eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingBrak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje › Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    Date: Sun, 05 Aug 2012 09:46:56 +0200
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje

    W dniu 2012-08-04 12:39, Roman W pisze:

    > Bzdury mowisz. Bank nie moze pozyczyc wiecej pieniedzy, niz zebral z depozytow albo
    pozyczyl od innych bankow.

    > RW

    To bardzo mało wiesz o bankach.

    "banki komercyjne mogą (podobnie jak bank centralny) kreować pieniądz w
    postaci długu (czyli z niczego) - i to bez naruszania monopolu banku
    centralnego na drukowanie pieniędzy. Teoretycznie, gdyby wszystkie
    pieniądze były przechowywane w bankach, oraz wszystkie rozliczenia
    dokonywane byłyby bezgotówkowo, to jedynym limitem kreacji pieniądza
    byłoby zapotrzebowanie na kredyt"

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kreacja_pieni%C4%85dza

    Jak dużo tych "pieniędzy" mogą sobie wykreować (czyli pożyczyć ludziom
    pieniądze których nie mają) zależne jest (m.in.) od stopy rezerw
    obowiązkowych.

    NBP zrobiło specjalny filmik, który w prosty sposób pokazuje ten
    mechanizm tak, aby każdy mógł to zrozumieć. Tam zobaczysz w jaki sposób
    przy 1000 zł depozytu banki mogą pożyczyć ponad 27000 zł przy 3,5%
    stopie rezerwy obowiązkowej.

    http://www.nbportal.pl/prezentacje/mechanizm-kreacji
    -pieniadza/kreacja.html

    Czyli krótko mówiąc: banki mogą pożyczać więcej (_dużo_więcej_)
    pieniędzy, niż mają depozytów (czy jak wolisz innych aktywów - a
    bardziej po księgowemu: źródeł finansowania).

    Pozdrawiam
    Piotr