  • 111. Data: 2021-08-24 08:28:22
    Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Typowa ładowarka to okolice 50 kW, szybka 150 kW. Na 10 ładowarek na
    > każdej stacji przyjdzie czas za lat może 30.

    Na każdej to może nie, ale na Zachodzie, na sporej ilości stacji, już
    dziś normą są wielostanowiskowe stacje ładowania.
    Do tego jest ich w sumie ich tyle, że nie trzeba w ogóle planować
    ładowania jadąc w trasę.
    Ten problem pojawia się dopiero po wjeździe do Polski.

    Problemem jest coś innego - niekompatybilne systemy ładowania.
    Dlatego dążenie jest takie, żeby na każdej stacji dało się zapłacić
    zwykłą kartą płatniczą, bez kosmicznego podnoszenia ceny.
    Tak jak to ma miejsce przy tankowaniu paliw.

  • 112. Data: 2021-08-24 09:21:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dominik,

    Tuesday, August 24, 2021, 7:34:55 AM, you wrote:

    [...]

    > Mam poważne wątpliwości, czy samochód na baterie jest
    > rzeczywiście przyszłością, jak głoszą neof^H^H^H entuzjaści.
    > Wydaje mi się to mało prawdopodobne przy obecnym stanie metod
    > gromadzenia energii elektrycznej. Czyli albo dokona się "w tym
    > temacie" przełom, albo energia elektryczna będzie generowana
    > "na miejscu"- ogniwa paliwowe lub, nie wiem, mikro reaktor
    > jądrowy?

    Gadasz jak dorożkarz, który zamiast silnika, chce do samochodu wsadzić
    konie w kieracie.

    Ogniwa paliwowe też trzeba karmić. A wodór to same kłopoty.

    [...]

    > Ciekawi mnie tylko to parcie na samochody na baterie
    > w zbiorowym transporcie miejskim. Czyżby bateria ogniw
    > litowo-polimerowych była tańsza i mniej skomplikowana
    > w produkcji od szpulki drutu, nie mówiąc już o wpływie
    > na środowisko?

    Chcesz wozić w samochodzie szpulę drutu?

    > A chyba tylko Gdynia eksploatuje trolejbusy...

    A teraz zastanów się, dlaczego. Choć tramwaje i pociągi elektryczne
    jakoś funkcjonują bez zbędnych protestów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 113. Data: 2021-08-24 09:55:12
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:

    > Gadasz jak dorożkarz, który zamiast silnika, chce do samochodu wsadzić
    > konie w kieracie.

    A tak merytorycznie?
    Gromadzenie energii elektrycznej mamy opanowane doskonale,
    zmienność dobowa zapotrzebowania na energię elektryczną
    oraz zmienność mocy OZE nie są najmniejszym problemem?

    > Ogniwa paliwowe też trzeba karmić. A wodór to same kłopoty.

    Trzeba, ale tak jakby łatwiej załadować i wozić ze sobą
    ten pokarm.

    > Chcesz wozić w samochodzie szpulę drutu?

    Założyłem, że przedpiśca jest człowiekiem inteligentnym
    i nie trzeba mu tłumaczyć, do czego ten drut. Przepraszam.

    > A teraz zastanów się, dlaczego. Choć tramwaje i pociągi elektryczne
    > jakoś funkcjonują bez zbędnych protestów.

    No właśnie, dlaczego tramwaje funkcjonują, a trolejbusy
    to jakiś problem, choć niezbędna infrastruktura jakby
    cokolwiek mniejsza?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 114. Data: 2021-08-24 10:13:35
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 09:55, Dominik Ałaszewski pisze:

    > A tak merytorycznie?
    > Gromadzenie energii elektrycznej mamy opanowane doskonale,
    > zmienność dobowa zapotrzebowania na energię elektryczną
    > oraz zmienność mocy OZE nie są najmniejszym problemem?

    To jakby nie jest problem ani producentów, ani użytkowników ev.
    Niech się o to martwią decydenci i ci, którzy za to biorą kasę.

    > Trzeba, ale tak jakby łatwiej załadować i wozić ze sobą
    > ten pokarm.

    Benzyne jeszcze łatwiej, a jest "czystsza" od wodoru (innego niż
    zielony, który z kolei jest sakramencko drogi).

  • 115. Data: 2021-08-24 10:20:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 24 Aug 2021 05:34:55 GMT, Dominik Ałaszewski wrote:

    > Czyli prawdopodobnie nigdy :-)
    >
    > Ja nie mam nic przeciw napędowi elektrycznemu. Silnik elektryczny
    > ma same zalety- jest tani, lekki, cichy, rozwija moment od zerowych
    > obrotów- więc w aucie odpada kupa sprzętu. I oczywiście nie generuje
    > żadnych zanieczyszczeń. Jedyny, maleńki problem, to jak mu
    > dać jeść...
    >
    > Mam poważne wątpliwości, czy samochód na baterie jest
    > rzeczywiście przyszłością, jak głoszą neof^H^H^H entuzjaści.
    > Wydaje mi się to mało prawdopodobne przy obecnym stanie metod
    > gromadzenia energii elektrycznej.

    Jak widac - samochod elektryczny jest juz terazniejszoscia.
    Teraz tylko kwestia, czy koszt baterii lub osiagalnosc surowcow
    pozwola na rownie masowa elektryfikacje.

    Bo jesli nie elektryk, to co za kilkadziesiat lat, jak sie ropa
    skonczy?
    Biopaliwa, syntetyczne, pociagi, konie ...

    > Oczywiście jest też możliwość, że indywidualny transport
    > samochodowy zostanie po prostu zarżnięty. Bogacze będą jeździć
    > elektrycznymi suvami (czy co tam w przyszłości będzie modne),
    > a biedaki na rowerkach.

    O wlasnie - rowery. Elektryczne :-)

    > Wtedy infrastruktura dla nielicznej
    > grupy nie będzie żadnym problemem.

    Elektryczna moze i nie bedzie, a drogowa ... czy rowerzysci chetnie
    zaplaca chocby za remont autostrady ?

> [...]
    > litowo-polimerowych była tańsza i mniej skomplikowana
    > w produkcji od szpulki drutu, nie mówiąc już o wpływie

    Tej szpulki drutu nie ma. Trolejbusy sa w paru miastach, i jakos nie
    chca sie rozpowszechnich.
    No dobra - moze dawniej ropa byla tansza ... to moze teraz baterie
    tansze ...

    J.

  • 116. Data: 2021-08-24 10:22:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dominik,

    Tuesday, August 24, 2021, 9:55:12 AM, you wrote:

> [...]
    > oraz zmienność mocy OZE nie są najmniejszym problemem?
    > Trzeba, ale tak jakby łatwiej załadować i wozić ze sobą

    Łatwiej? Kilkaset barów i kriogenika?

    > Założyłem, że przedpiśca jest człowiekiem inteligentnym
    > i nie trzeba mu tłumaczyć, do czego ten drut. Przepraszam.

    Założyłeś, że samochody będą jeździć po stałych trasach jak
    trolejbusy?

    > No właśnie, dlaczego tramwaje funkcjonują, a trolejbusy
    > to jakiś problem, choć niezbędna infrastruktura jakby
    > cokolwiek mniejsza?

    Bo na jezdni zmienia się pasy ruchu. A wpinanie zbieraków co chwilę
    upierdliwe jest. Bo tramwaje i pociągi są zależne od szyn i nie
    zmieniają pasów ruchu co chwilę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 117. Data: 2021-08-24 10:41:37
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 J.F <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Jak widac - samochod elektryczny jest juz terazniejszoscia.

    Ależ jest. I był sto lat temu. I może się okazać taką
    samą ślepą uliczką, jak sto lat temu (choć oczywiście nie musi).

    > Teraz tylko kwestia, czy koszt baterii lub osiagalnosc surowcow
    > pozwola na rownie masowa elektryfikacje.

    Osobiście bardzo bym chciał, żeby nastąpił przełom
    w akumulatorach. I samochody na baterie byłyby powszechne,
    i wszelakie OZE można byłoby świetnie zagospodarować.

    Niestety wydaje mi się to mało realne w najbliższej przyszłości.

    > Bo jesli nie elektryk, to co za kilkadziesiat lat, jak sie ropa
    > skonczy?
    > Biopaliwa, syntetyczne, pociagi, konie ...

    Spirytus, holzgas, napęd mięśniowy :-)

    > Elektryczna moze i nie bedzie, a drogowa ... czy rowerzysci chetnie
    > zaplaca chocby za remont autostrady ?

    Zapłacą, zapłacą. Bogaczom już teraz sponsorują jachty i helikoptery,
    to i na autostrady się zrzucą ;-)

    > Tej szpulki drutu nie ma. Trolejbusy sa w paru miastach, i jakos nie
    > chca sie rozpowszechnich.

    Nie ma woli politycznej, a szkoda. Byłoby i taniej, i korzystniej
    dla środowiska, można spokojnie poczekać aż baterie w autach wyjdą
    z chorób wieku dziecięcego.

    > No dobra - moze dawniej ropa byla tansza ... to moze teraz baterie
    > tansze ...

    Ropa do dziś wychodzi taniej, ale chodzi o to, żeby było dobrze
    dla środowiska. A baterie są i droższe od sieci zasilającej,
    i ich produkcja gorzej wpływa na środowisko.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 118. Data: 2021-08-24 10:46:55
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Benzyne jeszcze łatwiej, a jest "czystsza" od wodoru (innego niż
    > zielony, który z kolei jest sakramencko drogi).

    No i dlatego benzyna "wygrała" z prądem ok. sto lat temu.
    Gdyby prąd można byłoby tanio magazynować w większych
    ilościach, już dawno samochody na baterie byłyby powszechne,
    bo sam napęd elektryczny jest o wiele lepszy, niż spalinowy.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 119. Data: 2021-08-24 10:51:17
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:

    > Łatwiej? Kilkaset barów i kriogenika?

    Zależy jaki. Wodór tak. Spirytus pewnie niekoniecznie.

    > Założyłeś, że samochody będą jeździć po stałych trasach jak
    > trolejbusy?

    Tak. Jakbyś nie doczytał, to pisałem o transporcie miejskim.
    Zaskoczenie- on z reguły jeździ właśnie po stałych trasach.

    > Bo na jezdni zmienia się pasy ruchu. A wpinanie zbieraków co chwilę
    > upierdliwe jest. Bo tramwaje i pociągi są zależne od szyn i nie
    > zmieniają pasów ruchu co chwilę.

    No. Bo jak szyn nie ma, i zmiany pasa nie uniemożliwia Ci
    torowisko, to kierowca autobusu (trolejbusu) miejskiego
    nie wytrzyma i musi, po prostu musi zmieniać te pasy ruchu
    co chwilę.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 120. Data: 2021-08-24 10:59:46
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 10:46, Dominik Ałaszewski pisze:

    > No i dlatego benzyna "wygrała" z prądem ok. sto lat temu.

    Ale teraz już wiemy, że jej stosowanie nie może się ostać, bo zamiast
    jeździć będziemy pływać.
    Tak czy tak, spalinowe samochody to ślepa uliczka.

    Więc dyskusja jest zbędna.
    Możemy podyskutować "co zamiast baterii", ale to wszystko.
    Wodór nie spełnia kryteriów z tych samych powodów co benzyna, plus kilka
    innych.