  • Data: 2014-05-30 13:53:47
    Temat: Re: Budowa sieci domowej
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-05-30 10:27, uzytkownik pisze:

    > Z tak wykonaną siecią będziesz miał masę problemów, ponieważ te przewody
    > działają jak antena, wyłapując przepięcia, które towarzyszą każdej burzy.
    > W trakcie wyładowań atmosferycznych powstaje tzw. "impuls

    Tak wykonana sieć działa już od dobrych dziesięciu lat, albo i więcej -
    jeśli liczyć czas, kiedy składała się tylko z dwóch komputerów
    połączonych scrossowanym kablem. :)
    Generalnie nie jest tak źle. Żadne kable nie są prowadzone na zewnątrz,
    a wszystkie połączenia są przerzucone między sąsiednimi pokojami na
    jednym piętrze. Myślę, że blaszany dach może mieć tu coś do rzeczy.

    Myślę jednak, że połączenia w ścianach puszczę już kablami ekranowanymi.
    Do tej pory nie miało to sensu, skoro i tak nie mam skrzynki...

    > Najlepiej gdybyś zamiast przewodów UTP zastosował ekranowany przewód
    > FTP, a ekran porządnie uziemił. Tyle, że przy takich przewodach o wiele
    > lepiej się sprawdzi jeden router z 8 czy 16 portami LAN lun router + 16
    > portowy switch, a wszystkie ekrany uziemisz przy tym routerze/switchu.

    W tej chwili myślę nad zakupem skrzynki, patch panelu i jakiego switcha
    (np. http://allegro.pl/i4274883345.html), który współpracowałby z
    dotychczasowym routerem. Sam router albo zamontowałbym w jakiś sposób
    wewnątrz skrzynki wyprowadzając anteny na zewnątrz, albo po prostu
    powiesiłbym go na ścianie zaraz obok niej.

    Celem uziemienia skrzynki wystarczy połączyć ją z przewodem ochronnym
    instalacji elektrycznej?

    > Stosowanie wielu switchy powoduje, że poszczególne odcinki przewodów
    > "wiszą" sobie nieuziemione.

    Dodatkowe będą znmajdowały się bezpośrednio przy gniazdkach,
    udostępniając połączenia sprzętowi leżącemu tuż obok (telewizor,
    konsola, androidowa przystawka, dysk NAS itp.) - mówimy o kablach o
    długości około 1 metra.

    > Warto też zabezpieczyć wejścia poszczególnych urządzeń specjalnymi
    > ochronnikami przeciw-przepięciowymi LAN

    Taki ochronnik działa tylko na kablu z uziemionym ekranem?

    > Lepiej jest umieścić przewody pod tynkiem.

    Taki jest docelowy plan. Nie będę jednak kuł ścian specjalnie w tym
    celu. Na razie puszczę kable w tych pomieszczeniach, które i tak są
    remontowane. W pozostałych będę musiał zadowolić się korytkami albo
    nawet kablami puszonymi wzdłuż ścian. Docelowo one też pójdą pod tynk,
    ale to dopiero przy okazji kolejnych remontów.

    > Nie tylko ta kwestia. Bywa, że tanie switche potrafią się zawiesić i
    > wtedy, albo w ogóle nie ma komunikacji, albo część protokołów
    > przesyłają, a część nie.

    Z tym problemu jeszcze nigdy nie miałem.

    > Musisz sobie policzyć ile Cię będzie kosztować router + kilka switchy.

    Na razie nie mam zamiaru kupować nowego routera i switchy.
    Plan zakłada zakup szafy, patch panelu i switcha do montażu rack na
    jakieś 16 portów. Od switcha puszczone połączenia do gniazdek. Na
    wejściu zostaje dotychczasowy router, przy gniazdkach dotychczasowe
    switche. Przynajmniej na razie.

    > Wewnątrz szafy rack montuje się urządzenia rackowe i niczego nie musisz
    > tam wieszać.

    Wiem. Na razie jednak planuję pozostać przy obecnym routerze.
    Czteroportowy TP-Link, taki wieszany na ścianie. :)