  • 11. Data: 2012-12-11 09:36:59
    Temat: Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułem GSM po rs232
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    news:ka5o4e$qus$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > Oscyloskop mam. Co powinienem sprawdzić?

    Najlepiej jak nadajnik nadaje 2 bity stopu, a odbiornik akceptuje 1 bit
    stopu.
    P.G.

  • 12. Data: 2012-12-11 15:57:41
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > "Podsłuchane" odpowiedzi napływające z modemu nie wyglądają zbyt ładnie.
    > Pojawiają się wśród nich jakieś krzaczki znaki NULL...

    Posłuchaj oscyloskopem - sprawdź stromość obu zbocz na obu liniach, może
    potrzebny jest jakiś pullup na linii od modemu do atmegi? Sprawdź szerokosć
    impulsów.

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 13. Data: 2012-12-11 19:44:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-12-11 00:12, Mirek pisze:

    > To raczej nic nie da. Po prostu połącz masę grubszym, krótszym przewodem
    > a najlepiej podłącz na próbę zasilanie modemu z odseparowanego źródła.
    > Nie wiadomo czy masa jest tutaj w ogóle problemem - trzeba to sprawdzić.

    W porządku. W następnej chwili wolnego czasu podłączę zasilanie Atmegi
    do baterii 9V (przez stabilizator 78T05 rzecz jasna) a modem zasilę (jak
    do tej pory) z zasilacza CB, przez inny stabilizator. Może to coś da...

  • 14. Data: 2012-12-11 19:51:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-12-11 00:32, Michoo pisze:

    > Jakie parametry transmisji ustawiłeś i jaka częstotliwość w atmedze?

    9600 bps, 8 bitów danych, brak parzystości, jeden bit stopu.
    Taktowanie Atmegi jest ustawione na 8MHz, z wewnętrznego rezonatora RC.

    Tak w razie, gdybym się pomylił i tego nie zauważył, to procedura
    inicjująca pracę modułu rs232 wygląda następująco:

    void usart_init (void)
    {
    UBRRH = 0;
    UBRRL = 51;

    UCSRB = (1<<RXEN) | (1<<TXEN) | (1<<RXCIE);
    UCSRC = (1<<URSEL) | (1<<UCSZ0) | (1<<UCSZ1);
    }

  • 15. Data: 2012-12-11 19:54:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-12-11 15:57, Adam Wysocki pisze:

    > Posłuchaj oscyloskopem - sprawdź stromość obu zbocz na obu liniach, może
    > potrzebny jest jakiś pullup na linii od modemu do atmegi? Sprawdź szerokosć
    > impulsów.

    A właśnie. Jak wygląda kwestia ustawienia bitów odpowiadających liniom
    na których znajduje się TX i RX w rejestrach DDRC, PORTC i PINC?
    W tutorialach, które czytałem ta kwestia raczej nie była poruszana -
    pisano po prostu o rejestrach funkcyjnych i konfiguracyjnych modułu rs232.

  • 16. Data: 2012-12-11 20:23:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, wykonałem próbę. Jak już wspomniałem uC podłączyłem do bateryjki 9V
    poprzez stabilizator 5V. Moduł przez osobny stabilizator do zasilacza CB
    13,8V (może dawać ponoć do 5A, a moduł w peeku pobiera 1,5A).

    Płytki miały więc osobne zasilania, połączone były jedynie przewodami
    masy, TX, RX, TS (ustawienie na stan wysoki włącza moduł) i DSC_EN (stan
    wysoki oznajmia włączenie modułu).

    Pojawił się złowrogi objaw. Mianowicie po włączeniu zasilania Atmegi
    dioda na zasilaczu CB przygasła, dało się też słyszeć zauważalne
    brzęczenie. Jakby nagle zwiększył się pobór prądu...
    Oczywiście natychmiast wszystko wyłączyłem i zrezygnowałem z dalszych
    eksperymentów.

    Każda płytka z osobna dalej działa prawidłowo.

    Czy to rozjaśnia w jakiś sposób sytuację? Gzie powinienem szukać błędu?

  • 17. Data: 2012-12-11 21:17:07
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-12-11 19:51, Atlantis pisze:

    > 9600 bps, 8 bitów danych, brak parzystości, jeden bit stopu.
    > Taktowanie Atmegi jest ustawione na 8MHz,

    Ale może mieć trochę mniej lub więcej. Jeśli częstotliwość będzie miała
    odchyłkę ponad 3 procent to mogą być błędy transmisji.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2012-12-11 21:36:29
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 11.12.2012 20:23, Atlantis wrote:

    > Pojawił się złowrogi objaw. Mianowicie po włączeniu zasilania Atmegi
    > dioda na zasilaczu CB przygasła, dało się też słyszeć zauważalne
    > brzęczenie. Jakby nagle zwiększył się pobór prądu...

    Stabilizator się wzbudza albo obciąża go któraś z tych linii sterujących
    do płytki atmegi albo zasilacz CB zepsuty. Więcej pomysłów nie mam.
    Skoro moduł "szarpie" 1.5A to o jego zasilanie powinieneś najpierw
    zadbać i koło niego stabilizator i krótka masa, a atmega niech sobie
    wisi na kabelkach.

    Mirek.

  • 19. Data: 2012-12-11 22:11:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-12-11 21:36, Mirek pisze:

    > Stabilizator się wzbudza

    Co może być powodem? Dziwne jest to, że każda płytka z osobna na tych
    samych stabilizatorach działa zupełnie prawidłowo. Problem pojawia się
    dopiero po połączeniu ich razem.

    > albo obciąża go któraś z tych linii sterujących do płytki atmegi

    To była pierwsza rzecz jaka mi przyszła do głowy. Teraz jednak wychodzi
    na to, że problem nie był związany z "krzakami" odbieranymi przez
    Atmegę. Okazuje się, że po odłączeniu linii TS i DSC_EN od Atmegi
    zasilacz już nie wariuje. Jeszcze raz sprawdzę w dokumentacji czy czegoś
    nie przeoczyłem. Może faktycznie któraś z nich potrzebuje bufora?

    Zasilanie modułu GSM włączam po prostu chwilę wcześniej (zwarłem
    odpowiednie piny, a więc starty następuje automatycznie) a po paru
    sekundach podaję zasilanie Atmedze.

    Niestety - komunikacja wciąż nie odbywa się prawidło, pomimo
    rozdzielonego zasilania przychodzą nieprawidłowe znaki. Co ważne -
    zawsze zawartość terminala wygląda tak samo. Nie są to jakieś losowe
    znaczki...

    > albo zasilacz CB zepsuty.

    Odpada. Zasilacz świetnie sobie radzi z konstrukcjami krótkofalarskimi
    QRP, które podczas nadawania pobierają więcej prądu niż ten moduł. ;)

    > Skoro moduł "szarpie" 1.5A to o jego zasilanie powinieneś najpierw
    > zadbać i koło niego stabilizator i krótka masa, a atmega niech sobie
    > wisi na kabelkach.

    Jak mówiłem - w tej chwili są dwa osobne stabilizatory. Jeden dla
    Atmegi, drugi dla modułu D15.

  • 20. Data: 2012-12-11 22:12:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-12-11 21:17, Mario pisze:

    > Ale może mieć trochę mniej lub więcej. Jeśli częstotliwość będzie miała
    > odchyłkę ponad 3 procent to mogą być błędy transmisji.

    Tylko zastanawia mnie dlaczego w przypadku komunikacji z komputerem
    wszystko jest ok...