eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingBrak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztujeRe: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: PK <k...@n...pl>
    Subject: Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    <jvila7$kjb$1@mx1.internetia.pl> <s...@j...net>
    <e...@g...com>
    <501e24f1$0$26695$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <501f709f$0$1303$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <501f9f8d$0$1214$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <501fb9cd$0$26683$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: 06 Aug 2012 19:57:59 GMT

    On 2012-08-06, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:
    > Nie? To skąd się biorą problemy banków (a raczej ich klientów :/)?

    Problemy klientów biorą się z ich własnej głupoty.
    Problemy banków biorą się z głupoty ich klientów (fachowo mówiąc:
    ze słabego portfela).

    Ostatnie problemy kredytowe banków wynikały stąd, że banki zbyt
    optymistycznie pożyczały pieniądze. Oczywiście pożyczały je tylko
    tym, którzy mieli szanse je zwrócić (inaczej interes nie ma sensu).
    Jednak klienci (głównie w bardzo konsumpcyjnej Ameryce) brali te
    pieniądze, ale zupełnie nie przejmowali się spłatami ("jesteśmy
    potęgą, podbiliśmy świat - jakoś to będzie!").

    > Udzielane bez patrzenia na realną gospodarkę, czyli np. bez
    > odpowiedniego zabezpieczenia, bez należytego sprawdzenia zdolności
    > kredytowej, wręcz patologicznego namawiania do brania kredytów
    > (kupowania domów) przez ludzi (firmy), które na kredyt nie stać.

    Ale po co bank miałby rozdawać kasę bez opamiętania?
    Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę z prostego faktu: bank nie zarabia
    na *pożyczaniu* pieniędzy. Bank zarabia na ich *odzyskiwaniu*.

    Bank po to zatrudnia analityków, żeby wiedzieć ile i komu może
    pożyczyć, żeby bank mógł zarobić.

    Klient m.in. od tego ma mózg, żeby wybierać banki z dobrym portfelem
    (po to są publikowane rankingi, ratingi itp).

    I to wszystko może świetnie działać, czego dowodem są kraje z zerową
    lub znacznie niższą niż w Polsce stopą rezerw minimalnych. Faktyczna
    stopa rezerw w tych krajach wynosi właśnie około 3%, czyli jest to
    racjonalna wartość.

    > Kreacja pieniądza jest w oderwaniu od realnej gospodarki, bo życie nie
    > jest czarno-białe (jak wolisz zero-jedynkowe :)). Problemem jest
    > utrzymanie tego w ryzach, co nie zawsze się udaje i staje się coraz
    > trudniejsze.

    No ale co Ty wiesz o tej realnej gospodarce, skoro głosisz takie tezy?
    Na pewno nie czerpiesz swojej wiedzy ze studiów ekonomicznych ani
    literatury fachowej. Ekonomia nie jest nauką trudną, ale i tak zbyt
    skomplikowaną, aby postrzeganie "na chłopski rozum" wystarczało.

    > Jeszcze raz: podaj źródła, które zaprzeczają temu, że banki tworzą
    > pieniądz z niczego.

    Banki nie tworzą pieniądza z niczego. Banki *wyceniają* zdolność
    kredytową klientów. Nie ma to przełożenia w żadnej materialnej wartości,
    ale ma przełożenie w wartościach niematerialnych: np. w prawie.

    pozdrawiam,
    PK