eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaBrak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożarRe: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
  • Data: 2025-01-26 12:39:40
    Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 26.01.2025 o 08:17, Marek pisze:

    > Zatem będąc świadomym, że współczesnie postęp techniczny szalenie
    > galopuje wciąż naprzód i z racji wieku mogę już nie być na bieżąco z
    > nowinkami  -   w jaki bezpośredni sposób brak bolca ochronnego przekłada
    > się na pewny pożar instalacji w przypadku użycia ładowarki samochodowej?

    Sam brak bolca może bezpośrednio się nie przekłada na ryzyko pożaru, czy
    to w przypadku samochodu czy w ogóle instalacji elektrycznej. Ale faktem
    jest to o czym pisze heby, że w niektórych instalacjach, szczególnie
    przemysłowych, przepisy wymagają stosowania wyłączników RCD o prądzie
    <300mA jako jednego z elementów ochrony p.poż.
    Do prawidłowego działania RCD potrzeby jest uziemiony bolec ochronny, a
    skoro RCD 300mA zadziała jako ochrona p.poż, to RCD 30mA zadziała tym
    bardziej. Nie wiem czy ten elektryk, o którym wspominasz dodał dwa do
    dwóch wyszło mu pięć i nie ogarnia o czym mówi, czy nie chciało mu się
    zagłębiać w temat i użył dużych uproszczeń? W każdym razie nie ma
    prostej zależności, że brak bolca ochronnego równa się pożar.

    > Pamiętam kiedyś Użytkownik zwracał uwagę, by punkty zasilające takie
    > ładowarki miały właśnie prawidłową (pewną) instalację uziemienia toru
    > przewodu ochronnego  takiego punktu zasilania ale nie pamiętam czym to
    > uzasadniał i raczej nie chodziło o ryzyko pożaru... Ale właśnie o co?

    Chodzi o to, że ładowarki samochodowe EVSE mają wbudowane wyłączniki
    RCD, wymagany jest chyba typ A i prąd upływu mniejszy niż 6mA. A że do
    ich prawidłowego działania potrzebny jest prawidłowo uziemiony bolec
    ochronny, to one sobie testują obecność żyły ochronnej i w przypadku jej
    braku lub niespełnienia parametrów ładowarka nie "puści" prądu na
    wtyczkę ładowania.
    Mam akurat dwie różne ładowarki EVSE, jedna to firmowy, kilkunastoletni
    Siemens, a druga to współczesny chinol za około 300PLN-ów. Obie
    sprawdzają stan bolca ochronnego i nie pozwalają na ładownie samochodu
    gdy coś jest nie tak. Ale i brak uziemienia da się obejść, wystarczy
    zmostkować bolec ochronny z przewodem neutralnym i "ładowarka" działa.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: