-
Data: 2009-05-01 09:59:42
Temat: Re: CBF1000- rynek wtorny...
Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "zbigi"
>>>>>>Koło przyczepności jest nieubłagalne. Albo hamujesz i składowa
>>>>>To chyba taka elipsa bardziej niż koło, no chyba że opona w każdą stronę
>>>>>tak samo trzyma, ale coś nie wydaje mi się.
>>>>A dlaczego miałaby trzymać inaczej?
>>>A dlatego, ze jest okragle i slad styku z nawierzchnia jest wlasnie
>>>mniej wiecej elipsoidalny.
>> Co nic nie zmienia. Tarcie nie zależy od powierzchni, ani od kształtu
>> powierzchni styku.
>Teoretycznie nie. Praktycznie dochodzi kwestia wspolpracy elastycznej
>przeciez mieszanki gumowej z chropowatym asfaltem.
Owszem, ale guma działa raczej we wszystkie strony tak samo (nie
słyszałem o oponach, które miałyby kierunkowo utwardzaną mieszankę
(zresztą, jak to zrobić?)).
>>>Byc moze byly jeszcze jakies uzasadnienia ale
>>>nie utkwily mi w pamieci - w kazdym razie mowi sie o elipsie
>>>przyczepnosci. [...]
>>>Dlatego mocniej mozna hamowac jadac na wprost anizeli na
>>>winklu, kiedy to kierunek wektora sily tarcia odchyla sie w kierunku
>>>prostopadlym do osi podluznej motocykla. Ergo zmniejsza sie najwieksza
>>>dopuszczalna wartosc tej sily tarcia.
>> W zakręcie nie możesz hamować tak jak na prostej ponieważ część
>> tarcia zużywasz na trzymanie boczne koła.
>No powiedzmy, ze w pewnym uproszczeniu tak wlasnie napisalem.
Noooo... W mocno dużym.
>> Jedynym czynnikiem różnicującym kierunkowo tarcie, który przychodzi mi w
>> tej chwili do głowy, może być kwestia odkształcalności opony. Pytanie
>> tylko na ile faktycznie to ma wpływ.
>Widocznie duzy, skoro mowi sie o elipsie przyczepnosci (sily tarcia) a
>nie o okregu/kole.
Zauważ, że koło też jest elipsą. ;-)
A poważnie - o ile jestem w stanie sobie wyobrazić duże znaczenie np.
bieżnika w błocie, czy odkształceń opony w przypadku opon diagonalnych w
starych samochodach, o tyle wydaje mi się (acz przyznam, że twardych
danych nie mam), że w przypadku współczesnych opon będzie to miało dużo
mniejsze znaczenie.
--
Kruk@ -\ | Professors do it with class.
}-> epsilon.eu.org |
http:// -/ |
|
Następne wpisy z tego wątku
- 01.05.09 13:19 Robert Rędziak
- 01.05.09 14:16 Jaroslaw Zawiła
- 03.05.09 17:07 Piotr Klimek
- 03.05.09 17:12 Piotr Klimek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2025-02-15 Łódź => NodeJS Developer <=
- 2025-02-15 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-15 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-02-15 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-02-14 Zdalne załączanie grzałki bojlera elektrycznego
- 2025-02-14 Warszawa => Kierownik ds. kluczowych Klientów <=
- 2025-02-14 Częstochowa => Product Manager - Systemy infrastruktury teleinformaty
- 2025-02-14 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-02-14 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-14 Czy ma sens grupa news:pl.soc.polityka-prawna ? :-)
- 2025-02-14 e-paper
- 2025-02-14 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-14 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-14 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-14 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=