strong> w
    oderwaniu od semantyki albo jakiegoś znacznika nie domkniesz to dużo
    więcej złego się stanie :-) Tak więc ja odwróciłbym priorytety: najpierw
    zastanów się nad html'em i semantyką a potem dłuuuugo nic... i na końcu
    zastanawiaj się nad kompresją itp.

    > Tzn. jakie podejście? Sam piszesz, że wszystko 'się dostosowuje', więc
    > edytor jest automatycznie jedynie elementem tego, z czego korzysta
    > redaktor.

    Chodzi mi o budowanie sekcji redakcyjnej dla każdego projektu
    oddzielnie. Nie wyobrażam sobie tego w szczególności, że sam na to
    poświęciłem może ze 2 lata pracy w sumie dla tej sekcji. Jeśli tyle
    czasu miałbym poświęcać każdemu projektowi, to wątpię, że ktoś chciałby
    za to płacić.

    Natomiast my omawiamy tylko jeden z elementów: wprowadzanie tekstu.

    > Ale w konkretnym kontekście. Bez kontekstu ten wątek w ogóle nie powinien
    > zaistnieć. No bo lepsza jest opona zimowa czy letnia? A samochód
    > małolitrażowy czy monstrum 4x4?

    Inaczej można by spytać w tym kontekście: czy lepszy jest samochód,
    który za naciśnięciem guzika jest samochodem małolitrażowym lub monstrum
    4x4 lub rowerkiem dziecięcym lub TIRem względem samochodu, który nie
    potrafi ulegać metamorfozie?

    Dlatego właśnie w tym przypadku wybieram a raczej dawno temu wybrałem
    opcję A, która nie ogranicza mnie do kontekstowości projektu. CMS moim
    zdaniem powinien taki być o ile ma być narzędziem do realizacji
    projektów z nieprzewidywalnych branż i funkcjonalności.

    Jednakże trzymajmy się wątku edytora treści bo nie skończymy tej
    dyskusji :-)

    > Ale po co? Nie ma możliwości podejrzenia w bieżącej skórce tego co zostało
    > stworzone w edytorze?

    Jeśli masz na myśli wygląd edytowanej treści taki jak wygląda bieżąca
    skórka serwisu to nie wyobrażam sobie napisania takiego edytora. A już w
    szczególności gdy będzie się zmieniać skórka. Jest możliwość oglądania w
    oddzielnym oknie treści dokumentu tak jak będzie to wyglądało w
    publicznej części serwisu i tylko w jednej skórce. Jednakże to wtedy nie
    jest WYSIWYG. Musisz "celować" czy taką ma mieć szerokość kolumna tabeli
    a może ciut inną aby wyglądało ok. Czcionka też będzie inna bo np.
    edytor Ariala używa a skórka #1 Times'a a skórka #2 Tahomę. itd itp.